Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Polo 1.0
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Polo 1.0 zijn zeer matig. Het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

74
229
26
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 800 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Polo 1.0. Controleer altijd de gewichten zoals die op het kenteken staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 58%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 60%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

60%
800 kg 1332 kg

Belading in:

Volkswagen

Volkswagen Polo 1.0
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Matige prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties maar matig. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 4600 á 5600 toeren. Maar over het algemeen is er als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. Op steile hellingen van 8 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:

Is het gegeven online advies al voldoende voor jouw? Doe dan daarvoor een donatie.

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Polo 1.0

Periode
v.a. 2021
Vermogen
59 kW (80 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Polo.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.


Lees ook:

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker