En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?
Wij zelf vinden dat Nederland een echt caravanland is. Dat is zeker zo, er zijn zo'n 440.000 caravans in Nederland. Tel je het aantal caravans per persoon dan zijn er binnen Europa alleen in Zweden net iets meer caravan gebruikers. Maar hoe is dat in andere landen? En hoe is dan in andere continenten?
Europa
Als we naar absolute aantallen kijken van caravans dat staat Nederland op de 4e plaats. In Duitsland, Engeland en Frankrijk rijden meer caravans rond, hoewel er vast heel veel stilstaan op een camping.
Hoewel het aantal campers sterk groeit zijn dat er Europees gezien in Nederland met ruim 115.000 nog steeds niet zoveel. In Nederland maar vermoedelijk ook elders, is een caravan (en camper) echt iets voor de 50-plusser. Kijken we naar de leeftijdsopbouw van caravan eigenaren dan is het bezit als volgt verdeeld:
18-30 jaar: 1,6%
30-50 jaar: 19,9%
50-65 jaar: 41,1%
65+ jaar: 37,4%
In heel Europa zijn er in 2017 bijna 80.000 caravans gemaakt waarvan er 6700 in Nederland zijn verkocht. Daarnaast zijn er nog eens 110.000 campers gebouwd waarvan er maar 1750 als nieuw naar Nederland kwamen. Verreweg de meeste Campers die in Nederland verkocht worden zijn als 'gebruikt' exemplaar geïmporteerd, veelal uit Duitsland. Toch is met deze productie aantallen Europa op wereldschaal maar klein. Slechts een kwart van alle kampeervoertuigen is Europees. Tweederde wordt gebruikt in, en komt uit Noord Amerika.
Amerika
Bij Noord Amerika denken veel mensen vooral aan campers. Toch zijn daar veel meer caravans dan campers! Uiteraard bestaat de verhuurmarkt bijna alleen uit campers en zie je daardoor in de regio's waar veel toeristen komen veel campers, maar de gewone Amerikaan hangt gewoon een caravan (trailer) achter zijn auto. Niet achter zijn luxe personenauto zoals in Europa maar ze gebruiken bijna alleen maar een pick-up trucks als trekauto. Het merendeel zijn 'gewone' caravans maar in de VS hebben ze ook veel meer 5th-wheelers dan elders in de wereld. De verhouding tussen caravans en campers is ongeveer:
68% caravans
19% 5th-wheelers
13% campers
De meeste caravans in de VS zijn zoals alles daar, veel groter en zwaarder dan bij ons. Hoewel daar ook een kleine groep is die juist teardrop caravans en vouwwagens gebruikt. Tegenwoordig is daar ook de Eriba Touring en de T@B als 'cult' caravan verkrijgbaar. Ze worden wel in de VS gebouwd met Amerikaanse techniek.
In de VS zijn met 250.000 caravans drie keer zoveel caravans verkocht als in heel Europa. En dat door minder Amerikanen dan Europeanen. Reken we het terug per persoon dan worden er in Noord Amerika twee keer zoveel nieuwe caravans verkocht dan in Nederland!
Airstream is ook in de VS een exclusief merk
De meeste caravans zijn gewone witte 'dozen' van matige kwaliteit in vergelijking met Europese caravans
Australië, Azië en Afrika
Australië en Nieuw Zeeland zijn echte kampeerlanden met jaarlijks zo'n 37.000 nieuw verkochte recreatie voertuigen. Azië is een opkomende markt waar vorig jaar zo'n 10.000 nieuwe caravans en campers verkocht werden, vooral in China en Japan en een 1000 tal in Korea (o.a. tijdens de Winterspelen). Afrika en dan alleen Zuid-Afrika is een kleine markt met 2.500 nieuwe verkopen en een kleine eigen productie van caravans.
Deze 'caravan' made in China bij het base-camp van Mount Everest op 5200 m hoogte
Technische verschillen
Grappig om te zien dat caravans in de VS totaal anders zijn dan in Europa. Niet alleen veel groter maar ook qua concept. Staat bij ons de as in het midden en heeft een caravan een kogeldruk van meestal 75 kg. In Amerika staat de as verder naar achter en is een kogeldruk van 300 kg heel normaal. Dat vraagt uiteraard ook om een andere koppeling en trekhaak op de auto. Die heeft een iets grotere diameter.
Ook in Australië hebben caravans meestal een hogere kogeldruk. Daar worden SUV's gebruikt als trekauto die deels hetzelfde zijn als bij ons, maar die daar een hogere kogeldruk mogen hebben. De Toyota RAV4 en Subaru Forester en Outback mag bijvoorbeeld twee keer zoveel kogeldruk (150 kg) hebben als bij ons. In Australië worden naast Europese caravans ook veel eigen merken gebouwd, waaronder hele fraaie die geschikt zijn om off-road te rijden.
De plaats en het aantal assen maakt het mogelijk om achterin motoren of andere zware goederen te vervoeren
Een caravan trekken met een personenauto is echt Europees. En in Nederland rijden we ook nog eens met relatief kleine auto's die niet voor 'trekken' zijn ontwikkeld. Amerikaanse pick-up trucks kan je kopen met speciale 'towing packages'. De auto heeft dan behalve een trekhaak een aantal aanpassingen die hem meer geschikt maken als trekauto zoals:
uitschuifbare spiegels
aangepast elektrisch systeem met meer laadstroom
andere kortere versnellingsbak verhoudingen
aangepaste vering
betere koeling
remmen met meer capaciteit
Amerikaanse koppeling
Rijden wij in Europa met een oplooprem, in de VS hebben alle caravans een elektrisch bediende rem die gestuurd wordt via een controller in de auto. En in Australië levert Al-Ko hele andere assen, koppelingen en bijvoorbeeld schijfremmen voor caravans.
In China kom je best leuke campers tegen
In Azië hebben caravans en campers meer Europese dan Amerikaanse kenmerken. Het verkeer en de auto's, hoewel wel groot, lijken ook iets meer op Europa dan op Amerika en worden daar meer Europees uitziende caravans en campers gebouwd.
In China is de infrastructuur nog niet helemaal ingericht op campers en caravans met 250 campings maar er zijn zoals hier in Lhasa (Tibet) al wel camper 'gedoog' plekken. Men verwacht (hoopt?) dat de komende 5 jaar het aantal campings gaat naar 40.000