Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD
Biod 400 (3 kleur)

Biod
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Biod is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
176
157

Hellingen
Risico's bij slingeren
149
291

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Biod van 915 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Biod een gewichtsverhouding van 43%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 46%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

46%
915 kg 1980 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD
Biod 400 (3 kleur)

Biod

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 111 km/u á 122 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 86 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 12 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Biod kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Biod zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD

Periode
2000 - 2006
Vermogen
87 pk (64 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
201 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Biod 400 (3 kleur)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Biod en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Henk van Winkel heeft het volgende over de Mitsubishi L300 2.5 TD 4WD geschereven:

"Sinds 2006 rijd ik een Mitsubishi L300 4WD 2.5 TD (bouwjaar \'95), voornamelijk als vakantie-auto, alles bij elkaar ongeveer 10.000 km per jaar. Bovenop liggen op 4 Thule-dragers permanent één Maggiolina daktent en twee reservewielen. Naast mijzelf behoren mijn vrouw en twee grote honden tot de vaste bemanning. Sinds 2013 hebben we een 3- kleur Biod 400 TD van 1991 (leeggewicht 795 kg)die we op vakantie (meestal naar de Franse Alpen) achter de bus hangen. Ik heb prima ervaringen met de combinatie. Op de Franse snelweg rijden we meestal mee met het vrachtverkeer. Accellereren, ook vanuit stilstand, gaat met voldoende toeren uitstekend. Lichte lange hellingen op de snelweg kunnen soms nog in de 5e versnelling genomen worden, maar meestal gaat het terug op 4. De snelweg door de Belgische Ardennen maakt af en toe de 3e nodig, vlak onder Luik zelfs de 2e. We hebben natuurlijk een relatief bescheiden hoeveelheid pk\'s aan boord. Anderzijds kan de combinatie elke bergpas aan. Dat is een kwestie van het juiste toerental zoeken in de juiste versnelling en geen grote haast maken.
Door zijn lage gewicht en lange dissel is de Biod al heel stabiel en achter de Mitsubishi hangt hij perfect rustig en bijna onvoelbaar. Ik heb nog nooit iets van serieuze onrust gevoeld, ook niet in zeer vlotte bochten of tijdens snelle afdalingen of bij forse zijwind. Het zuigen van een passerende vrachtwagen wordt nooit griezelig. De Misubishi kan bij rustig gebruik op de Nerlandse wegen \'s zomers gemiddeld 1 op 10 lopen. Tijdens vakanties over de glooiende Franse snelwegen en in de hoge Alpen komen we op ruim 1 op 9 gemiddeld. Gaan we met de Biod erachter, dan is het verbruik op de heenweg plm. 1 op 7,5 en terug ruim 1 op 8.
Ik laat elk jaar de banden, remmen en lagers van de Biod checken, want zonder zekerheid dat de caravan technisch OK is, is het toch nooit prettig rijden.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi L300.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker