Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi
Delta Aero 3200

Delta
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Delta is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
165
91

Hellingen
Risico's bij slingeren
154
269

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Delta van 800 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Opel en de Delta een gewichtsverhouding van 50%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 160 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 51%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

51%
800 kg 1580 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi
Delta Aero 3200

Delta

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 3100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 102 km/u á 113 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 26.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 87 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (12%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Delta kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Delta zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi

Periode
2004 - 2005
Vermogen
80 pk (59 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
170 Nm v.a. 1800 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Delta Aero 3200

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Delta en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

opel rijder heeft het volgende over de Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi geschereven:

"Mijn gebruikerservaring(en) met de Opel Astra III 1.7 CDTI Station (80pk/170Nm) uit 2005 in combinatie met een Delta 3200 DV (2,21m breed en beladen circa 775kg zwaar. Auto zal beladen circa 1630kg wegen.

Prestaties op de vlakke snelweg in 4 verrassend goed. Franse peage zoals route du soleil 100 echte km op de cruise control (4e versnelling), climate control aan, redelijk verbruik en acceptabel geluidsniveau.
(ik check wel regelmatig de belasting van de motor door de cruise control er even af te halen)

5e versnelling m.i. alleen in Frankrijk bij hogere snelheid (vanaf 95km) te gebruiken. Zelf rijdt ik ivm voorkomen van een (te) hoge motorbelasting in z'n 4.

Tegenwind heeft bij hogere snelheid merkbaar invloed in de hoeveelheid "gas" je nog overhebt en is dan ook in het verbruik terug te zien.

Relatief korte stijgingen zoals bij luik en langere zoals de brenner gaan eveneens verrassend goed (3e versnelling, climate control aan, vlot naar boven, wel wordt de motor dan kortstondig zwaar belast).

Prestaties, muv helling vanuit stilstand, zijn gevoelsmatig iets beter dan de berekeningen aangeven. Het is natuurlijk geen power diesel maar je hebt met deze combinatie zeker het gevoel voldoende goed met het verkeer mee te kunnen komen.

Auto heeft geen temperatuurmeter voor de koelvloeistof maar het lijkt alsof koelsysteem ruim op zijn taak berekend is, het komt ook na "klimmen" of bij hoge temperaturen nauwelijks voor dat de fan aanslaat, geeft een gerust gevoel zeker omdat je door het beperkte vermogen de auto relatief zwaar belast. N.B. Climate control staat bij ons altijd aan.

Wegrijden op een helling is zeker niet het sterkste punt van de auto, heb bepaald niet het idee dat de koppeling van dit type Astra overgedimensioneerd is. Is de trein eenmaal aan het rollen dan pakt de motor wel soepel op, ook onderin het toerengebied (veeeel beter dan voorganger Astra II 1.7 DTI met 75pk/165Nm welke onder de 1700tmp "doodviel" maar m.i. wel een betere koppeling had). Steilere doorgaande routes (bijvoorbeeld Telfs - Seefeld gaan goed, vlot en soepel zolang je de gang erin houdt. Bij drukkere passen zoals Fernpas wel goed anticiperen dat je niet teveel stil komt te staan door wat ruimte tot je voorganger vrij te laten en de boel te laten rollen. De auto is m.i. niet geschikt voor een zwaardere caravan >1000kg beladen wanneer je ook in het hoogseizoen redelijk ontspannen passen wilt kunnen rijden. (Ikzelf wil niet steeds met spinnende banden moeten wegrijden, airco moeten uitzetten e.d omdat anders de koppeling het niet aankan)

Deze combinatie voelt zeer stabiel aan, caravan is voorzien van AKS3004.

Achterzijde van de auto zakt relatief weinig door bij belading en kogeldruk van circa 60 kg (geen achterpassagiers).

Remmen van de auto voelen krachtig aan (m.i. beter dan voorganger Astra II 1.7DTI)

Stoelen van de Astra III zijn met name voor langere ritten goed, de solo rijdend naar mijn mening te stugge vering is juist weer prettig met het rijden met caravan.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Astra.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker