Caravantrekker.nl

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Caravannieuws 2024

Op de jaarlijkse Caravan Salon in Düsseldorf presenteert de caravan industrie haar nieuwe modellen. Tevens is Düsseldorf de plaats om innovaties te tonen en verwacht je dat ze vast nadenken over de nabije toekomst als trekauto's meer elektrisch worden.



KnausTabbert presenteerde groots de eerste caravan die geschikt is voor een elektrische auto. Als je de gelikte perspresentatie moet geloven is Knaus met de nieuwe Yaseo helemaal klaar voor de toekomst! 😉

Geen 2,30 meter breed meer maar slechts 2,18 meter wat zorgt voor minder luchtweerstand en minder gewicht. Bovendien zou er extra aandacht zijn voor de stroomlijn. Toch zijn de mooie woorden beter gestroomlijnd dan de praktijk. Voor de actieradius met een EV is het gewicht veel minder van belang dan de luchtweerstand. En inderdaad is een smallere caravan beter, maar dan liefst ook lager (hefdak) en een lagere Cw-waarde (meer afronding voor/boven en achter). In onze informatie over de actieradius bij elektrische auto’s laten we het effect zien.



De Yaseo heeft een opklapbed waardoor in een caravan zonder vast bed toch goed geslapen kan worden. Slim is de laadmogelijkheid voor fietsen in het interieur net achter de as die van buitenaf toegankelijk is. De Yaseo 390 weegt leeg al 950 kg waardoor die wel te zwaar wordt voor veel populaire EV’s zoals de meeste VW’s ID4 of Tesla model 3.
Er is ook nog een grotere Yaseo 500 die een volwaardige 4/5 persoons uitvoering is en een rijklaargewicht heeft van 1150 kg. De ANWB heeft de Yaseo uitgeroepen tot Caravan van het Jaar 2024.



In Düsseldorf zijn zowel extreem kleine als extreem grote caravans te zien. Sportief kamperen kan met teardrop achtige 'caravans'. Een bed op wielen met achterin een keuken waar je van buitenuit bij kan. Dergelijke 'caravans' zijn door hun lage en smalle bouw meer geschikt dan traditionele caravans in combinatie met EV's.



Adria heeft de kleinste caravan uit het assortiment voorzien van een aantal 'stoffen kastjes' en geen vaste kookplaat meer. Een simpel en minimalistisch interieur met plastic kratjes onder het bed. Rijklaargewicht is 750 kg en dat is 110 kg minder dan de gewone 4-persoons Aviva 360 met dezelfde indeling.



In Düsseldorf staan elk jaar nieuwe startups van over de hele wereld die met nieuwe caravans op de markt komen. Zoals bijvoorbeeld deze volledig polyester Rovinns Gaia uit Turkije voor een concurrerende prijs.



De Tannhäuschen (genoemd zoals hij er uit ziet) is toegelaten op de weg als toercaravan. Achterop zat zelfs een tempo 100 sticker, maar niet geschikt voor een EV 😉



Van binnen kan het tuinhuisje naar wens worden ingericht met echt massief hout als complete caravan of eventueel ook als mobiele sauna. Ook een houtkachel behoord tot de mogelijkheden.



Tabbert komt met de Senara, een nieuwe naam voor een nieuwe serie caravans. Ook enkele andere merken hebben nieuwe namen bedacht voor nieuwe series, zoals bijvoorbeeld de Sterckeman Open- en Sport edition en Caravelair met de Exclusive- en Sport line.



De Senara is van binnen strak vormgegeven met originele details en heel anders dan het imago dat Tabbert vroeger had.



Een trend die je steeds meer tegenkomt is een interieur met veel wit en vlakke kastdeurtjes zoals hier in de nieuwe LMC Videro.



De Eriba Touring modellen zijn nu in nog meer vrolijke kleuren te krijgen. Bovendien is er nu een 50 cm langere en 10 cm bredere uitvoering van de Troll. Die grotere Tourings 630 en 642 zijn ook met slaapplaatsen in het hefdak te krijgen. De Touring heeft een relatief lage luchtweerstand.



Geen caravan maar wel een wereldprimeur is de conceptversie van de Volkswagen California. Voorlopig komt die niet op basis van de Elektrische ID-Buzz maar wordt die gebouwd in de Volkswagen Multivan. Naast de diesel- en benzinemotoren is ook een Plug-in hybride beschikbaar, maar ze zijn pas vanaf eind 2024 te koop.



Inmiddels staan alle 2024 modellen met hun gewichten en afmetingen op Caravantrekker zodat daarmee berekeningen gemaakt kunnen worden. Maar hoeveel je nieuwe caravan nu echt weegt wordt steeds lastiger te achterhalen. In de folder wordt het gewicht met een marge van 5% afgedrukt. Je nieuwe caravan kan dus zonder extra's, 1363 kg of 1507 kg wegen. Bestel je ook nog wat extra accessoires of pakketen en wegen die meer dan 46 kg dan zal je een zwaardere as moeten laten monteren omdat anders wettelijk te weinig laadvermogen over blijft.



Overigens worden caravans jaarlijks nog steeds zwaarder. Over de laatste 20 jaar gemiddeld met 300 kg! En uiteraard is ook de inflatie in de prijzen duidelijk merkbaar.

Ben je op zoek naar een nieuw kampeermiddel dan zijn bijna alle merken in Düsseldorf te zien. Heel veel hallen en heel veel campers waardoor de caravans bijna niet meer opvallen. In vergelijking met de Nederlandse beurzen zijn vooral veel grote modellen aanwezig. Belangrijke innovaties heb ik dit jaar niet gezien, maar ik denk dat de industrie denkt dat de doorsnee klant daar ook niet op zit te wachten.



Primeur in Nederland

Inmiddels is ook de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht geweest. Daar heeft de Nederlandse bouwer van vouwwagens Smitveld een eerste prototype van de Aero Cabin One gepresenteerd. Een heuse caravan met hefdak en uniek is het uitschuifbare vaste bed aan de voorkant van de caravan.



Mijn persoonlijke conclusie is dat ik nog best een paar jaartjes door kan met mijn BIOD. Die is qua techniek na 14 jaar nog steeds innovatief en door zijn gewicht en aerodynamische vorm prima geschikt om door een EV getrokken te worden!

05 oktober 2023



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Blog

Op vakantie met een EV

Hoe gaat het op vakantie met een elektrische auto met de caravan? Een verslag uit de praktijk van een reis naar Noorwegen.

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker