Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Astra Stationwagon 1.6 T
Burstner Premio 485 TK

Burstner
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Opel Astra Stationwagon 1.6 T zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Burstner is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
239
176

Hellingen
Risico's bij slingeren
285
194

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Burstner van 1110 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Opel Astra Stationwagon 1.6 T. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Opel als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Er zijn onvoldoende gegevens ingevoerd om te bepalen welk rijbewijs noodzakelijk is.

Zonder belading heeft de Opel en de Burstner een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 70%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

70%
1110 kg 1595 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Opel

Opel Astra Stationwagon 1.6 T
Burstner Premio 485 TK

Burstner

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 109 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Burstner kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Burstner zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Astra Stationwagon 1.6 T

Periode
2007 - 2010
Vermogen
180 pk (132 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
230 Nm v.a. 1980 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Burstner Premio 485 TK

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Burstner en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hoeven heeft het volgende over de Opel Astra Stationwagon 1.6 T geschereven:

"Van dit type astra met deze motor rijden er niet zo heel veel rond. Hij is ook special aangeschaft voor de caravan.
Ik ben nu al twee keer weggeweest met deze combinatie. Heb al diverse auto's gereden maar dit is toch echt 1 van de betere trekkers voor de caravan. De 1.6 turbo motor (180pk) is goed te rijden ook met lage toeren. De laatste keer hadden we 4 personen en 3 fietsen bij ons (2 op het dak van de auto). En de auto had geen problemen, wel constant in zijn 5 gereden. Hij loopt gemiddeld met de caravan 1 op 8.5. Dit is echter wel in Nederland en op een drukke snelweg (dus rond de 95 kmpu en haast niet inhalen). Het koppel zit op 230nm bij 1980 toeren. Dit is niet eens zo een heel hoog koppel maar gechipt wordt hij zeer niet. Onze vorige auto was een Zafira 2.2 wat ik wel mis is het eigen gewicht en de beedte van deze Zafira. Hierdoor had je nog meer de caravan onder controle. Nog een minpunt van de astra is zijn achteruit versnellig. Deze vindt ik erg hoog (lees snel) waardoor je met de caravan veel de koppeling in moet trappen om redelijk achter uit te rijden. Voor de rest en heel fijne auto. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Astra.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker