Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Eos 1.4 TSI
Kip Hy Line 50

Kip
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 80 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Volkswagen is 80 tot 165 kg te laag voor de Kip. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 80 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Volkswagen Eos 1.4 TSI zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Kip met een gemiddelde belading hoog. Probeer wat belading van de caravan naar de auto te verplaatsen en rijd vooral niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
205
144

Hellingen
Risico's bij slingeren
198
95

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1480 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1400 kg) van de auto. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Volkswagen maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 80 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Kip een gewichtsverhouding van 95%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 90%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

90%
1565 kg 1736 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Eos 1.4 TSI
Kip Hy Line 50

Kip

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2300 á 2800 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 115 km/u á 124 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4400 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 96 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (12%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Slingeren is gevaarlijk

De Kip kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Kip zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Eos 1.4 TSI

Periode
2007 - 2010
Vermogen
122 pk (90 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
200 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kip Hy Line 50

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Kip en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Menno heeft het volgende over de Volkswagen Eos 1.4 TSI geschereven:

"Ondanks dat de Kip net iets te zwaar is volgens de Nederlandse wet (in Duitsland niet) heeft de motor geen enkel probleem met het gewicht. Opvallend is dat de motor zo soepel is dat ook wegrijden op een helling heel gemakkelijk gaat. Vanaf 1500 toeren kan je heerlijk doortrekken tot 5000 of 6000 toeren. Het rijden bergop (7%) gaat uitstekend. Het is echt ongelooflijk wat tegenwoordig uit een 1.4 motortje te halen is. Het verbruik solo is laag 6,8 liter en met caravan al snel 11 liter. Vergelijk je constante snelheden dan neemt het verbruik zelfs nog wel meer toe. Solo bij 80 in 6 nog geen 5 liter en met caravan tussen de 9 en 10 liter in 5.
De gewichtsverhouding is natuurlijk niet ideaal waardoor de caravan qua stabiliteit net iets meer te voelen is dan ideaal is. Passserende auto bijvoorbeeld zijn voelbaar maar van echt slingeren is geen sprake, 120 km/u is goed te rijden.
Open rijden met caravan gaat prima. Het is niet voelbaar dat er een caravan achter hangt. Wel hoorbaar! Met name de vering en gerommel in de kastjes is goed te horen.
Ik heb mijn twijfels of de elektronica goed is aangesloten. Waarschijnlijk moet de computer (nogmaals?) aangepast worden omdat de achteruirijsensoren blijven werken bij aangesloten caravan en ik betwijfel of het trailerstability systeem werkt. Nog even terug naar de VW garage dus (die overigens nog nooit een trekhaak aan een EOS hadden gezet). Afgenomen is de trekhaak overogens wel mooi geheel onzichtbaar weggewerkt. Wel ontbreekt een oogje om de handrembreekkabel aan vast te maken.

Inmiddels hebben we er een echte reis opzitten. De stabiliteit is na het verhogen van de bandenspanning sterk verbeterd en ruim voldoende. De trekkracht van de motor is ook in het hooggebergte prima. Zowel de Oberalppass (2000m) en de Julier (2200m) trekt de auto prima zonder dat de temperatuur ook maar iets oploopt, althans niet op de meter. De trekkracht is zelfs zo groot dat bij volgas accelereren naar boven zelfs in de tweede versnelling de voorwielen nog de neiging hebben te gaan spinnen. Ook bij wegrijden op een helling gebeurd dit heel snel, en soms is dat best wel handig. Nadeel van de 1.4 motor is de geringe remwerking van de motor bij het rijden naar beneden. Ook solo trouwens! In no time loopt de toerenteller op naar 6000 toeren bij een afdaling en dan ga je met dik 40 km/u in 1 naar beneden...in 2 is dat zelfs 80 km/u en das veel....

Op de snelweg is 6 bruikbaar maar lekkerder loopt en klinkt het motortje in 5. Voor het verbruik maakt het niets uit. Op lichte hellingen is het beter terug te gaan naar 4 en op de stevigste autobaanhellingen naar 3. De te bereiken snelheden van de berekeningen kloppen uitstekend met de praktijk. Kortom de combinatie rijd uiterst gemakkelijk.

Brandstof verbruik hangt heel erg af van de snelheid, wind en helling van de weg. Globaal ligt het tussen de 1 op 8 en 1 op 9 a 10. Bijna het dubbele als solo bij gelijke snelheid. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Eos.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker