Caravantrekker.nl

Trekadvies

Nissan

Nissan Primera 2.0 aut.
Hobby De Luxe Easy 400 SB

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Nissan Primera 2.0 aut. zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
216
126

Hellingen
Risico's bij slingeren
239
200

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1089 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Nissan Primera 2.0 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Nissan als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Nissan en de Hobby een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 67%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

67%
1089 kg 1615 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Nissan

Nissan Primera 2.0 aut.
Hobby De Luxe Easy 400 SB

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 115 km/u á 124 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.8 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 101 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 17%.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Nissan een Hobby zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Nissan Primera 2.0 aut.

Periode
2002 - 2007
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
192 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe Easy 400 SB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Nissan en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans Briaire heeft het volgende over de Nissan Primera 2.0 aut. geschereven:

"Na de Dafs met variomatic en de Volvo's 340 met variomatic en 440 met CVT automaat is dit mijn tweede Nissan met CVT. De automaat in deze Primera P12 werkt veel prettiger dan in de Primera P11.
Mijn keuze voor (verslaving aan, al 40 jaar) een continue variabele transmissie: het rijdt moeiteloos en plezierig. Ik hoef me niet te bedenken welke versnelling ik dien te kiezen, ook al is de Nissan in zes stapjes te schakelen. Ingebouwd ten behoeve van de rijders die een getrapte automaat gewend zijn. Stand 6 is al te gebruiken bij 40 km/u. Bij afdalingen kan dat van nut zijn om beter op de motor af te remmen. Maar tot nu de fijnste CVT die ik gehad heb.
De auto is voorzien van een intelligente cruise-control maar de werking daarvan is alleen echt fijn als er amper verkeer is. Je moet om in te halen zeer tijdig naar links, zo'n 70 tot 100 meter achter de voorligger, om te voorkomen dat de auto afremt. Mocht dat toch gebeuren dan gaat de wagen er met 4500 toeren als een speer vandoor zodra het systeem vrij baan detecteert. Vermoed dat het benzineverbruik dan veel hoger is dan wanneer ik zelf het gaspedaal bedien en geleidelijker optrek. Bij regenweer schakelt de cruise-control automatisch uit en dat is wel zo veilig.
De auto is voorzien van een achteruitrijcamera wat een ideaal hulpmiddel is om de trekhaakkogel onder de caravankoppeling te plaatsen.
Mijn keuze voor de Kip Kompakt komt voort uit het feit dat ik graag binnenwegen berijdt en daarom een rappe, handelbare caravan wens.
Verbruik met caravan op autowegen rond 1:8 (snelheid 110 km/u). Bij 120-130 km/u gaat het verbruik drastisch omhoog. Rijdend op binnenwegen 1:9 (snelheid 90 km/u).
Als je het pookje vanuit D in manueel zet gaat het toerental bij gelijkblijvende snelheid zo'n 200-300 toeren omhoog .

2006: Ben met deze combinatie naar Bretagne geweest en dat was natuurlijk een makkie. Ben ervan overtuigd dat het rijden door Alpen en Pyreneeën weer moeiteloos en met veel plezier zal verlopen.

2007: navigatie stuurt ons in de buurt van Cahors de rimboe in. De weg duikt naar beneden onder de rondweg door en meteen een steile helling op. Heb het vermoeden dat die toch wel 20% was. Maar de combinatie bleef rijden! Heb er toen wel voor gekozen het pookje in stand 1 te zetten.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Nissan Primera.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker