Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo C30 1.6DRIVe
Knaus Sport 450 KGU

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo C30 1.6DRIVe zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
183
140

Hellingen
Risico's bij slingeren
178
147

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1250 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo C30 1.6DRIVe. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volvo en de Knaus een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 79%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

79%
1250 kg 1573 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo C30 1.6DRIVe
Knaus Sport 450 KGU

Knaus

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 107 km/u á 117 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 23.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 91 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Knaus kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo C30 1.6DRIVe

Periode
2008 - 2013
Vermogen
109 pk (80 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
240 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sport 450 KGU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Cor Blok heeft het volgende over de Volvo C30 1.6DRIVe geschereven:

"Sind april 2013 ben ik in het bezit van een Volvo C30 1.6d edrive met bouwjaar 2010. De auto is licht getuned naar 100 kw en 305 nm aan koppel. Waarom tunen? onze vorige auto, een Renault Megane 2 met een 1.5 dci met 76 kw kon de Knaus Sudwind wel trekken maar moest er vaak wel erg hard aan trekken om de combinatie in Engeland of Italië boven te krijgen.
Maar nu de Volvo C30, een kinetic in de kleur lime green met een wit en bruin interieur en met de volgende opties, prachtige 17 inch velgen, een fantastische geluidsinstallatie, telefoon en iPhone aansluiting en Volvo route navigatie, een prachtig model, een coupe met prima zitruimte, ook achterin, wel lastig instappen bij zo'n 2 deurs, maar zo vaak gaan onze volwassen kinderen niet meer mee. Nee de auto is voor mij en mijn vrouw groot genoeg en die kofferbak? Welke kofferbak, ja die is niet groot, maar voor dagelijks gebruik groot genoeg, bij deze uitvoering zit er geen reserve wiel bij dus daar kan aardig wat los materiaal in, heel praktisch met allemaal kleine vakken langs de rand. Door de afwezigheid van het reserve wiel bleef het gewicht van de auto onder de 1250 kg, (1246 kg) en dat scheelt weer wegenbelasting.
Tijdens de vakantie zit alle bagage in de caravan, een Knaus Sudwind 450 tuf uit 2002 en met zijn tweeën neem je niet zoveel meer mee. De caravan is door de tuv gekeurd voor de 100 km.
Ik rij circa 38.000 km per jaar vandaar dus een diesel. De auto heeft de economisch chip tuning gekregen en dat kan ik iedereen met een diesel aanraden. In het dagelijks verkeer, veel snelweg maar ook boodschappen, rijd de auto gemiddeld 4.7/100 km en dat vind ik zeer acceptabel.
Afgelopen zomer vakantie zijn we naar de Dolomieten, Val di Fassa, geweest en dan kom je best wel wat heuvels tegen waaronder de Brennerpas. Welnu daar keek ik naar uit, hoe doet deze combinatie het. Welnu het ging zeer makkelijk tot in zijn 4 bleef de combinatie snelheid maken en goed rijden, alleen liep bij weinig toeren in zijn 4 liep de motor temperatuur op en dat verdween bij meer toeren in zijn 3. Aantal toeren weet ik niet meer maar het zal zo rond 3000 a 3200 toeren zijn geweest.
Het brandstof gebruik met de caravan lag in de vakantie gemiddeld op 9,4/100 met de cruise controle op 100 km. We hebben circa. 3300 km gereden, met en zonder caravan en de Volvo is ons uitstekend bevallen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo C30.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Elektronische stabiliteitssystemen (getest)

Caravans (en autos) worden steeds vaker uitgerust met elektronische stabiliteitssystemen. Wat heb je daar aan?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker