Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo V60 D5 aut.
Knaus Sudwind 420 QD

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo V60 D5 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Knaus is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
261
315

Hellingen
Risico's bij slingeren
330
221

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1160 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo V60 D5 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 70 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Knaus een gewichtsverhouding van 60%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 61%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

61%
1160 kg 1899 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo V60 D5 aut.
Knaus Sudwind 420 QD

Knaus

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 128 km/u á 136 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 13.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2100 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 116 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Knaus zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo V60 D5 aut.

Periode
2010 - 2011
Vermogen
205 pk (151 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
420 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sudwind 420 QD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Maartin heeft het volgende over de Volvo V60 D5 aut. geschereven:

"Zo'n sterke trekauto heb ik nog niet eerder gehad! Onze Knaus 400TK met laadvermogen 1200kg hangt nauwelijks merkbaar achter de auto. Ik dacht voorheen altijd dat als mensen zoiets zeiden dat dat een beetje opschepperij was. Maar het is echt zo. Het onderstaande verslag beschrijft de ervaring van de heen en terugreis van een korte vakantie onlangs naar Montpellier in Zuid-Frankrijk.

De stabiliteit is ongekend: zijwind van vrachtwagens heb ik niet gevoeld, de auto ligt als een huis op de weg. Voor de kogeldruk houd ik altijd het maximaal toegestaan gewicht aan, in dit geval 90kg.

Ik heb steeds met de caravan erachter de automaat in de S stand gehouden. Het schijnt niet per se te moeten maar het voelt wat mij betreft lekkerder aan. De automaat schakelt zeer soepel en heeft (ik denk standaard) koeling voor de automaatbak olie.

Autoroute hellingen 5% of meer omhoog: als je wilt versnellen voel je de leuning van je stoel voortdurend in je rug. Ik heb niet een keer meegemaakt dat omhoog teruggeschakeld moest worden/werd. Wel heel vaak dat ik me juist moest inhouden omdat ik anders veel te hard zou gaan. Een hele kleine beweging van het gaspedaal heeft al enorme uitwerking. Wat een power!

Hellingen omlaag: ik houd altijd netjes de in Frankrijk aangegeven maximum snelheid aan, die staat er niet voor niets en maakt op lange ritten werkelijk niks uit. Meestal staat er 90km/h, maar op steilere hellingen ook wel 70km/h. Wel zo veilig. In de S stand is het op die momenten ook heel gemakkelijk om even terug te schakelen om zo op de motor te remmen. In cruise control houdt de auto de snelheid netjes vast met de caravan erachter.

Veiligheid: de ASR/ESC is bij in gebruik genomen caravan ook van toepassing op de hele combinatie met trailer stability assist. Deze heeft in het geheel niet hoeven ingrijpen.

Verbruik: ach, als je lekker rijdt en zorgeloos omhoog en omlaag gaat waar de weg dat toevallig doet, ook op een helling vlak voor een camping van zo'n 30% (een bergkam op in de Bourgogne) mag het totale verbruik (met op de snelweg gemiddeld 103km/h) van 10.8l/100km in mijn ogen niet slecht genoemd worden.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo V60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker