Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi V8 3.6 V8 32v aut.
Chateau Cantara CT 520

Chateau
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi V8 3.6 V8 32v aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Chateau is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
264
264

Hellingen
Risico's bij slingeren
313
148

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Chateau van 1540 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi V8 3.6 V8 32v aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Audi en de Chateau een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1540 kg 2005 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi V8 3.6 V8 32v aut.
Chateau Cantara CT 520

Chateau

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 2000 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 130 km/u á 138 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 116 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 21%.

Denk aan slingeren

De Chateau kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Chateau zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi V8 3.6 V8 32v aut.

Periode
1989 - 1991
Vermogen
250 pk (184 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
340 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Chateau Cantara CT 520

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Chateau en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan Roxs heeft het volgende over de Audi V8 3.6 V8 32v aut. geschereven:

"Beste redactie,
Deze zomer van 5 juli tot 29 juli 2007 hebben mijn vrouw en ik met onze Audi A8, 4.2 liter, V-8, uit 1999, met daar achter een splinternieuwe Chateau Cantara 5.20 EU, een zeer "bijzondere" vakantie-trip van Groningen naar Monaco gemaakt. Tot Monaco ging de reis en de "combinatie" voorbeeldig de bergen op en af, zonder enig probleem. Betreffende trekkracht hebben we niets te klagen! Helaas ging in Zuid-Tirol de olie-drukmeter kapot, waardoor we minstens 2 liter olie verloren hadden! Toevallig bij een koffie-stop bemerkte ik de lekkage. Een naburige "garage" (zo'n adres waar alles tegelijk gerepareerd kan worden èn in elk merk auto is men gespecialiseerd!), had binnen een paar uur de diagnose en de hele klus geklaard, en meteen maar even een nieuw olie-filter plus volledig nieuwe olie "geplaatst" op mijn verzoek!. Zo'n klus kost èn duurt hier in Nederland minstens het 3- voudige! Daarna vrolijk onze reis vervolgd richting het zonnige, en warme Zuid- Frankrijk, eerst nog even via Venetie en Cremona Italie! Omdat de dissel/ trekhaak zo'n krakend geluid maakten hadden we er "erg stom achteraf" een beetje Nivea-creme op gesmeerd!!!! U begrijpt het mogelijke gevolg: "slingeren van de caravan"!!! Inderdaad en dat deed hij ook op weg van Cremona naar Genua. Dit liep gelukkig wonder boven wonder goed af zelfs na vijf (5) flinke slingerbewegingen. Dit hebben we waarschijnlijk te danken aan het relatieve overgewicht van de auto! Mijn handelswijze was op dat moment: zó min mogelijk sturen alleen maar proberen de Audi recht te houden en toen het eigenlijk niet echt vlot ophield heb ik als laatste geprobeerd gas bij te geven, dit is echter geheel tegen je gevoel in! Dit is te vergelijken met bij gladheid niet remmen ,maar de wielen laten rollen, zodat de auto nog bestuurbaar is. Diezelfde dag eindigde onze vakantie in Monaco omdat de "fan" kapot ging en de watertemperatuur van de auto 120 graden Celsius aangaf! Als klap op de vuurpeil ging waarschijlijk geheel toevallig ook nog de stuurbekrachtiging stuk! U begrijpt dat we toen niet verder konden. Het resultaat is dat we nu met een franse huurauto thuis zijn en dat de Audi en de Chateau Cantara nu nog in Nice bij de Dépannage staan. Wij hadden dit jaar voor het eerst een reis en krediet plus brief van de ANWB dus die kwam in ons geval goed van pas.
Ik zal U niet vertellen van de bijwerkingen van zo'n vakantie, maar de emotionele gevolgen zijn veel groter dan de materiele gevolgen.
Conclusie: Audi A-8, 4.2 liter, V-8, gecombineerd met een Chateau Cantara 5.20 EU is een super-duet als de auto inorde blijft!
Groeten Jan Roxs, Paterswolde, 2 augustus 2007.



(Opm. webmaster: volgende keer niet afwachten bij ernstige slingeringen, maar meteen remmen, want de snelheid moet eruit. U heeft geluk gehad!)"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi Classic.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker