Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC70 D5 aut.
Elddis Affinity 482

Elddis
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC70 D5 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Elddis is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
267
339

Hellingen
Risico's bij slingeren
336
214

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Elddis van 1265 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC70 D5 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Elddis een gewichtsverhouding van 63%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 63%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

63%
1265 kg 1998 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC70 D5 aut.
Elddis Affinity 482

Elddis

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 14.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2000 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 118 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Elddis kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Elddis zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC70 D5 aut.

Periode
2011 - 2018
Vermogen
215 pk (158 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
440 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Elddis Affinity 482

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Elddis en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Rob heeft het volgende over de Volvo XC70 D5 aut. geschereven:

"We hebben de eerste korte vakantie (Sauerland) erop zitten. Hiervoor hadden we een Elddis Shamal (beladen 1.700 kgs) en hoewel de Volvo 2.100 kg mag trekken en de caravan qua vermogen makkelijk aan kan, ook op steile hellingen in Engeland en Wales, vonden we die combinatie niet ideaal. Met name het hoge kogelgewicht van 110 kg. is, op slechte wegen, niet comfortabel en we vonden de combinatie zeker op smalle weggetjes in Zuid Engeland, te lang.
De Affinity weegt beladen 1.350 kg, heeft een kogelgewicht van 75 kg en is een meter korter.
En dat leidt tot een voor ons ideale combinatie. De auto is de caravan altijd de baas. Bij flinke zijwind reden we op de Autobahn, na het inhalen van een vrachtwagen, ongemerkt 115 km/u. Ook op smalle weggetjes is er geen enkel probleem. De caravan beschikt standaard over het Alko elektrisch remsysteem. We hebben er niets van gemerkt dus het systeem zal niet de behoefte hebben gehad in te grijpen. Toch een geruststelling dat het er is.
De Volvo is een heerlijke reisauto, met caravan komen we niet boven de 3.500 rpm en op de snelweg heeft de geartronic ook in de 6e trap steeds voldoende vermogen, waarbij ik de gewone D-stand gebruik en geen behoefte heb aan de S-stand. Met de hand schakelen kan maar daar heb ik geen automaat voor. En \'t is ook echt niet nodig.
--------------------------------------
In juni hebben we met de combinatie een trektocht door Engeland gemaakt, langs de oostkust naar het noorden, Lake District, Wales en via Devon en Cornwall weer terug naar Dover. Via
snelwegen (max. toegestane snelheid 96 km/u) maar vooral ook via smalle weggetjes en soms steile hellingen. De grootste stijging en daling die we tegenkwamen was 25% en de combinatie voldeed prima. Geen enkele keer kreeg ik het gevoel dat de auto het niet aankon, ook op de steile hellingen in D(rive) kunnen rijden, de automaat deed altijd voortreffelijk z\'n werk."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC70.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker