Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI
Fendt Bianco 470 TFB

Fendt
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Fendt met een gemiddelde belading erg hoog. Probeer de auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk te beladen. Let heel goed op je snelheid en rijd niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
221
202

Hellingen
Risico's bij slingeren
246
86

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Fendt van 1398 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Fendt een gewichtsverhouding van 92%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 93%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

93%
1398 kg 1497 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI
Fendt Bianco 470 TFB

Fendt

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 117 km/u á 126 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 18.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Slingeren is gevaarlijk

De Fendt kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI

Periode
2013 - 2016
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
250 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Bianco 470 TFB

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

f.donker heeft het volgende over de Skoda Octavia Combi 1.4 TSI geschereven:

"Ik rijdt met een skoda octavia 3 combi i.4 met daarachter een LMC musica van 1350 kg. Omdat de octavia vrij licht is breng ik een groot gedeelte van de l=belading over naar de auto om zo een stabielere combinatie te krijgen. Ik mag met de octavia 1500 kg trekken maar gezien de recente ervaringen is dat gewoon veel te veel. De combinatie is niet echt stabiel en dat merk je door een soort van wiebelig rijgedrag. De octavia 2 waarmee ik maar 1200 kg mocht trekken lag (meded door het hoger eigen gewicht) een stuk stabieler op de weg .De trekkracht van de nieuwe octavia is prima.Ik kom overal goed weg. Het verbruik valt ook mee. Met vol beladen aut en de caravan tot 100 kg beladen kom ik op 1:12,5 uit"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Octavia.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker