Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic]
Eriba Touring Triton 420

Eriba
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic] zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Eriba is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
268
316

Hellingen
Risico's bij slingeren
318
209

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Eriba van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Eriba een gewichtsverhouding van 69%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 170 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

66%
1000 kg 1505 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic]
Eriba Touring Triton 420

Eriba

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 117 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Weinig risico bij slingeren

De Eriba kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Eriba zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic]

Periode
2012 - 2016
Vermogen
140 pk (103 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
250 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Eriba Touring Triton 420

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Eriba en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

R.H heeft het volgende over de Audi A3 1.4 TFSI COD [S tronic] geschereven:

"Ik heb een Audi A3 Limousine van maart 2014 met genoemde Cod-motor. Sinds eind vorig jaar rijd ik met een Hobby 460 Ufe van 2011 naar Itailie. In de auto zitten 2 volwassenen en 2 kinderen ( totaal 300 kg en de zware spullen in de kofferbak). Hierdoor ontstaat een betere verhouding tussen gewicht caravan en beladen auto.

Voor wat betreft de kogeldruk vind ik 85 kg een goede keus. Hierdoor ontstaat meer druk op de achterwielen, voor een goede koersvastheid, zonder dat de voorwielen continue slippen.

Onder de caravan is een mover en een reserveband gemonteerd. In de caravan is net boven de as de zware accu voor de mover geplaatst. Op de caravan is een vaste luifel gemonteerd. Voor de rest probeer ik alle zware spullen zo laag te zetten en zo dicht mogelijk bij de achteras.

Rijden met de combinatie gaat boven gemiddeld. Erg stabiel, koersvast, snel en geen last van slingerbewegingen. Meestal rij ik rond de 100 km/h en haal veel vrachtwagens in, zonder zweethanden. Ook hellingen en afdalingen van meer dan 5 % zijn geen probleem. Het enige wat ik wel doe is zelf schakelen. Als de DSG-bak dat doet ontstaan er te vaak verkeerde of geen schakelmomenten. Grote stukken van de afstanden kan in de 6e of 7e versnelling. Het gemiddelde verbruik is 10,1 liter per 100km. Zonder caravan is dat 6,6 liter (benzine, 140 pk met cilinderuitschakeling).

Mijn vorige caravan was een Hobby 495 UK van 2003. Dat was een stuk lastiger om mee te rijden, ondanks zorgvuldige belading.

De huidige combinatie gaat prima!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi A3.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker