Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

181
165
205
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP. Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Peugeot als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Caravan een gewichtsverhouding van 80%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1150 kg 1490 kg

Belading in:

Peugeot

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3400 toeren moeten maken. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP

Periode
2014 - 2018
Vermogen
96 kW (131 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Vakantiegenieter heeft het volgende over de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP geschereven:

"Zeer gemakkelijk te rijden combinatie.
De 1.2 turbo heeft met zijn koppel van 230Nm van 1750-3000tpm en 95% bij 1500tpm en 90% over een mooi breed toerenbereik het erg gemakkelijk met mijn 221cm brede, maar lichte caravan.
Optrekken gaat moeiteloos, versnellen gaat ondanks de langere overbrengen (en dus lagere toerentallen) toch merkbaar gemakkelijker dan mijn voorgaande moderne 2.0 benzine 146pk/185Nm.
Prima in zijn 5 te rijden, de 6 geeft een te laag toerental bij 90 om echt lekker mooi rond te lopen). Vanaf 100 is de 6 net wel te gebruiken maar in 5 is het toerental al erg/mooi laag. Motor is ondanks het lekkere 3 cilinder roffeltje mooi stil (in sport iets sportiever geluid) ook bij vlot invoegen op de snelweg in zijn 3. In 5 en Nederlandse snelheid (90) bijna slaapverwekkend (dat had ik in de 2 liter Ford Focus wat minder). 100 is erg relaxed te rijden (even op een lange snelweghelling op inhalen gaat ook gemakkelijk en comfortabel)

Auto is gevoelsmatig mooi stabiel, vrachtwagens merk je niets van, viaducten of zijwind ook niet. Een voortsnellende auto gek genoeg wel ietsje meer dan de Ford Focus waar ik hem mee vergelijk. Als ik de KCK en Engelse testen moet geloven is de 308SW ook in absolute zin erg stabiel in relatie tot zijn gewicht.

Door het hoge koppel is wegrijden op de koppeling bijna alsof je zonder aanhanger rijdt (vlakke weg) en beter dan mijn voorgaande 2 liter. Bij een korte stijlere oprit merkte ik bij wat forser optrekken dat de voortrein iets begon te klapperen.....Ondanks of juist door de tractioncontrol? Mijn ervaring in hooggebergte, voel dat het merkbaar gemakkelijker gaat dan de voorgaande 2 liter benzine, maar in de Ford nooit iets van een klapperende voortrein gehad.

Qua brandstof in Nederland, 91 op CC gemiddeld 1:10,5
Solo NL gemiddeld inmiddels 1:17,2 over de laatste 10.000 km.
De 2 liter Ford deed 1:9 en 1:13,5
Op dat gebied lijkt down sizen dus wel te helpen, zeker solo bij lage belasting.

Verbruik met 100 echte km op Duitse en Oostenrijkse snelweg (ook altijd 100km bij snelweghellingen naar boven) 1:8,8 gemiddeld

Vering is comfortabel en blijft dat met caravan ook (kogeldruk 55kg en ruim 100kg achterin + volle tank.
Qua motor en stabiliteit, geluidsniveau en comfort erg tevreden.

Minpuntjes zijn er echter ook wel. Auto zakt redelijk door zijn veren en dan heb ik geen kinderen/pubers achterin. Komt bij dat de afneembare trekhaak laag hangt en de wegklapbare stekkerdoos ook. De eerste de beste hobbel waar de Ford Focus wagon 2 en de Opel Astra H station lachend overheen gingen schraapte ik de lak van van trekhaak.
Daarnaast is de haak erg lastig te bevestigen, je moet echt op je rug gaan liggen (voor mij geen probleem, maar wilde het wel gemeld hebben) en is de stekkerdoos ook niet echt heel gemakkelijk te bereiken. Het zal duidelijk zijn dat dit voor het remkabeltje ook zo is.
Via de dealer heb ik een (\"volwaardig\") reservewiel 205/55/16 ipv 225/45/17 met de juiste bouten besteld (standaard kreeg ik zowel thuiskomertje als een reparatiekit). Jammer dat dit wiel niet past en de vloer omhoog komt. Helemaal jammer dat peugeot daar geen oplossing voor kan bieden. Heb dus zelf maar iets gemaakt van MDF en deze met mooi tapijt bekleed. Net origineel. Kunststof bevestiging om het wiel vast te leggen is m.i. een verkeerde bezuiniging van peugeot op gewicht.

Dakdragers van peugeot (thule) op zich van goede kwaliteit maar niet heel handig te monteren en dakrailing (bij mij satijn zilver) gevoelig voor krassen.

Achteruitrij camera is ideaal om de trekhaak exact onder de stabilisator te krijgen. De B2 variant is ook in het donker erg goed te gebruiken (de B1 niet). De B2 variant is een aanrader!
Afstandsradar icm cruisecontrol ook lekker met caravan.
Extra meters in display bij sportpakket optie is erg handig om icm cruisecontrol te zien wat de motorbelasting is (turbo druk in Bar, vermogen en Nm). Sport stand geeft geen extra (top)piek vermogen maar motor pakt sneller en feller op en is daarom onverwacht prettig in de bergen bij bijvoorbeeld haarspeldbochten.

Buitenspiegels zijn ruim bemeten, trillingvrij en uitstekend icm milenco\'s.

Ben inmiddels in hoogzomer weg geweest onder zware belasting en hoge temperaturen in de bergen, koeling ook prima in orde (ook met filerijden of op een pas geen ventilator welke aanslaat).

Remmend vermogen van de motor is beperkt (logisch) dus meer bijremmen dan bij mijn voorgaande 2 liter benzine en duidelijk meer bijremmen dan de turbo diesel daarvoor, maar remmen van de auto voelen lekker krachtig aan.

In mijn 308sw zitten de comfortstoelen met electrische lendesteunen, massage functie, verwarming en zijn comfortabel, ruim en geven prima steun!

Navigatie, duidelijk groot scherm, splitscreen functie en bijna alles wat je mag verwachten van een goed fabriekssysteem. Gps zit er heel soms wat te ver naast en road snap gaat wat traag. Jammer dat kaarten qua wegen wat gedateerd zijn (ook al zijn deze van 2014, grafisch wel van deze tijd, maar kent enkele wegen niet goed die er al langere tijd liggen)

Voor een C segment auto een grote kofferbak. Menig station in het D segment heeft minder.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 308.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker