Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP
Delta Euroliner 3200 DV

Delta
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Delta is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
216
210

Hellingen
Risico's bij slingeren
251
258

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Delta van 800 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Peugeot als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Delta een gewichtsverhouding van 54%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 155 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 54%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

54%
800 kg 1490 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Peugeot

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP
Delta Euroliner 3200 DV

Delta

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 114 km/u á 123 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 19%.

Weinig risico bij slingeren

De Delta kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Delta zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 308 SW 1.2 e-THP

Periode
2014 - 2018
Vermogen
131 pk (96 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
230 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Delta Euroliner 3200 DV

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Delta en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Vakantiegenieter heeft het volgende over de Peugeot 308 SW 1.2 e-THP geschereven:

"Zeer gemakkelijk te rijden combinatie.
De 1.2 turbo heeft met zijn koppel van 230Nm van 1750-3000tpm en 95% bij 1500tpm en 90% over een mooi breed toerenbereik het erg gemakkelijk met mijn 221cm brede, maar lichte caravan.
Optrekken gaat moeiteloos, versnellen gaat ondanks de langere overbrengen (en dus lagere toerentallen) toch merkbaar gemakkelijker dan mijn voorgaande moderne 2.0 benzine 146pk/185Nm.
Prima in zijn 5 te rijden, de 6 geeft een te laag toerental bij 90 om echt lekker mooi rond te lopen). Vanaf 100 is de 6 net wel te gebruiken maar in 5 is het toerental al erg/mooi laag. Motor is ondanks het lekkere 3 cilinder roffeltje mooi stil (in sport iets sportiever geluid) ook bij vlot invoegen op de snelweg in zijn 3. In 5 en Nederlandse snelheid (90) bijna slaapverwekkend (dat had ik in de 2 liter Ford Focus wat minder). 100 is erg relaxed te rijden (even op een lange snelweghelling op inhalen gaat ook gemakkelijk en comfortabel)

Auto is gevoelsmatig mooi stabiel, vrachtwagens merk je niets van, viaducten of zijwind ook niet. Een voortsnellende auto gek genoeg wel ietsje meer dan de Ford Focus waar ik hem mee vergelijk. Als ik de KCK en Engelse testen moet geloven is de 308SW ook in absolute zin erg stabiel in relatie tot zijn gewicht.

Door het hoge koppel is wegrijden op de koppeling bijna alsof je zonder aanhanger rijdt (vlakke weg) en beter dan mijn voorgaande 2 liter. Bij een korte stijlere oprit merkte ik bij wat forser optrekken dat de voortrein iets begon te klapperen.....Ondanks of juist door de tractioncontrol? Mijn ervaring in hooggebergte, voel dat het merkbaar gemakkelijker gaat dan de voorgaande 2 liter benzine, maar in de Ford nooit iets van een klapperende voortrein gehad.

Qua brandstof in Nederland, 91 op CC gemiddeld 1:10,5
Solo NL gemiddeld inmiddels 1:17,2 over de laatste 10.000 km.
De 2 liter Ford deed 1:9 en 1:13,5
Op dat gebied lijkt down sizen dus wel te helpen, zeker solo bij lage belasting.

Verbruik met 100 echte km op Duitse en Oostenrijkse snelweg (ook altijd 100km bij snelweghellingen naar boven) 1:8,8 gemiddeld

Vering is comfortabel en blijft dat met caravan ook (kogeldruk 55kg en ruim 100kg achterin + volle tank.
Qua motor en stabiliteit, geluidsniveau en comfort erg tevreden.

Minpuntjes zijn er echter ook wel. Auto zakt redelijk door zijn veren en dan heb ik geen kinderen/pubers achterin. Komt bij dat de afneembare trekhaak laag hangt en de wegklapbare stekkerdoos ook. De eerste de beste hobbel waar de Ford Focus wagon 2 en de Opel Astra H station lachend overheen gingen schraapte ik de lak van van trekhaak.
Daarnaast is de haak erg lastig te bevestigen, je moet echt op je rug gaan liggen (voor mij geen probleem, maar wilde het wel gemeld hebben) en is de stekkerdoos ook niet echt heel gemakkelijk te bereiken. Het zal duidelijk zijn dat dit voor het remkabeltje ook zo is.
Via de dealer heb ik een (\"volwaardig\") reservewiel 205/55/16 ipv 225/45/17 met de juiste bouten besteld (standaard kreeg ik zowel thuiskomertje als een reparatiekit). Jammer dat dit wiel niet past en de vloer omhoog komt. Helemaal jammer dat peugeot daar geen oplossing voor kan bieden. Heb dus zelf maar iets gemaakt van MDF en deze met mooi tapijt bekleed. Net origineel. Kunststof bevestiging om het wiel vast te leggen is m.i. een verkeerde bezuiniging van peugeot op gewicht.

Dakdragers van peugeot (thule) op zich van goede kwaliteit maar niet heel handig te monteren en dakrailing (bij mij satijn zilver) gevoelig voor krassen.

Achteruitrij camera is ideaal om de trekhaak exact onder de stabilisator te krijgen. De B2 variant is ook in het donker erg goed te gebruiken (de B1 niet). De B2 variant is een aanrader!
Afstandsradar icm cruisecontrol ook lekker met caravan.
Extra meters in display bij sportpakket optie is erg handig om icm cruisecontrol te zien wat de motorbelasting is (turbo druk in Bar, vermogen en Nm). Sport stand geeft geen extra (top)piek vermogen maar motor pakt sneller en feller op en is daarom onverwacht prettig in de bergen bij bijvoorbeeld haarspeldbochten.

Buitenspiegels zijn ruim bemeten, trillingvrij en uitstekend icm milenco\'s.

Ben inmiddels in hoogzomer weg geweest onder zware belasting en hoge temperaturen in de bergen, koeling ook prima in orde (ook met filerijden of op een pas geen ventilator welke aanslaat).

Remmend vermogen van de motor is beperkt (logisch) dus meer bijremmen dan bij mijn voorgaande 2 liter benzine en duidelijk meer bijremmen dan de turbo diesel daarvoor, maar remmen van de auto voelen lekker krachtig aan.

In mijn 308sw zitten de comfortstoelen met electrische lendesteunen, massage functie, verwarming en zijn comfortabel, ruim en geven prima steun!

Navigatie, duidelijk groot scherm, splitscreen functie en bijna alles wat je mag verwachten van een goed fabriekssysteem. Gps zit er heel soms wat te ver naast en road snap gaat wat traag. Jammer dat kaarten qua wegen wat gedateerd zijn (ook al zijn deze van 2014, grafisch wel van deze tijd, maar kent enkele wegen niet goed die er al langere tijd liggen)

Voor een C segment auto een grote kofferbak. Menig station in het D segment heeft minder.

"

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 308.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker