Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

RenaultHobby

De Renault Kadjar Tce 130 en de Hobby De Luxe 495 UL vormen met belading een combinatie die vooral geschikt is om, weliswaar met matige snelheid, in het vlakke (Neder)land te rijden maar niet prettig is in het heuvelachtige buitenland.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

94%

1465 kg 1556 kg
80 kg


Score: 2.8


11%

Sterke en zwakke punten

Opmerking: Mogelijk verhoogd trekgewicht vanaf eind 2015. maar beperking treingewicht.

De stabiliteit is berekend met een 80 kg kogeldruk. Dat is 5 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 80 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Matige combinatie

De Renault met de Hobby van beladen 1465 kg is een combinatie die nog net geschikt is om in het vlakke (Neder)land met lage snelheid te rijden maar ongeschikt is om naar het heuvelachtige buitenland te gaan.

Motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen ruim voldoende. Er kan (wel met behoorlijk veel gas), goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 2250 toeren.

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3500 toeren) en volgas met 92 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 24%.

Slingeren kan gevaarlijk worden

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (80 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft eigenlijk geen reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 80 km/u te rijden. Let heel goed op de belading en vermijd hogere snelheden, zeker helling af. Het risico als de caravan zou gaan slingeren is erg groot!

8.4
5.6
2.8
-0
0

B-rijbewijs

Als de maximaal toegestane gewichten juist zijn (zie hieronder) dan is een B-rijbewijs voldoende.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Renault met een Hobby. In een uitgebreid op maat gemaakt rapport van zo'n 30 pagina's krijg je uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan een paar 'oneliners' in dit gratis trekadvies!


Voorbeeld van het rapport.

Downloaden

Het complete adviesrapport kan je direct downloaden voor maar 5,00 euro.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met de inloggegevens om het advies als PDF-document te downloaden.

Gegevens

Auto

Renault Kadjar Tce 130

Periode
januari 2016 - 2018
Vermogen
kW (131 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 495 UL

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw eigen ervaring?

Geef aan hoe de Renault je bevalt en of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review later mee aan te passen)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

In het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze en andere trekkrachtgrafieken. De factsheet kan je gebruiken om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

 

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker