Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Ervaringen Tests Advies Vragen Menu

Trekadvies

Renault

Renault Kadjar Tce 130
Hobby De Luxe 495 UL

Hobby
Prestaties
Gewicht

De Renault en de Hobby zijn bij de juiste belading een combinatie om in het vlakke (Neder)land met 'vrachtwagen snelheid' te rijden maar beperkingen heeft in het heuvelachtige buitenland. Een beginnend caravanner kan beter een kleinere/lichtere caravan kiezen!

Vlakke weg
snelheid
acceleratie
kracht 5e v.
Bergen
snelheid
wegrijden
bergweg

94%

1465 kg 1556 kg
80 kg


12%


Score: 2.8

Sterke en zwakke punten

Opmerking: Mogelijk verhoogd trekgewicht vanaf eind 2015. maar beperking treingewicht.

De stabiliteit is berekend met een 80 kg kogeldruk. Dat is 5 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 80 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

De auto is nu alleen beladen met twee personen (150 kg) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. Pas eventueel de belading aan voor jouw situatie en controleer ook de technische gegevens. Lees de toelichting bij dit advies voordat jij conclusies trekt!



 

Goede motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen ruim voldoende. Er kan (wel met behoorlijk veel gas), goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u, sneller is zeker niet verstandig! De motor maakt dan zo'n 2250 toeren.

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3500 toeren) en volgas met 92 km/u. (zie de trekkrachtgrafiek)

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 24%.

Slingeren kan gevaarlijk worden

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (80 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft eigenlijk geen reserves waardoor we het niet aanraden sneler dan 80 km/u te rijden. Let heel goed op de belading en vermijd hogere snelheden, zeker helling af. Het risico als de caravan zou gaan slingeren is erg groot!

Gaat de caravan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, stuur correctie of een inhalende auto, verminder dan onmiddelijk de snelheid.

Meer informatie

Waarom rijdt deze combinatie met vrachtwagen snelheid en wat zijn de beperkingen? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Renault als caravantrekker voor de Hobby. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Controleer wel even of deze berekening al gemaakt is met de juiste gegevens!

Gegevens

Controleer of het advies op basis van de juiste gegevens is gemaakt. Pas deze eventueel aan.

Auto

Renault Kadjar Tce 130

Periode
januari 2016 - 2018
Vermogen
kW (131 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Hobby De Luxe 495 UL

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Renault in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de tekst te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

Lees ook alle ervaringen van andere gebruikers met de Renault Kadjar als caravantrekker!

Foutje?

Zie je een fout staan in deze berekening of klopt er iets niet in dit advies stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en kan een toelichting geven.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.


Lees ook:

Elektrisch aangedreven caravan

Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno van der Heijden vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2020 Caravantrekker