Caravantrekker.nl

Trekadvies

Opel

Opel Mokka 1.2 Turbo 130
Hobby

Hobby
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 200 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Opel is 280 kg te laag voor de Hobby. Ook als alleen naar de asdruk van de caravan gekeken wordt, is de caravan 200 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Opel Mokka 1.2 Turbo 130 zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Hobby met een gemiddelde belading te hoog om er veilig grote afstanden mee te rijden. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is eigenlijk niet zo geschikt om over grotere afstand te rijden.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

195
55
201
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1400 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1200 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 55 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Opel maar 55 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 75 kg voor de beladen caravan! Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Opel en de Hobby een gewichtsverhouding van 109%. Dat is zeer ongunstig! Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 100%. Dit is hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

100%
1480 kg 1475 kg

Belading in:

Opel

Opel Mokka 1.2 Turbo 130
Hobby

Hobby

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2000 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3900 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Slingeren is gevaarlijk

De Hobby kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 75 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Voor prettig en ontspannen rijden met de caravan raden we deze combinatie zeker niet aan!

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Hobby zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Opel Mokka 1.2 Turbo 130

Periode
v.a. 2020
Vermogen
96 kW (131 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Richard heeft het volgende over de Opel Mokka 1.2 Turbo 130 geschereven:

"Sinds 5 weken rij ik met een Opel mokka 1,2 130pk.

Met de caravan hobby 400 mee naar Italië geweest verschillende passen gereden en veel binnendoor tot wel 11%. De motor is sterk genoeg ook heb je genoeg koppel en rijd daarom ook erg fijn. Op de autobahn kan hij goed meekomen tot max 100km. Kwa brandstof gebruik doet hij ongeveer 1op 11/1/12 dat vindt ik erg gunstig. Bij een terrein gewicht van ongeveer een 2600kg.

Stabiliteit is goed al moet je niet met fietsen achterop de caravan rijden. Caravanspiegels zijn wel een dingetje ik gebruik wat oudere types de spiegelkap loopt namelijk erg rond en vraagt wel wat aandacht op te installeren.

Ik ben best tevreden over deze Opel mokka."

Lees meer gebruikerservaringen met de Opel Mokka.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.


Lees ook:

Elektrische trekauto?

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

De caravan waterpas

Hoe zet je het handigst de caravan waterpas?

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker