Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

Peugeot + Eriba

De Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 (130 kW / 177 pk, bouwjaar: juni 2018 - heden), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Eriba Nova - Light 465 weegt met 240 kg belading, 1200 kg.

De Peugeot en de Eriba vormen met deze belading een prettige combinatie om ontspannen mee te rijden in binnen- en buitenland ook in de bergen.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 7e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

73%

1200 kg 1655 kg
70 kg


Score: 8.1


42%

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Meer informatie en een duidelijke toelichting wordt gegeven in het uitgebreide trekrapport.

Prima combinatie

De Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 met een Eriba Nova - Light 465 van beladen 1200 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Uitstekende motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2150 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Goed in de bergen

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 6e versnelling nog net met 80 km (2350 toeren) naar boven gereden worden (maar wellicht loopt de motor lekkerder met iets meer toeren in de 5e versnelling). In de 4e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 117 km/u (5019 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 45%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 34% niet aan om te rijden.

Weinig risico bij slingeren

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 70 kg aan te houden.

Tot snelheden van 100 km/u heeft deze combinatie ruim voldoende reserves. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden de risico's als de caravan zou gaan slingeren wel groter.

Scores bij verschillende snelheden

10+
10+
8.1
6.1
4.1

Denk er aan dat je heel gemakkelijk met deze combinatie harder kan rijden dan eigenlijk veilig is omdat de motorische prestaties beter zijn dan de gewichtsverhouding. Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Peugeot en Eriba. In een PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je een complete uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Trekrapport downloaden

Het uitgebreide trekrapport downloaden kost maar 5,00 euro en kan je achteraf betalen.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met inloggegevens om het rapport te downloaden.

Gegevens

Auto

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180

Periode
juni 2018 - heden
Vermogen
kW (177 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 8 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Eriba Nova - Light 465

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw eigen ervaring?

Geef aan hoe de Peugeot je bevalt en of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review later mee aan te passen)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

Lees ook de toelichting over deze berekening en grafiek. De grafiek en factsheet kan je downloaden om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Schrijf een beoordeling

Help anderen bij hun keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van jouw auto als caravantrekker.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.

 

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker