Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

Peugeot + Eriba

De Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 (130 kW / 177 pk, bouwjaar: juni 2018 - heden), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Eriba Nova - Light 465 weegt met 240 kg belading, 1200 kg.

De Peugeot en de Eriba vormen met deze belading een prettige combinatie om ontspannen mee te rijden in binnen- en buitenland ook in de bergen.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 7e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

73%

1200 kg 1655 kg
70 kg


Score: 8.1


42%

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer even of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Lees ook de toelichting en vraag het uitgebreide trekrapport aan. Daarin wordt een duidelijke toelichting en nuancering gegeven van dit trekkracht advies.

De prestaties kunnen ook weergegeven worden in een trekkrachtgrafiek en in een factsheet. Handig om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Prima combinatie

De Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 met een Eriba Nova - Light 465 van beladen 1200 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Uitstekende motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2150 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Goed in de bergen

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 6e versnelling nog net met 80 km (2350 toeren) naar boven gereden worden (maar wellicht loopt de motor lekkerder met iets meer toeren in de 5e versnelling). In de 4e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 117 km/u (5019 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 45%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 34% niet aan om te rijden.

Weinig risico bij slingeren

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 70 kg aan te houden.

Tot snelheden van 100 km/u heeft deze combinatie ruim voldoende reserves. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden de risico's als de caravan zou gaan slingeren wel groter.

Scores bij verschillende snelheden

10+
10+
8.1
6.1
4.1

Denk er aan dat je heel gemakkelijk met deze combinatie harder kan rijden dan eigenlijk veilig is omdat de motorische prestaties beter zijn dan de gewichtsverhouding. Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Trekrapport

Een veel uitgebreider en meer genuanceerd advies van deze Peugeot en de Eriba kan je per email direct toegestuurd krijgen. In een goed te printen PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je tips bij het rijden en een complete uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Veel meer informatie

De kosten voor het uitgebreide trekrapport bedragen slechts 5,00 euro. Je hoeft pas te betalen na ontvangst van het rapport via PayPal of je eigen Bank. Bovendien krijg je (per mail) desgevraagd persoonlijk advies of een nadere toelichting over de ingevoerde combinatie!

Aanvragen

E-mail:


Gegevens voor berekening

Auto

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180

Periode
juni 2018 - heden
Vermogen
kW (177 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 8 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Eriba Nova - Light 465

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Is dit jouw Peugeot? Schrijf dan een review. Veel mensen willen graag jouw praktijk ervaring lezen en wij willen graag weten of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


Blogs

Meest gelezen:

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

 

 

Eriba verrast met supergrote Touring 820De nieuwe Eriba Touring 820 is de grootste Touring ooit. Compleet met tandem-as en Airstream-look. Het hefdak zoek je tevergeefs. Een nieuw vlaggenschip als uithangbord. De supergrote broer van de Puck en Troll is in... >>>

Meer Caravannieuws van Campingtrend

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker