Caravantrekker.nl

Trekadvies

Nissan

Nissan Qashqai DIG-T 160
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Nissan Qashqai DIG-T 160 zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

221
166
257
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1200 kg bij een asdruk van 1130 kg, niet te zwaar voor de Nissan Qashqai DIG-T 160. Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Nissan als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Nissan en de Caravan een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1200 kg 1575 kg

Belading in:

Nissan

Nissan Qashqai DIG-T 160
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2100 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3000 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 18%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Nissan en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Nissan een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Nissan Qashqai DIG-T 160

Periode
2018 - 2021
Vermogen
118 kW (160 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

H.F. van Bergen heeft het volgende over de Nissan Qashqai DIG-T 160 geschereven:

"De eerste ervaringen met de Nissan Qashqai DIG-T 160 pk Tekna+ met onze Eriba Feeling 425 (hefdakcaravan). Voorlopig alleen in Nederland gereden.
Op vlakke wegen trekt de Qashqai perfect. Hoofdzakelijk in de 5e versnelling, maar de 6e zou ook kunnen hoewel ik dan het toerental te laag vind.
De trekkracht is het grootst rond 2500 toeren.
Het verbruik solo ligt tussen 1 L op 15 à 16 km. Bij lange afstanden zelfs nog beter. Met caravan zakt dit terug naar ca. 1 L op 12 km.
In de Limburgse heuvels zie je het verbruik toenemen. De trekkracht is echter formidabel! Ook bij lange hellingen kan je de 5e versnelling blijven gebruiken. Alleen bij inhalen terugschakelen naar de 4e versnelling.
Ik ben erg benieuwd wat de auto tijdens onze vakantie naar de Dordogne gaat presteren. Ik houd u op de hoogte.
Vooralsnog zijn de ervaringen erg positief.

Aanvulling n.a.v. de vakantie in Frankrijk
We zijndit jaar voor het eerst met deze auto naar Frankrijk geweest (Dordogne, Corrèze, Loirestreek) In totaal ca 2500 km met caravan gereden.
Opgemerkt moet worden dat de auto solo in NL steeds zuiniger is gaan rijden. Nu ben ik geen harde rijder: rond 100 km/uur is snel genoeg voor mij. De auto haalt met gemak 1L op 18 km. Op lange stukken soms boven 1L op 20 km.
Met caravan haalt de auto 1L op 12 km. Dat is mooi.
Inrijd bijna alles met de adaptieve cruisecontrol op 90 km/uur. Als je harder rijdt, neemt het verbruik flink toe en je bent nauwelijks eerder op je bestemming.
Zowel bergop als bergaf is zo rijden een verademing. De auto blijft zich keurig aan de ingestelde snelheid houden; ook bergaf. Heel prettig.
Kortom een perfecte caravantrekker"

Lees meer gebruikerservaringen met de Nissan Qashqai.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker