Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Caravan van 1490 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Toyota niet zwaarder zou moeten zijn dan 1490 kg ook al mag de auto wettelijk 2000 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1490 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota RAV4 2.0 VVT-i zijn in de meeste situaties meer dan voldoende, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
222
129

Hellingen
Risico's bij slingeren
232
121

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1490 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Toyota RAV4 2.0 VVT-i. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Toyota en de Caravan een gewichtsverhouding van 91%. Dat is niet zo gunstig. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 86%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

86%
1490 kg 1725 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Caravan van 1490 kg

Caravan

Deze berekening is gemaakt met voorlopige gegevens!

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 3000 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20.1 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 102 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota RAV4 2.0 VVT-i

Periode
v.a. 2019
Vermogen
175 pk (129 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
207 Nm v.a. 4400 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Joost Mooij heeft het volgende over de Toyota RAV4 2.0 VVT-i geschereven:

"Dit jaar gingen we voor het eerst op pad met een benzineauto, een Toyota RAV4 2.0 automaat. Een auto die solo al behoorlijk zuinig is (1 op 15) maar ik was na het gebruik van diverse dieselauto's toch wel een beetje bang, zeker in combinatie met de CVT automaat die nog wel eens inbedoeld naar hoge toerentallen wil gaan.

We zijn naar zuid Frankrijk (Ardeche) en Bretagne geweest, ik maak daarbij onderscheid in het rijden op de snelweg, door kleinere dorpjes en rijden op provinciale wegen met pittige hellingen.

Snelwegrijden gaat prima, met een snelheid van zo'n 100 km/uur op de teller nergens een instabiliteit gevoeld. Even de 115 aantikken op een helling naar beneden lukt ook zelfs, al ben ik daar geen voorstander van. Je weet toch niet wat de combinatie gaat doen. Helling omhoog is het wel iets lastiger, de auto gaat snel naar toerentallen tussen 3.000 en hoger, in feite nog altijd prima. Bij nog hogere toerentallen, 4.000 + kun je bij veel hellingen nog gewoon 80 aanhouden. Maar de kenmerkende 'dieselduw' moet je wel missen.

Op de provinciale wegen kun je prima met het verkeer mee, flinke hellingen zijn met de 175 pk goed te doen en de motor/automaat doen de rest. De snelheid is dan wat lager, de combinatie blijft ook bij korte bochten stabiel. We zijn dwars door de Ardeche gereden en dat was best toe doen (OK het schiet niet echt op).

In de dorpjes en steden is de RAV4 een overzichtelijke auto. De voorkant is lekker vierkant en je zit wat hoger dan in een C-segmenter. De spiegels zijn groot, ik gebruik de autospiegels meestal om na te gaan of het de hoek om goed gaat met de caravanwielen.

Al met al een positief verhaal, zeker ook omdat de auto solo erg prettig is. Wil je een hybride RAV4, dan moet je de 6 mille duurdere AWD nemen die 1.650 kg mag trekken, deze benzineuitvoering mag handgeschakeld 2.000 kg en met de automaat 1.500 kg trekken. Dat zijn realistische waarden. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota RAV4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker