Caravantrekker.nl

Trekadvies

Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Toyota RAV4 2.0 VVT-i zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

218
161
219
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1320 kg, niet te zwaar voor de Toyota RAV4 2.0 VVT-i. Controleer altijd de gewichten zoals die op het kenteken staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Toyota als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Toyota en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1320 kg 1725 kg

Belading in:

Toyota

Toyota RAV4 2.0 VVT-i
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Deze berekening is gemaakt met voorlopige gegevens!

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2600 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is redelijk maar desondanks zal er wat meer geschakeld moeten worden en/of zal de motor wat meer lawaai maken. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4000 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Toyota en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Toyota een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport maar tijdelijk kunnen de grafieken alleen online bekeken worden..

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 20 pagina's in PDF met de links naar de grafieken en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Toyota RAV4 2.0 VVT-i

Periode
v.a. 2019
Vermogen
129 kW (175 pk)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Joost Mooij heeft het volgende over de Toyota RAV4 2.0 VVT-i geschereven:

"Dit jaar gingen we voor het eerst op pad met een benzineauto, een Toyota RAV4 2.0 automaat. Een auto die solo al behoorlijk zuinig is (1 op 15) maar ik was na het gebruik van diverse dieselauto's toch wel een beetje bang, zeker in combinatie met de CVT automaat die nog wel eens inbedoeld naar hoge toerentallen wil gaan.

We zijn naar zuid Frankrijk (Ardeche) en Bretagne geweest, ik maak daarbij onderscheid in het rijden op de snelweg, door kleinere dorpjes en rijden op provinciale wegen met pittige hellingen.

Snelwegrijden gaat prima, met een snelheid van zo'n 100 km/uur op de teller nergens een instabiliteit gevoeld. Even de 115 aantikken op een helling naar beneden lukt ook zelfs, al ben ik daar geen voorstander van. Je weet toch niet wat de combinatie gaat doen. Helling omhoog is het wel iets lastiger, de auto gaat snel naar toerentallen tussen 3.000 en hoger, in feite nog altijd prima. Bij nog hogere toerentallen, 4.000 + kun je bij veel hellingen nog gewoon 80 aanhouden. Maar de kenmerkende 'dieselduw' moet je wel missen.

Op de provinciale wegen kun je prima met het verkeer mee, flinke hellingen zijn met de 175 pk goed te doen en de motor/automaat doen de rest. De snelheid is dan wat lager, de combinatie blijft ook bij korte bochten stabiel. We zijn dwars door de Ardeche gereden en dat was best toe doen (OK het schiet niet echt op).

In de dorpjes en steden is de RAV4 een overzichtelijke auto. De voorkant is lekker vierkant en je zit wat hoger dan in een C-segmenter. De spiegels zijn groot, ik gebruik de autospiegels meestal om na te gaan of het de hoek om goed gaat met de caravanwielen.

Al met al een positief verhaal, zeker ook omdat de auto solo erg prettig is. Wil je een hybride RAV4, dan moet je de 6 mille duurdere AWD nemen die 1.650 kg mag trekken, deze benzineuitvoering mag handgeschakeld 2.000 kg en met de automaat 1.500 kg trekken. Dat zijn realistische waarden. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Toyota RAV4.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker