Audi Q4 Sportback e-tron 40 |
Het maximaal trekgewicht van 1000 kg van de Audi is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1000 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
De prestaties van de Audi Q4 Sportback e-tron 40 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
Wettelijk is de Caravan van 1000 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi Q4 Sportback e-tron 40. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de Audi en de Caravan een gewichtsverhouding van 39%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 43%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
Audi Q4 Sportback e-tron 40 |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met
Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravan zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 32.8 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 30.4 en 41.1 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 141 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 235 km.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Audi een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: