Caravantrekker.nl

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Caravanbanden

Bij het juiste type band en bandenspanning is de kans op een lekke band een stuk kleiner en het rijdt beter. De kans dat je caravan een lekke band krijgt is groter dan van je auto. Een caravanband heeft dan ook een veel zwaarder leven dan een band onder een auto. Het gewicht dat de band moet dragen is veelal groter. Het gewicht van de auto is immers verdeeld over 4 wielen terwijl het gewicht van de caravan maar op 2 banden rust. Daarnaast staat een caravan veel meer stil en blijft de band minder soepel.

Ongemerkt komt met name het rechterwiel ook nog wel eens in de berm terecht of neemt een stoeprandje mee waardoor die band het extra zwaar heeft en gemiddeld vaker lek raakt. Meestal is een lekke band niet veroorzaakt door een spijker o.i.d. maar loopt de band langzaam leeg waarna een klapband volgt, of liever gezegd een hele snelle leegloper die kapot gereden wordt.



Kies de juiste band


Vaak zijn caravans zwaarder dan gedacht en wellicht is de caravan links en rechts niet even zwaar. Kies daarom voor banden met een voldoende ruim draagvermogen. Op elke band staat een getal, de loadindex, dat aangeeft wat het maximaal draagvermogen van een band is. Dit draagvermogen bij elkaar opgeteld moet tenminste het maximaal toegestaan gewicht van de caravan zijn. Er is een '10% regeling' maar als je dealer het daarover heeft zou ik daar niet in meegaan. Klik voor een overzicht van de loadindexen.

Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden (met 6 of meer koordlagen, 6PR). Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of EL, RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo, of Lite Truck LT).



Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen. Een caravan van maximaal 1200 kg hoeft geen banden te gebruiken die 900 kg per band, dus 1800 kg totaal, kunnen dragen.

Vervangen na 6 jaar?

Hoewel niet wettelijk verplicht werd in het verleden veelal geadviseerd om banden na 6 jaar preventief te vervangen ook al is het profiel nog niet versleten. Tegenwoordig is het advies om banden ouder dan 6 jaar door een deskundige jaarlijks te laten controleren op droogte scheurtjes en beschadigingen. Zijn ze in goede conditie dan kunnen ze in overleg met een expert nog wel even mee, maar niet langer dan 10 jaar. Maar let op, sommige verzekeraars stellen in hun polisvoorwaarde speciale voorwaarden en in Duitsland is de Tempo 100 keuring alleen geldig als de banden jonger zijn dan 6 jaar. Op tijd vervangen kan dus zeker geen kwaad.



De productiedatum van een band kan je exact aflezen. Op elke band staat namelijk een zogenaamde DOT code. Bij banden uit dit decennium is dat een 4-cijferige code waarbij de eerste 2 cijfers het weeknummer voorstellen en de laatste 2 cijfers het jaar. Zie je staan 1714 dan is de band gefabriceerd in week 17 in het jaar 2014.

Bandenspanning

De belangrijkste oorzaak van klapbanden is een te lage bandenspanning. Bij een lage bandenspanning neemt de temperatuur van de band toe.



De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht. Bij een (te) hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort en meer te lijden op slechte wegen. Banden zorgen namelijk voor een (groot) deel van de vering van een caravan. Sommige mensen spreken dan van 'stuiteren'. Dat is wat overdreven maar vergelijk het maar met het gevoel dat je hebt bij harde fietsbanden op een klinkerweg.

Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel. Kijk dus ook altijd goed naar de gegevens die op de band staan zoals de loadindex en op de maximale druk. Is de bandenspanning boven de 4,5 bar zorg dan wel voor versterkte ventielen.



Beter iets te hard dan te zacht, maar niet harder dan op de band zelf staat aangegeven. De bandendruk geldt bij koude banden en zal oplopen als met de caravan hard gereden wordt. Welke bandenspanning bij welke bandenmaat en gewicht van je caravan horen kan je aflezen in de Caravantrekker bandenspanningspagina.

TPMS

Nieuw auto's zijn standaard voorzien van TPMS (Tyre Presure Monitoring System) waarmee de bandenspanning wordt bewaakt. Ook voor de caravan zijn tegenwoordig systemen te koop met een sensor in de band die de luchtdruk en de temperatuur meten en die gegevens draadloos verzenden naar een display of telefoon in de auto. Loopt de temperatuur op, of neemt de spanning af, dan gaat er een alarm en kan je snel maatregelen nemen. Hiermee kan je in veel gevallen een klapband voorkomen.


De E-trailer app op je telefoon geeft de status van je caravanbanden aan

Reservewiel

Tijdens het rijden merk je soms te laat dat de band lek is. De band is dan te veel kapot gereden om nog te repareren met een zogenaamd noodsetje. Op die momenten is het heel plezierig om een reservewiel bij je te hebben die ook daadwerkelijk past onder de caravan. Controleer dat thuis eens, ik heb 5 jaar lang rond gereden met een wiel geleverd door de dealer dat niet paste! Heb je lichtmetalen wielen en een stalen reservewiel controleer dan of je (extra) wielmoeren of bouten hebt die geschikt zijn voor stalen velgen. Krik de caravan alleen op als die aangekoppeld is aan de auto.

De meeste autokrikken zijn niet geschikt. Een speciale caravankrik van ALKO of een potkrik wel.

16 november 2018



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker