Smart Fortwo coupé 1.0 turbo |
In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Smart niet zwaarder zou moeten zijn dan 500 kg ook al mag de auto wettelijk 1 kg trekken.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 500 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Smart is 449 tot 499 kg te laag voor de Caravan. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 449 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de Smart Fortwo coupé 1.0 turbo zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 450 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 495 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
We adviseren een kogeldruk van ongeveer 50 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Smart. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Smart en de Caravan een gewichtsverhouding van 40%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 48%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
Smart Fortwo coupé 1.0 turbo |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3400 á 4200 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5000 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Smart een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: