Citroen 2CV6 |
Het maximaal trekgewicht van 400 kg van de Citroen is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.
In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 400 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!
De prestaties van de Citroen 2CV6 zijn zeer matig. Het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen die niet te steil zijn.
Scores om te vergelijken
Wettelijk is de Caravan van 400 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Citroen 2CV6. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 40 kg zal geen probleem zijn voor de Citroen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Vermoedelijk is de auto samen met de kogeldruk te zwaar beladen. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Citroen en de Caravan een gewichtsverhouding van 54%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 47%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
Citroen 2CV6 |
Op vlakke wegen zijn de prestaties maar matig. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg te weinig trekkracht beschikbaar om prettig te kunnen rijden.
Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van
Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. De maximale snelheid zal in veel situaties hinderlijk traag zijn. Op echt steile hellingen zijn er beperkingen. De presaties zijn dan maar matig en is het verstandig dergelijke wegen zo veel mogelijk te vermijden.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 40 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!
In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Citroen een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: