Caravantrekker.nl

Trekadvies

Suzuki

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v
Caravan van 1610 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Suzuki niet zwaarder zou moeten zijn dan 1610 kg ook al mag de auto wettelijk 1850 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1610 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
156
166

Hellingen
Risico's bij slingeren
97
147

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1610 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Suzuki maar 75 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is dan te weinig voor de minimaal benodigde kogeldruk van 80 kg voor de beladen caravan! Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Suzuki en de Caravan een gewichtsverhouding van 82%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 80%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

80%
1610 kg 2025 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Suzuki

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v
Caravan van 1610 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 105 km/u á 119 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 77 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Suzuki een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v

Periode
2004 - 2006
Vermogen
109 pk (80 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
270 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Suzuki en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Philippe heeft het volgende over de Suzuki Grand Vitara XL7 2.0 Tdi 16v geschereven:

"Rechtzetting: ik bezit deze auto met manuele versnellingsbak(stond niet tussen de lijst)! Zal hem in maart 2007, 3 jaren hebben en rijd per jaar toch een 8 à 10 tal keren weg met caravan van HTG 1300 kg. Hetgeen vrij slecht gaat met deze combinatie is vertrekken vanuit stilstand op een helling. In theorie zou dit niet mogen zijn, in praktijk is dit nochthans wel het geval. Tijdens het vertrek op een helling krijgt men de achterwielen niet aan het slippen, terwijl de motor dikwijls blokkeerd/afslaat. Het is net of de brandstoftoevoer er bijna niet meer is, alle kracht zakt weg(er wordt beweerd dat dit zou zijn door de electronische brandstofregeling met al haar normen). Momenteel heb ik sedert een jaar een tuning laten doen aan de wagen, waardoor ik thans een stuk gelukkiger ben geworden met deze auto. Het probleem is niet volledig weg, maar thans aanvaardbaar, de auto houdt thans meer kracht in dergelijke situatie. Deze auto verdient standaart deze tuning, dan rijdt hij goed! Als besluit wens ik hier nog bij te vermelden dat deze wagen desondanks een toffe trekwagen is, zeer stabiel met caravan, sterke vering, fantastische 4x4, en na tuning een flukse trekker.VERVOLG(17/03/2007): Ondertussen is deze auto 3 jaar geworden en enkele caravanritten verder. Om het vlottere vertrekken op steile hellingen met de caravan vanuit stistaan te verkrijgen werd mij advies gegeven om dit te proberen in de lage gearingstand(tussenbak op 4H). Dit durf ik niet te proberen gezien in de handleiding duidelijk staat dat de 4x4 stand bij dit voertuig enkel mag gebruikt worden wanneer de wielen een slip kunnen doen(glad wegdek, grind,zand,modder,sneeuw,water, enz..). Op droge asfalt is dit enkel te doen wanneer men blijft rechtdoor rijden en in de bergen dus niet mogelijk. Men zou kunnen redeneren dat het moeilijke vertrek op de helling even kan gedaan worden in 4H, waarna men daarna even snel overschakelt naar 4L en daarna naar 2L(normale achterwielaandrijving), maar dit is ook niet aangewezen voor de techniek op droge asfalt, omdat: Een overschakeling van 4H naar 4L mag enkel bij stilstand en met de wielen in rechtdoor stand. Met andere woorden op droge vaste weg enkel op de achterwielen trekken blijft hier de boodschap. 2° VERVOLG(17/06/2007): Ondertussen staan er bijna 70.000 km op de teller, ik weet niet wat er gebeurd, maar onze laatste ritten met caravan verlopen steeds makkelijker. De auto vertrekt vanuit stilstand ondertussen steeds vlotter en zelfs zeer krachtig vanaf wanneer rond het max. koppeltoerental(ong. 1700 tr/min)gekomen is. Het is voor mij eerder merkwaardig omdat ik nog bij geen enkele andere motor zo'n verbetering kon vaststellen na verloop van een inrijperiode.Het olieverbruik is ondertussen zo goed als verdwenen, het gemiddeld verbruik is gezakt met ruim 1 liter/100km en de wagen is sterker/reageert kordater. Snelheden van 120 km/u en meer met caravan halen gaat vanzelf, terwijl dit tijdens het begin bijna onmogelijk was, de topsnelheid van de wagen is met ongeveer 15km/u gestegen, kortom, er is een "wild beest" ingeslopen! Het verbruik zonder caravan betreft gemiddeld tussen 8 en 9 L/100km, met caravan tussen 10 en 11,5 L/100km. Meestal rij ik vrij rustig met de wagen; de enige denkbare reden waardoor de inrijperiode mogelijk zo lang duurde. Het is uiteindelijk een wagen geworden die ik hoop nog lang te mogen houden. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Suzuki Grand Vitara.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker