Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut.
Caravan van 1930 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Volkswagen niet zwaarder zou moeten zijn dan 1930 kg ook al mag de auto wettelijk 3500 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1930 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut. zijn over het algemeen uitstekend, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
274
345

Hellingen
Risico's bij slingeren
331
137

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1930 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 100 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 82%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 80%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

80%
1930 kg 2399 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut.
Caravan van 1930 kg

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 15.6 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2000 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 118 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 100 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut.

Periode
2010 - 2011
Vermogen
239 pk (176 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
550 Nm v.a. 2000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Kurt heeft het volgende over de Volkswagen Touareg TDI 3.0 V6 aut. geschereven:

"Begin september gingen wij (gezin van 4, ouders en twee kinderen van 2,5 en 4) op pad naar de zonnige Costa Brava.
De combinatie van de Touareg (21000km op de teller) en de Burstner Ventana classic 490TK was, wat ons betreft, ideaal!

Ik verduidelijk even dat;
1) de Touareg een nieuw gekochte 204pk betreft, maar nog voor het 1ste gebruik door Volkswagen zelf getuned werd naar de "zwaardere" 240pk versie. Vermogen te over dus.
2) het een acht trapsautomaat betreft.

De route leidde over Antwerpen, Gent, Kortrijk, Lille (Rijsel) Parijs, Clermont Ferrand en zo verder "recht naar beneden" Spanje binnen. Ik had voor vertrek nog nieuwe Uniroyals rainmax 205 65 r15 laten plaatsen op de Burstner. Helaas verloor ik onderweg een wieldop... Zonde, werd blijkbaar niet netjes terug geplaatst door de bandenman. (wie een adresje weet...)

De rit verliep perfect, een dikke 1300 kilometer die zaterdagochtend vroeg (01u45) werd aangevat en dezelfde dag eindigde in Toroella de Montgri om 18u45, inclusief stops uiteraard.

Zowel de caravan als de auto werden "zuinig" geladen, toch met inbegrip van 1 grote en 2 kleine gasflessen, 1 heren- en 1 damesfiets (fietsrek vooraan op de dissel) volledige voortent, een voorraad Spa blauw en rood, blikjes gerstrenat en verder een normale hoeveelheid kleding en wat eten voor de eerste dagen.

Kalme autowegen, geen / weinig wachttijden aan de péage en uitgezonderd enkele regenspatjes van 5 minuten tijdens de heenrit, mooi weer.
Tijdens de terugrit hadden we wat meer regen, maar we reden achter de bui aan, wat resulteerde in een nat wegdek, maar geen regen. Ik voelde me dan meer gerust dat de banden lekker gekoeld bleven, rare kronkel wellicht, maar het bezorgde mij toch wat rust.
De terugrit verliep zo mogelijk nog rustiger (dat heb je in september natuurlijk) als de heenreis, alleen werd er aangevat om 10u15 en werd de Burstner om 03u00 de oprit opgeduwd.

De Touareg trekt geweldig, ik had een gemiddelde snelheid van 92km/u, de cruisecontrol ingesteld op 110km/u en uiteraard op drukkere wegen zelf op het gas geduwd. Aan die 110km/u doet de Touareg in 8ste versnelling 1750toeren/min ... heerlijk rustig dus. Het verbruik zat wel op 13,5liter per 100kilometer. Nu verbruikt hij sowieso bij gemiddeld gebruik / verkeer 10liter, dus ik vond het al bij al nog meevallen.
Als ik echter enkel snelweg doe, met een redelijk gangetje en zonder caravan, kom ik net boven de 8liter / 100km.

Tijdens het klimmen schakelde de auto vlot terug en bleef de naald van de snelheidsmeter onbeweeglijk op de 110km/u Versnelling 8, naar 7, naar 6 en een enkele keer naar 5 (als het echt flink klimmen werd). Bij die 5de ging hij vlot boven de 3000toeren/min en dat vond ik dan persoonlijk niet nodig, tegen 95 - 100km/uur naar boven is immers net zo leuk.

De Burstner gaf geen krimp, zit een ALKO anti-slingerkoppeling op, maar los daarvan is het grote gewicht van de auto natuurlijk een voordeel. Niet het minste zuchtje bracht de combinatie aan het twijfelen, enkel een klein beetje "zuigen" bij het voorbijrijden van vrachtwagens (dan net als je er echt voorbij bent) maar ook dat was te verwaarlozen.

Wij zijn vlot heen en weer gereden, voor mezelf was het wel een klus, maar met die kleine kinderen is het ideaal in 1 ruk (zij slapen immers veel en anders zitten ze 2 dagen in de auto).

Dank aan deze site, die me vooraf (het was immers de eerste verre reis) aan heel wat nuttige technische info heeft geholpen en het rapport dat ik vooraf opmaakte was natuurlijk ook een hele geruststelling.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn relaas!

Groeten en nog veel veilige vakantiekilometers gewenst,
Kurt"

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Touareg.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker