Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
Caravan van 1500 kg

Caravan

Het maximaal trekgewicht van 1500 kg van de Volkswagen is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1500 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading vrij hoog, maar geen probleem als de belading in de caravan goed verdeeld is en bij normale snelheden gereden wordt. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
224
156

Hellingen
Risico's bij slingeren
237
140

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1500 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 83%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 81%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

81%
1500 kg 1858 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
Caravan van 1500 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2700 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 119 km/u á 128 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel

Periode
2010 - 2010
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
220 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Gerben Bouwman heeft het volgende over de Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel geschereven:

"Wij rijden sinds het voorjaar van 2012 met een VW Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel (150 pk). Deze auto rijdt (standaard) op aardgas en schakelt pas op benzine over als het gas volledig op is. Dat valt niet handmatig te bedienen. In Nederland zijn volop tankstations / vulpunten. Hetzelfde geldt voor vakantielanden als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Dit zijn de landen waar wij doorgaans onze vakanties doorbrengen. De actieradius zonder caravan bedraagt circa 350-400 kilometer (laag calorisch gas – NL), maar onder andere in Duitsland is het gas hoog calorisch en dan bedraagt de actieradius circa 500 kilometer. In de praktijk komt dit voor mijn rijstijl neer op “1 op 19”, in totaal kan ik maximaal circa 22 kilo aardgas tanken. Met caravan (ervaring vakantie 2012 van Groningen naar Bodensee / Zuid Duitsland) bedroeg het verbruik circa “1 op 10”. De hele reis heb ik op aardgas gereden. Onze caravan is een Dethleffs Camper 490 TK (bouwjaar 2006 – met stapelbed achterin in de breedte), maximaal 1.350 kg.

Tot vorig jaar hebben wij altijd met een diesel auto gereden, veelal Toyota Avensis (2.0 diesel). Deze had voldoende vermogen en daarover waren wij altijd prima tevreden. We wisten niet wat ons te wachten zou staan met een aardgas auto met “slechts” een 1.4 motor. Moesten we gaan vrezen dat we niet vooruit zouden komen en dat we bergop in de problemen zouden gaan komen? Nou, niets was en is (!!) minder waar. De auto presteert fantastisch, boven alle verwachting. Na een bezoek aan de site caravantrekker.nl wordt dit ook bevestigd. Onze caravan beladen wij tot het maximale gewicht (1.350 kg), we hebben op de achterzijde van de caravan twee kinderfietsjes en een fiets op de dissel. De koelkast staat tijdens het rijden uiteraard aan, net als de airco in de auto en ook de entertainment (tv schermpjes) worden gebruikt door onze twee kinderen. Kortom, de auto wordt danig aangesproken om te presteren. Nogmaals, geen enkel probleem voor deze auto met 1.4 aardgas motor. Menigeen (autokenner) zal in positieve zin verbaasd zijn over de prestaties. Uiteraard moeten we in bergachtig terrein terugschakelen, maar dat moesten wij met de diesel auto ook. De caravan ligt als een blok achter de auto, zo mogelijk (gevoelsmatig) nog beter dan bij de Toyota Avensis. Dit alles in de wetenschap dat de aardgasmotor een zeer schone motor is (in tegenstelling tot diesel en benzine), vanwege de zeer lage uitstoot (A label zuinigheidstabel – 20% bijtelling lease)."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Passat.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker