Caravantrekker.nl

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Parkeren

Langs de (Duitse) snelwegen zijn veel parkeerplaatsen overvol door vrachtwagens. In Duitsland mogen normale vrachtwagens op zondag niet rijden en veel daarvan 'kamperen' dan langs de snelweg. Maar ook op andere dagen en in andere landen is het vaak erg lastig om een geschikte parkeerplaats te vinden voor een grote auto/caravan combinatie.

Soms is doorrijden de enige optie

Waar moet je als caravanner parkeren?

Een auto met caravan is geen vrachtwagen maar te groot voor een gewone personenauto parkeerplaats. Wettelijk mag je niet met een caravan parkeren op de plaatsen die speciaal voor vrachtwagens of bussen zijn gereserveerd. Ook mag officieel het voertuig niet buiten de lijntjes van een parkeervak voor personenauto's geparkeerd worden. Dat betekent dus eigenlijk dat op parkeerplaatsen die geen specifieke plaatsen hebben voor aanhangers of caravans je nergens wettelijk mag stoppen.

Op deze Raststätte aan de A61 is officieel geen plaats voor caravans

Gelukkig doet niemand moeilijk als je met een caravan ergens gaat staan zolang er voldoende plaats is en je als andere weggebruikers niet hindert. Maar zoals gezegd, is het tegenwoordig vaak zo druk dat de vrachtwagen parkeerplaatsen die natuurlijk erg geschikt zijn om even te parkeren zo vol zijn dat je daar toch beter geen gebruik van kan maken.

Bedenk daarbij dat het beroepsgoederen vervoer te maken heeft met verlichte rij- en rusttijden en zij dus verplicht zijn hun pauzes in te plannen. Ze mogen niet doorrijden naar een volgende P om te kijken of daar wel plaats is. Dus als het druk is, parkeer dan niet op de vrachtwagenplaatsen.

Waar dan wel?

Soms zijn er speciale plaatsen voor caravans. Dan is het duidelijk waar je moet parkeren, maar ook die worden wel eens gevuld met auto's die daar niet thuis horen...



Zolang er voldoende plaats is op personenauto parkeerplaatsen kan je met een beetje stuurmanskunst daar prima stoppen als er 3 of 4 plaatsen naast elkaar beschikbaar zijn. Zet de caravan dan wel zo neer dat je er zelf (eventueel achteruit) weer uit kan komen en niet ingeparkeerd wordt. Meer ruimte in beslag nemen dan strikt nodig is, moet je proberen te vermijden.

Parkeer zo ver mogelijk van de plaats waar de meeste personenauto's willen parkeren (dus niet recht voor de WC of het restaurant)

Op sommige parkeerplaatsen voor personenauto's zijn voor vrachtwagens ontoegankelijk gemaakt door hoogte balken of andere versperringen. Met goede stuurmanskunst past een auto en caravan combinatie daar meestal nog wel door en als daar wel voldoende ruimte is, zijn dat prettige stopplaatsen.

Soms vraagt het bereiken van personenauto plaatsen wat meer stuurmanskunst en zijn die voor grote vrachtwagens onbereikbaar

Het is zoals vaak in het verkeer en zeker als het druk is, een kwestie van geven en nemen. Zorg er voor dat je dat je goed kan manoeuvreren met je caravan en probeer voor zo min mogelijk overlast te zorgen.

Vaak is op kleine parkeerplaatsen zonder voorzieningen nog de meeste plaats. En voorzieningen heb je niet nodig...die heb je immers zelf bij je 😉

Draai geen pootjes uit

Pootjes uitdraaien is bij een korte stop nergens voor nodig! De enige reden kan zijn dat je het vervelend vindt dat de caravan iets wiebelt. Je kan gerust met de hele familie voor- of achterin de caravan gaan zitten als die aangekoppeld is aan de auto. Als je het gewicht voor de auto te hoog vindt zet dan alleen het neuswiel op de grond in plaats van de voorpootjes die aan de caravanvloer bevestigd zijn. En als tip: trek de handrem aan zodat je niet vergeet het neuswiel weer omhoog te zetten bij het wegrijden.

Als de koelkast op 12v werkt en die voeding niet geschakeld is over het contact, zet dan tijdens de pauze de koelkast uit (of maak de stekker los van de auto, en trek dan weer de handrem aan zodat je niet kan wegrijden).



Overnachten

Overnachten op een parkeerplaats is in een caravan in de meeste landen niet verboden. De meeste mensen voelen zich echter niet veilig en raden het daardoor af. Toch zijn er situaties waarbij een camping geen alternatief is. Ook dan kan je beter niet tussen de vrachtwagens gaan staan, maar op een personenauto plaats.



Maar als het even kan, zoek een camping op. Dat slaapt veel rustiger!


09 juli 2019



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker