Caravantrekker.nl

Stikstof

Maximaal 100 km/u! Politiek een actueel thema, maar hoe zit het bij het trekken van een caravan? Dat wil je niet weten..... je zou er 'caravanschaamte' van krijgen ;)

Stikstof

Het zal niemand zijn ontgaan dat volgens internationale afspraken de uitstoot van stikstof in Nederland te hoog is. Komend jaar mogen we niet harder dan 100 km/u rijden waardoor de bouw niet in de problemen komt. Maar hoe zit het met de werkelijke uitstoot van stikstof als je met een caravan rijdt?

Bij de verbranding van benzine en diesel in een automotor komt behalve CO2 ook de 'schadelijke' stikstofoxiden (NOx) vrij. Door een chemische reactie die plaatsvind bij hoge temperaturen van het uitlaatgas, gaat het onschuldige Stikstof (N2) een verbinding aan met zuurstof (O2) tot het schadelijke stikstofoxide (NOx). Ga je nu de motor zwaarder belasten en meer gas geven, neemt de temperatuur en de hoeveelheid van de uitlaatgassen toe. Vandaar dat bij 130 km/u je auto meer NOx uitstoot dan bij 100 km/u, en het kabinet de maximum snelheid aan banden legt.

Met de Caravan

Ga je met een caravan rijden dan neemt het brandstofverbruik en de temperatuur natuurlijk ook toe t.o.v. het rijden met een solo auto bij gelijke snelheid. De uitstoot van NOx neemt met een caravan dan ook enorm toe!

Metingen met de caravan laten dan ook zien dat zowel bij benzine- als bij dieselmotoren de de uitstoot van NOx vele malen hoger is. Autoweek publiceerde al in 2010 al een test in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit Twente.

Benzine motoren


Benzine motoren stoten met een caravan meer uit dan solo bij gelijke snelheid. Diesels stoten absoluut gezien heel veel meer uit.


Diesel

Opvallend is wel dat de 'sterke' Volvo 5-cilinder diesel (2.4D) is veel minder vervuilend dan de 'eco' 1.6 D. Die laatste moet met een caravan veel harder werken dan de 215 pk (420 Nm) sterke 2.4D.

Ook uit meer recent onderzoek van de ADAC in 2017 met moderne diesels, blijkt de enorme toename van uitstoot bij het trekken van een caravan van 1500 kg. Daarnast neemt de uitstoot bij het toenemen van de snelheid flink toe. Logisch, de motor moet dan immers nog harder werken (meer uitlaatgas en hogere temperatuur).

Bron: ADAC


Euro normen

Uiteraard zijn er de zogenaamde Euro normen waaraan auto's moeten voldoen. Die zijn echter opgesteld voor solo auto's en gelden niet bij het trekken van een caravan. Bovendien gelden die normen alleen bij het voorgeschreven testtraject met een lage belasting van de motor. In de praktijk blijkt met name bij de diesels nauwelijks verbetering op de snelweg bij de verschillende euro normen. Het verbieden van oude diesels zoals de Bovag en de RAI zo graag willen zal dus weinig zoden aan de dijk zetten. Pas v.a. de allernieuwste Euro6d-temp norm (en niet de gewone Euro 6) is er verbetering in de praktijk bij solo gebruik.

Bron: TNO

Automotoren zijn niet ontworpen om bij vollast en bij het rijden met een caravan schoon te zijn. Als verklaring wordt genoemd dat de reinigingssytemen met o.a. Ad-blue, er vooral op gericht zijn om de auto 'schoon' in de tests te laten zijn. Maar ook nu weer als harder gereden wordt en meer wordt versnelt waarbij meer van de automotor wordt gevraagd, kunnen die systemen eigenlijk onvoldoende ad-blue inspuiten om alle NOx onschadelijk te maken.

Caravanschaamte

Na vliegschaamte ook caravanschaamte? Het aantal kilometers dat we rijden met een caravan is meestal niet zo groot. De totale hoeveelheid stikstof die we uitstoten uitstoten valt dan misschien nog wel mee. Toch moeten we niet wijzen naar anderen die een vliegvakantie boeken want wij zijn met een caravan echt niet schoner....

Wat je zelf in ieder geval wel kan doen, is langzamer rijden. Haal geen vrachtwagens in, maar blijf rustig met de stroom meerijden. Dat scheelt al veel omdat behalve de hogere snelheid je ook niet telkens moet versnellen om in te halen. Tenslotte is het trekken met een (hybride) benzine auto 'schoner' dan met een 'lekere' diesel. Voortaan zal ik toch iets rustiger rijden met mijn oude Euro3 diesel als trekauto 😉



Reacties:

Robin schreef op 20 November 2019 om 12:36

Heftige verschillen, hopelijk komt de politiek hier niet achter........


Bello schreef op 20 November 2019 om 17:41

Nu wel...slapende honden ...en zo.


Kees Rookus schreef op 30 November 2019 om 12:09

Persoonlijk moedig ik als long-term caravanner deze openheid van harte aan, graag meer daarvan 😉! Voor wie dat wil zijn er keuzes te maken, maar daarvoor is wel informatie nodig. Keuzes over volgende auto, caravan, rijgedrag, wel/niet caravannen, keuzes t.a.v. NOx en CO2. Nog maar 4 jaar geleden kocht ik een Euro 5 turbo diesel, zonder veel info over NOx effecten en met als motief de lagere CO2 uitstoot. En de berekeningen op deze website natuurlijk. Dat is inmiddels een hybride benzine geworden waarvan de RDW meldt dat CO2 iets-, en NOx sterk is afgenomen. Caravannend vermoed ik dat CO2 iets toegenomen- en NOx sterk afgenomen is. Koppel is dik in orde dankzij de electromotoren. Door inmiddels veranderde rijstijl kom ik op zelfde verbruik als de turbo-diesel, maar toch...
Zou fantastisch zijn als de berekeningen op deze website ook iets over te verwachten emmissies (bij verschillende snelheden...) kunnen melden!
Tot slot, vrijwel elke vorm van vakantie geeft emmissie effecten, ook bouwen en onderhouden van hotels en zomerhuisjes. Dat is nog wel een tandje lastiger af te wegen...


Henk schreef op 23 December 2019 om 17:30

Het is duidelijk: met de caravan ga je recreëren en dan is "haast" uit den boze. Als motorrijder weet ik héél goed hoeveel "wind je vangt" bij bepaalde snelheden. Toch weer terug naar "80"?, maar dan wel handhaving a.u.b., vooral voor de "grote jongens", want die hebben allemaal een dieselmotor...


Ton Groenendijk schreef op 02 April 2020 om 12:42

Jazeker: we zouden als caravanner en gebruikers van andere "lichte" aanhangwagens gewoon terug naar 80km/h moeten.
Waarom? Omdat de theorie en de praktijk twee heel verschillende zaken zijn. Nu al zijn heel wat vrachtauto's afgesteld op 89 km/h. Dat is de snelheid waarop de handhavers, technisch of in persoon, in actie komen.
Alle vrachtauto's rijden dus 89km/h, beschut door meetfouten en toleranties.
Die 90km/h is een in mijn ogen nogal vreemde lobby van de ANWB geweest, die zelfs overging tot het uitdelen van taarten aan overtreders.
Gevolg is dat menig caravanner nu als standaard 98km/h rijdt, want daar ligt zo'n beetje de grens van de handhaving.
Die 10 km/h sneller slurpt heel wat brandstof maar dat zal menigeen worst zijn.
Dus.. in het belang van het milieu en een rustiger verkeersbeeld terug naar 80 km/h.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.


Blog

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten aan steeds strengere milieu normen voldoen. Kan je dan straks als de Euro7 norm gaat gelden nog een caravan trekken?

Verschil in trekgewicht?

Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2021 Caravantrekker