Deze mooie techniek wordt aangeboden door meerdere producenten. Dat is niet het probleem, wel de wetgeving om er mee te mogen rijden.
Vorig jaar werden verschillende elektrisch aangedreven caravans gepresenteerd door Dethleffs, AL-KO en Knaus-Tabbert. Logisch want de caravanbranche ziet ook dat er steeds meer elektrische auto's komen en dat die nog niet erg geschikt zijn om mee op vakantie te gaan. Echt revolutionair is het idee niet want de Nederlandse start-up E-Trailer had al een werkend prototype waar de RDW geen raad mee wist en ook Knaus presenteerde in 2011 al een elektrisch onderstel.
Knaus uit 2011
Dethleffs
Het prototype van Dethleffs dat samen met ZF is ontwikkeld is het meest vooruitstrevend. Het idee is eigenlijk eenvoudig. Voorzie de caravan van elektrische aandrijving en batterijen waardoor die 'getrokken' kan worden door elke willekeurige (ook elektrische) auto. Door de mate van aandrijving af te laten hangen van de kracht waarmee de auto aan de caravan trekt kan je een aanhanger simuleren die niet meer dan 100 kg weegt.
Dethleffs in 2019
Technisch is het maken van een dergelijke caravan ook niet zo moeilijk. Maar lastig is het wel om voor een dergelijke caravan een type goedkeuring te krijgen. Immers voor de wet bestaan er nog geen caravans met hulpmotor. Bovendien zou je dan ook nog graag willen dat de caravan getrokken mag worden als de auto zelf geen of een heel laag maximaal trekgewicht heeft.
De grootste uitdaging is dus niet de techniek maar zit in de lobby rond de (Europese) regelgeving. Tests op de openbare weg zijn dan ook erg lastig en het zal vast nog wel even duren voordat deze caravans te koop zijn.
Het prototype van de Dethleffs bestaat uit een stevig chassis met daarin plaats voor een accupakket van 80 kWh. Dat is een grote accu die vergelijkbaar is met het accupakket van een Tesla Model 3 Long Range en die daarmee 540 km mee kan rijden. Het stroomverbruik volgens Dethleffs zou uitkomen op zo'n 15 a 20 kWh per 100 km. De actieradius zou daarmee dus zo'n 400 a 500 km zijn. Ik denk dan wel dat de snelheid van de caravan niet te hoog moet zijn en dat je een een gestroomlijnde opbouw moet hebben. Immers de caravan vangt achter een goed gestroomlijnde Prius ofTesla, heel veel wind.
De Lithium accu's zitten veilig opgeborgen in het chassis waardoor ze bij een aanrijding niet beschadigd raken. De aandrijving bestaat uit een tweetal elektromotoren die 29kW continu en 2x90 kW piekbelasting leveren. Het koppel is met 2x 1500 Nm natuurlijk fantastisch. De prestaties zullen dan ook prima voor elkaar zijn!
Wel is het gewicht van deze techniek hoog. Het chassis, accu's en motoren wegen zo'n 700 kg, en is daarmee 500 kg zwaarder dan een normale caravan. Maar omdat de auto bij het trekken het gewicht niet voelt is het aan de regelgeving hoe met dit hoge gewicht wordt omgegaan.
In de dissel zit een stuureenheid die vergelijkbaar met het principe van een oplooprem die twee kanten uit kan werken. Bij het trekken voelt de sensor hoe groot de trekkracht van de auto is en daarop wordt de kracht van de caravan aangepast. En tijdens het remmen gebeurd dat op dezelfde manier als bij de oplooprem.
Pas als er harder geremd moet worden dan de capaciteit van de elektromotoren (als generator) gaan de gewone remmen meehelpen. In het prototype zitten schijfremmen omdat die zich beter laten doseren in combinatie met de elektrische 'remmen' die de stroom regenereren.
Voordelen
Hoewel de elektrische caravan niet goedkoop zal zijn en de wetgeving nog niet geregeld is, heeft het concept van een elektrische caravan voordelen:
De mover is ingebouwd.
De caravan kan gemakkelijk voorzien worden van een ESP systeem dat kan ingrijpen als de caravan gaat slingeren.
De stroom in de accu kan ook gebruikt worden voor huishoudelijk gebruik, zoals een goede compressor koelkast.
De caravan kan door elke auto getrokken worden en heeft dan goede motorische prestaties.
De auto hoeft niet meer dan 100 kg te trekken of af te remmen.
Afdalen in de bergen is geen probleem en levert alleen maar energie op.
De accu is thuis te gebruiken als buffer voor het opslaan van stroom die thuis bijvoorbeeld door wind- of zonnepanelen wordt opgewekt. Daardoor zou je als de caravan op de oprit staat helemaal energie neutraal kunnen worden met zonnepanelen op je dak die voldoende zijn om je eigen energie op te wekken. Overdag laad je de caravan op en als het donker is kan je de stroom uit de caravan in je huis gebruiken.
Alternatief van AL-KO
AL-KO heeft samen met Huber zowel voor caravans als voor campers een onderstel ontwikkeld waar een tweetal 48-Volt motoren in zitten en een paar accu's. In vergelijking tot de Dethleffs is dit meer een 'Mild-elektrische' oplossing.
Ook nu wordt de remenergie opgeslagen in de accu's. Onderweg kan de stroom gebruikt worden om de koelkast te koelen en bij aankomst op de camping kan de aandrijving gebruikt worden als mover. Ook zal het mogelijk zijn om bij lage snelheid de caravan samen met de auto elektrisch aan te drijven. Rijden op een slechte ondergrond zoals op een natte camping is dan dankzij de extra aandrijving geen probleem.
Een ander groot voordeel is dat een goed elektronisch anti slingersysteem is ingebouwd. In tegenstelling tot het mechanische ATC kan immers nu elk wiel afzonderlijk afgeremd worden waardoor slingering veel effectiever gedempt wordt.
Knaus-Tabbert
Het systeem van Knaus-Tabbert dat samen met Bosch ontwikkeld is, is het meest realistisch en zou zonder wettelijke problemen nu al ingevoerd kunnen worden. Het heeft dezelfde functionaliteiten als het AL-KO systeem, maar mist de mogelijkheid om in combinatie met de auto de wielen aan te drijven.
Op de voorgrond de losse accu
Ook nu worden de wielen verbonden met een elektromotor/generator. De accu's bestaan uit een 5 tal losse exemplaren die ook voor andere doeleinden te gebruiken zijn, zoals bijvoorbeeld voor je elektrische fiets. Tijdens het rijden zijn ze 'gratis' opgeladen en op de camping heb je stroom genoeg om de caravan en andere zaken van stroom te voorzien waardoor een stroomaansluiting niet zo snel meer noodzakelijk is.
Als de kosten onder de 3 á 4000 euro zouden blijven is het niet duurder dan ATC of ITBS met een goede mover en accu. Wellicht dat er dan op korte termijn al een markt voor is.
Pebble Flow
Pebble uit California (USA) ontwikkelt een elektrisch aangedreven caravan met een 45 kWh accu aan boord en elektrische aandrijving. Deze grote en bijzonder vormgegeven caravan is nu al te bestellen voor levering eind 2024 (v.a. 109K dollar).