Caravantrekker.nl

Hybride

In 2020 worden veel nieuwe hybride auto's geïntroduceerd en dat is goed nieuws voor de caravanner!

Hybride

Dit jaar komen veel nieuwe modellen op de markt. Immers fabrikanten moeten dit jaar voor het eerst aan strenge EU-eisen voldoen waarbij het gemiddelde van alle verkochte auto’s niet meer CO2 uitstoot dan 95 gr/km. Het uitbrengen van hybride en volledig elektrische auto’s is nu pas echt interessant voor producenten.

De nieuwe Subaru Forester met (mild) hybride e-Boxer


Behalve voor het milieu is dat ook voor ons caravanners goed nieuws. Een hybride auto heeft een aantal eigenschappen die het tot een ideale caravantrekker maken. Een elektromotor heeft heel veel kracht die al beschikbaar is bij stilstand. Daardoor is het wegrijden bijvoorbeeld hellingop heel eenvoudig zonder schade aan de koppeling toe te brengen.

Op snelheid heeft de brandstofmotor (ICE: Internal Combustion Engine) voldoende kracht en uithoudingsvermogen om een grote afstand af te leggen, in tegenstelling tot de 100% elektrische auto's (BEV: Battery Electric Vehicle). Een bijkomend voordeel is dat hybride auto’s zwaarder zijn, waardoor de gewichtsverhouding tussen auto en caravan gunstig is. Bovendien hebben veel modellen 4-wielaandrijving, een automaat en vaak veel vermogen.

Soorten hybride auto’s

Een hybride auto heeft een brandstof- en elektromotor(en) die voor de aandrijving zorgen. Er zijn grofweg drie soorten: Naast de ‘gewone’ hybride (HEV) zijn er ook nog de mild hybride (MHEV) en de plug-in hybride auto’s (PHEV). De grens tussen mild hybride, vaak met een 48V-accu, en gewone hybride (met een veel hoger voltage) is net altijd even duidelijk. Een mild-hybride kan niet echt zelfstandig elektrisch rijden maar gebruikt de elektromotor als ondersteuning van de brandstofmotor.

MHEV's en HEV verbruiken alleen benzine of diesel


Beide types tanken alleen brandstof en kan je niet opladen via een stopcontact. Bij een hybride stopt de brandstofmotor zodra het gaspedaal losgelaten wordt maar worden alle functies zoals stuur- en rembekrachtiging etc. door de elektromotor overgenomen. Afhankelijk van de capaciteit van de accu kunnen (echte) hybride auto’s tot zo’n 3 kilometer helemaal elektrisch rijden.

PHEV's kan je stekkeren en tanken


Een plug-in hybride kan via een laadpaal (of stopcontact) opgeladen worden om daarna volledig, bijvoorbeeld in en rond de eigen woonplaats, elektrisch te rijden. Meestal is de actieradius zo’n 30 tot 50 km, maar met een caravan zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen. Beter is het dan om de stroom in de accu te bewaren voor die situaties dat juist maximale kracht nodig is, bijvoorbeeld bergop en bij het manoeuvreren op de camping.

Hybrides kunnen bij lage belasting, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch rijden. Denk dan aan achteruitrijden, parkeren, maar ook bij lage snelheden, in de file of in de stad. Bij het remmen worden de accu's weer opgeladen (regeneratief remmen). Dit zorgt ervoor dat met name in stadsverkeer hybrides heel zuinig zijn. Sommige hybride modellen hebben een aangepaste brandstofmotor die minder krachtig is als normaal maar daardoor wel efficiënter is met de bandstof. Het gebrek aan kracht wordt dan door het slim inzetten van de elektromotoren gecompenseerd. Met name Toyota heeft daar heel veel ervaring mee.



Bij de meeste hybride auto’s is de elektromotor ingebouwd in de (automatische) versnellingsbak. Bij een aantal modellen zijn de elektromotoren ingebouwd in de achteras van de auto en is er geen directe verbinding met de brandstof motor (o.a. Volvo Twin Engine). De Mitsubishi Outlander rijdt bij lage snelheid altijd altijd met 100% elektrische aandrijving, maar als de accu’s leeg zijn dan zal de benzinemotor ‘bijspringen’ als generator. Op hogere snelheid is er wel directe aandrijving mogelijk.



Particulier interessant

De hybride auto’s hebben grote voordelen voor de caravanner. Manoeuvreren en wegrijden vanuit stilstand gaat gemakkelijk dankzij de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag en sommige modellen hebben vierwielaandrijving wat op nat gras erg handig is. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal.

De Toyota RAV4 hybrid is solo echt zuinig in verbruik


Omdat hybrides vaak een lage CO2 uitstoot hebben is de aanschaf relatief voordelig doordat de BPM (belasting) laag is. Plug-in hybrides hebben t/m 2024 ook nog eens een belastingvoordeel doordat je maar de helft van de wegenbelasting hoeft betalen en in 2025 maar 75%. Daardoor is het aanschaffen van bijvoorbeeld een occasion zoals de Volvo V60 D6, Audi A3 Sportback e-tron, Mercedes C 350 e, Volkswagen Golf GTE of Mitsubishi Outlander interessant als caravantrekker. Zeker als je thuis over een eigen gelegenheid beschikt waar je de auto kan opladen. Kleine afstanden in je eigen regio kan je dan geheel elektrisch afleggen tegen lage kilometer kosten en met de caravan heb je een sterke, zware caravantrekker.

Klik voor een actueel overzicht van alle hybride trekauto's



Reacties:

Dualhobby schreef op 22 January 2020 om 22:07

Helaas is dit jaar mijn golf gte aan vervanging toe. Zou graag weer een hybride nemen. Maar veel van de nieuwe modellen hebben geen of een laag toegestaan trekgewicht mini countryman niks de kuga 1250 mondeling 750. Ook de Koreanen komen niet aan de 1500. Erg jammer


angelo schreef op 26 March 2020 om 15:43

Ik heb mijn zoveelste plug-in alweer verkocht, na 5 jaar werd die zo duur in de bijtelling dat ik heb na 6 maanden de dagwaarde al betaald zou hebben. (plug-in) hybrid is erg fijn met de caravan. lekker stil wegrijden op de camping, in de file geen centje pijn met oververhitting, ook niet met airco aan, met wegrijden op helling geen probleem vanwege het koppel vanaf 0 toeren/minuut...

Alleen het matige brandstof tankje was wel een punt van aandacht. Zeker wanneer het verbruik van 1:50 naar 1:6 gaat met een bruikbare inhoud van 35 liter in landen waar je geen of om de 200km een tankstation aan de snelweg hebt is het wel billenknijpen. Zeker wanneer de tankstations overbevolkt zijn door vrachtwagens die echt overal staan. Niet hun schuld maar de EU die niet snapt dat wanneer ze A verplichten ze B moeten faciliteren.

Wanneer ik de auto langer gehouden zou hebben zou ik er zeker een grotere brandstoftank onder hebben laten monteren. Ruimte genoeg voor een LPG installatie, dan ook ruimte genoeg voor een long-range tank...

De nieuwe Infinity Q50 (voor zolang Nissan ze nog verkoopt), de Kia Optima PEHV, de Lexus NX300h, de Mitsubishi Outlander PEHV en de Subaru E-Forester zijn allemaal hybrids die 1500+ mogen trekken.


Quirien schreef op 31 March 2020 om 11:29

Nu zit natuurlijk niet iedereen op een Hybride trekker van b.v. 1500 kg te wachten, hoewel een Plug-in voor dit trekgewicht onder de 40K te koop is.
Maar.... Het is weer cadeautjes tijd.
En zo wordt het interessant om een plug-in te kunnen aanschaffen die in dit geval 1300 kg mag trekken.
Kia is aan het " korten" gegaan. Zo kun je nu b.v. De Kia-Niro plug-in voor € 32195,= aanschaffen i.p.v. € 36200.=
-Een Ceed is nog goedkoper.

En denk dan daarbij ook nog eens het half tarief op de MRB voor een aantal jaren en voor het jaar 2025 75% dan kom je ook nog eens een keer aan een flinke korting/besparing en kost deze auto zomaar nog een paar duizend minder. 😉
En rijd je vaak solo minder dan een afstand van 50 km dan bespaar je natuurlijk ook eens op het verschil tussen stroom versus benzine kosten.


FrLW68 schreef op 18 November 2020 om 09:23

Als Brussel de Euro-7 norm er door krijgt in 2025 en dat het einde van de verbrandingsmotor betekent, dan zal dit vermoed ik ook voor de huidige hybride gaan gelden.
Hoe kan ik tegen die tijd mijn 1200kg zware caravan naar Spanje trekken met een goedkope elektrische auto en ook nog eens in dezelfde tijd als nu?
En hoe zijn tegen die tijd de milieuzones uitgebreid?

De auto's die ik koop zijn meestal rond de 3 a 5 jaar oud, ongeveer €15000 (zonder inruil) en 80K op de teller (huidige is Ford Focus 1,6, 150PK benzine uit 2014).
Zijn er tegen die tijd leuke 2e hands elektrische auto's te koop die een 1200kg zware caravan kunnen trekken en die ik voor €15000 kan kopen (inruil niet meegerekend), met dezelfde km-stand als nu?
En kan ik Spanje bereiken in dezelfde tijd als nu? Ik zie het somber in! :(

Ik hoop dat er hoog wordt ingezet op een ander hybride, de waterstof/elektrische auto. Een schone verbrandingsmotor + de elektrische kracht.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Blog

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten aan steeds strengere milieu normen voldoen. Kan je dan straks als de Euro7 norm gaat gelden nog een caravan trekken?


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2021 Caravantrekker