Caravantrekker.nl

Hybride

In 2020 worden veel nieuwe hybride auto's geïntroduceerd en dat is goed nieuws voor de caravanner!

Hybride

Dit jaar komen veel nieuwe modellen op de markt. Immers fabrikanten moeten dit jaar voor het eerst aan strenge EU-eisen voldoen waarbij het gemiddelde van alle verkochte auto’s niet meer CO2 uitstoot dan 95 gr/km. Het uitbrengen van hybride en volledig elektrische auto’s is nu pas echt interessant voor producenten.

De nieuwe Subaru Forester met (mild) hybride e-Boxer


Behalve voor het milieu is dat ook voor ons caravanners goed nieuws. Een hybride auto heeft een aantal eigenschappen die het tot een ideale caravantrekker maken. Een elektromotor heeft heel veel kracht die al beschikbaar is bij stilstand. Daardoor is het wegrijden bijvoorbeeld hellingop heel eenvoudig zonder schade aan de koppeling toe te brengen.

Op snelheid heeft de brandstofmotor (ICE: Internal Combustion Engine) voldoende kracht en uithoudingsvermogen om een grote afstand af te leggen, in tegenstelling tot de 100% elektrische auto's (BEV: Battery Electric Vehicle). Een bijkomend voordeel is dat hybride auto’s zwaarder zijn, waardoor de gewichtsverhouding tussen auto en caravan gunstig is. Bovendien hebben veel modellen 4-wielaandrijving, een automaat en vaak veel vermogen.

Soorten hybride auto’s

Een hybride auto heeft een brandstof- en elektromotor(en) die voor de aandrijving zorgen. Er zijn grofweg drie soorten: Naast de ‘gewone’ hybride (HEV) zijn er ook nog de mild hybride (MHEV) en de plug-in hybride auto’s (PHEV). De grens tussen mild hybride, vaak met een 48V-accu, en gewone hybride (met een veel hoger voltage) is net altijd even duidelijk. Een mild-hybride kan niet echt zelfstandig elektrisch rijden maar gebruikt de elektromotor als ondersteuning van de brandstofmotor.

MHEV's en HEV verbruiken alleen benzine of diesel


Beide types tanken alleen brandstof en kan je niet opladen via een stopcontact. Bij een hybride stopt de brandstofmotor zodra het gaspedaal losgelaten wordt maar worden alle functies zoals stuur- en rembekrachtiging etc. door de elektromotor overgenomen. Afhankelijk van de capaciteit van de accu kunnen (echte) hybride auto’s tot zo’n 3 kilometer helemaal elektrisch rijden.

PHEV's kan je stekkeren en tanken


Een plug-in hybride kan via een laadpaal (of stopcontact) opgeladen worden om daarna volledig, bijvoorbeeld in en rond de eigen woonplaats, elektrisch te rijden. Meestal is de actieradius zo’n 30 tot 50 km, maar met een caravan zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen. Beter is het dan om de stroom in de accu te bewaren voor die situaties dat juist maximale kracht nodig is, bijvoorbeeld bergop en bij het manoeuvreren op de camping.

Hybrides kunnen bij lage belasting, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch rijden. Denk dan aan achteruitrijden, parkeren, maar ook bij lage snelheden, in de file of in de stad. Bij het remmen worden de accu's weer opgeladen (regeneratief remmen). Dit zorgt ervoor dat met name in stadsverkeer hybrides heel zuinig zijn. Sommige hybride modellen hebben een aangepaste brandstofmotor die minder krachtig is als normaal maar daardoor wel efficiënter is met de bandstof. Het gebrek aan kracht wordt dan door het slim inzetten van de elektromotoren gecompenseerd. Met name Toyota heeft daar heel veel ervaring mee.



Bij de meeste hybride auto’s is de elektromotor ingebouwd in de (automatische) versnellingsbak. Bij een aantal modellen zijn de elektromotoren ingebouwd in de achteras van de auto en is er geen directe verbinding met de brandstof motor (o.a. Volvo Twin Engine). De Mitsubishi Outlander rijdt bij lage snelheid altijd altijd met 100% elektrische aandrijving, maar als de accu’s leeg zijn dan zal de benzinemotor ‘bijspringen’ als generator. Op hogere snelheid is er wel directe aandrijving mogelijk.



Particulier interessant

De hybride auto’s hebben grote voordelen voor de caravanner. Manoeuvreren en wegrijden vanuit stilstand gaat gemakkelijk dankzij de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag en sommige modellen hebben vierwielaandrijving wat op nat gras erg handig is. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal.

De Toyota RAV4 hybrid is solo echt zuinig in verbruik


Omdat hybrides vaak een lage CO2 uitstoot hebben is de aanschaf relatief voordelig doordat de BPM (belasting) laag is. Plug-in hybrides hebben t/m 2024 ook nog eens een belastingvoordeel doordat je maar de helft van de wegenbelasting hoeft betalen en in 2025 maar 75%. Daardoor is het aanschaffen van bijvoorbeeld een occasion zoals de Volvo V60 D6, Audi A3 Sportback e-tron, Mercedes C 350 e, Volkswagen Golf GTE of Mitsubishi Outlander interessant als caravantrekker. Zeker als je thuis over een eigen gelegenheid beschikt waar je de auto kan opladen. Kleine afstanden in je eigen regio kan je dan geheel elektrisch afleggen tegen lage kilometer kosten en met de caravan heb je een sterke, zware caravantrekker.

Klik voor een actueel overzicht van alle hybride trekauto's

22 januari 2020



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


Blog

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Zuinige trekauto?

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft de caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

Rijden in de bergen

Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?


 

(Advertentie)

 

©2022 Caravantrekker