Caravantrekker.nl

Elektronische rij-assistenten

Auto’s krijgen steeds meer elektronische hulpmiddelen die ons assisteren tijdens het rijden, ook met een caravan. Een overzicht van ADAS; Advanced Driver Assistance Systems.

Elektronische  rij-assistenten

Nieuwe auto’s hebben veel meer elektronica aan boord dan trekauto’s van 15 jaar gelden. En grote kans dat je nooit geleerd hebt hoe je met die nieuwe elektronische systemen moet omgaan om er optimaal met een caravan aan de haak, gebruik van de te maken.

Toch zijn veel van deze ADAS systemen (Advanced Driver Assistance Systems) ook voor de caravanner heel nuttig en dragen ze bij aan het rijcomfort en veiligheid. Vaak worden in de folders Engelstalige benamingen of afkortingen gebruikt die per fabrikant verschillend kunnen zijn. Steeds meer van deze systemen zijn of worden verplicht in nieuwe auto's. Een aantal van deze slimme rijhulpsystemen zijn:


Wat doen ze en wat heb je er als caravanner aan?

Achteruitrijcamera

Behalve dat een achteruitrijcamera handig is bij het achteruit inparkeren is het een ideale hulp bij het aankoppelen. Je kan nu heel gemakkelijk zonder hulp van je partner de kogel precies onder de koppeling rijden. Aankoppelen gaat daardoor veel gemakkelijker en sneller en de mover is dan niet meer nodig. De kans op schade is heel klein, tenzij je niet kijkt 😉



Er zijn zelfs auto’s die automatisch stoppen als je te dicht bij een object komt. Dan kan aankoppelen juist weer lastig zijn.

Aanhangerstabilisatiesysteem

Het Aanhangerstabilisatiesysteem is een uitbreiding van het ESP systeem (Electronic Stability Program) van de auto. Als de combinatie zou gaan slingeren dan remt de auto wiel voor wiel af en als dat niet genoeg is dan remt de hele auto waardoor zowel de auto als de caravan weer stabiliseren. Een heel nuttig systeem dat je kan behouden voor ongelukken.



Een dergelijke functionaliteit bestaat ook voor de caravan zelf in de vorm van o.a. ATC, LEAS of ITBS. Deze aanhangerstabilisatiesysteem reageren meestal nog wat sneller dan het systeem in de auto. Het gebruik van beide systemen is de meest veilige oplossing. Let wel, de combinatie wordt er niet stabieler van maar de kans dat slingeren goed afloopt is wel veel groter.
Lees meer over elektronische stabiliteit systemen in de caravan

Automatisch achteruitrijden en parkeren

Auto's kunnen tegenwoordig zelfstandig inparkeren. Soms alleen sturen maar er zijn ook al systemen die die volautomatisch parkeren zonder dat er een persoon achter het stuur zit. Volkswagen (VAG) heeft dit systeem uitgebreid met een Trailer assist. Daarmee geef je via een joystick in de auto aan waar je de caravan wil hebben en automatisch stuurt de auto de caravan op de juiste wijze een hoek om, of corrigeert vanzelf als je recht achteruit wil rijden.



Ik heb dit systeem uitgetest en vond het als 'ervaren' achteruitrijder nog best lastig om in te stellen maar als je dat eenmaal door hebt dan is het best handig. Zeker als je het gebruikt om bijvoorbeeld een stuk recht achteruit te rijden als je een afslag bent voorbij gereden. Als je caravan zelf (nog) geen camera achterop heeft moet je wel goed blijven kijken of de caravan nergens tegen aan rijdt.



Rijstrookbewaking

Lane Departure Warning (en Lane Keeping Assist) zorgt ervoor dat je auto binnen de lijnen van je rijstrook blijft. Ga je door een onoplettendheid per ongeluk over de lijn dan geeft het systeem een akoestische en optische waarschuwing. Sommige systemen met Lane Keeping Assist voeren automatisch een correctie uit waardoor het lijkt dat je autonoom kan rijden. Er zit echter een controle ingebouwd die nagaat dat je met de hand het stuur vasthoudt waardoor je zelf wel moet blijven rijden.



Sommige caravanners vinden het eng aanvoelen als de auto zelfstandig correcties uitvoert en zijn bang dat de caravan daarna gaat slingeren. Bij een goede combinatie mag dit zeker niet gebeuren en is er geen enkele reden het systeem uit te zetten.

Adaptieve Cruise Control

Adaptieve Cruise Control is voor de caravaner een ideaal hulpmiddel om ontspannen mee te rijden. Wel moet je ook hiermee leren omgaan, maar dan kan je afhankelijk van je auto in 95% van de tijd op cruise control met het verkeer meerijden, ook als het druk is.



Sommige systemen kunnen in combinatie met een automatische transmissie, zelfs volledig tot stilstand komen als de auto voor je stopt. En gaat de auto voor je weer rijden dan accelereer je weer naar de ingestelde snelheid. Moderne systemen kunnen ook onder moeilijke omstandigheden zoals, bij bochten en in het donker precies je voorganger volgen. In vergelijking met een gewone cruise control vind ik de adaptieve versie een grote vooruitgang.

Noodremsysteem

Autonomous Emergency Braking heeft als doel om aanrijdingen te voorkomen. Als de sensoren een obstakel zien opduiken en inschatten dat een botsing aannemelijk wordt, begint het met het aanspannen van de remmen en het afgeven van een waarschuwing. Remt de bestuurder dan niet, dan maakt het systeem zelf een noodremming waardoor of de aanrijding wordt voorkomen of de schade verkleind wordt.



Vermoeidheidsherkenning

Vermoeidheidsherkenning bepaalt wanneer een bestuurder niet meer oplet tijdens het rijden. Dit kan aan de aan de hand van stuurgedrag of bewegingen die ontstaan door vermoeidheid. Maar ook zijn er systemen die de oogbewegingen van de bestuurder in de gaten houden.



Verkeersbordherkenning


Met een camera worden belangrijke verkeersborden die je onderweg tegen komt gedicteerd en getoond op je Dashboard. Je krijgt bijvoorbeeld een waarschuwing als je harder rijdt dan toegestaan is. Een uitbreiding is het Intelligent Speed Adaption systeem dat ook daadwerkelijk de snelheid kan aanpassen. De werking is echter nog niet zo betrouwbaar dat je er volledig op kan vertrouwen en het systeem houdt geen rekening met een caravan.

Dode hoek waarschuwing

Blind Spot Detection waarschuwt als je door een auto's wordt ingehaald of als die zich in de dode hoek bevinden. Vaak is dit via een lichtsignaal bij de spiegel te zien en wordt een waarschuwing gegeven als je toch van richting wil veranderen terwijl er verkeer in je dode hoek rijdt. Persoonlijk vind ik dit een handig systeem bij solo ritten. Met de caravan is het gebruik beperkt omdat de caravan in de weg zit en vaak gedicteerd wordt als verkeer en er dus foutieve meldingen komen. Tegenwoordig zijn er wel auto's waarbij je de lengte van de caravan kunt opgeven en die geven ook met aangekoppelde caravan een betrouwbaar resultaat. Laat de trekhaak (elektronica) dan wel goed aansluiten!



Een uitbreiding hierop is het Rear en/of Front Cross Traffic Alert systeem dat ook waarschuwt als je achteruit bijvoorbeeld een parkeervak verlaat en beperkt zicht hebt.

Leer ermee omgaan

Al deze systemen dragen bij aan meer comfort en de rijveiligheid. Voorwaarde is wel dat je als chauffeur ze niet uitschakelt en er mee om kan gaan. Bovendien moet je nog steeds goed opletten en zijn de systemen nog niet 100% foutloos in elke situatie. Wel gaan de technische ontwikkelingen heel snel en worden ze steeds beter.

Koop je een nieuwe auto neem dan de tijd om met al deze systemen om te leren gaan. Ben je eenmaal gewend aan het gebruik dan wil je ze niet meer missen. En ik moet altijd extra oppassen als ik weer eens in een auto rij zonder deze systemen....

03 maart 2020



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker