Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.

AL-KO wijzigt service-intervallen

De meeste caravans, behalve Hobby, staan op een onderstel van AL-KO. De marktleider heeft aangekondigd in een bericht aan haar dealers dat de service-intervallen voortaan gehalveerd moeten worden. AL-KO schrijft nu voor dat elke 5000 km of jaarlijks er een inspectie moet plaatsvinden en dat elke 10.000 km of elke twee jaar, een service beurt uitgevoerd moet worden.

AL-KO remmen

Ook het nieuwste remsysteem, de AAA Premium Brake met een zelfstellende functie, heeft meer onderhoud nodig. Wist je overigens dat die zelfstellende remmen zich alleen 'zelf nastellen' als je echt hard remt? Je moet dus af en toe flink op rem om er profijt van te hebben. Vooral als je net een nieuwe caravan hebt is dat zeker iets om aan te denken en moet je echt de eerste paar duizend kilometer even een paar keer stevig remmen.



Het betreft de remmen met typenummers: 1636G, 1637, 2051 en 2361

Waarom

AL-KO schrijft in een bericht aan haar dealers de volgende argumentatie:

“Trekvoertuigen hebben meer vermogen gekregen, waardoor de gemiddelde snelheid is toegenomen en vaker de maximale laadcapaciteit wordt benut. Daarnaast is bij een deel van de gebruikers het kennisniveau afgenomen, terwijl de risico's van overbelading/overbelasting gemakkelijker voor lief worden genomen.”

Maximilian Lukas van AL-KO geeft in het Duitse tijdschrift ‘Caravaning’ de volgende toelichting: Caravans worden getrokken door steeds sterkere en zwaardere SUV's met automatische versnellingsbak waarmee harder gereden wordt. De onderdelen van het remsysteem en vooral de wielremmen worden daardoor aan hogere belastingen blootgesteld en slijten sneller. Bovendien vervolgt hij, hebben veel moderne auto's systemen aan boord waarbij de snelheid constant wordt gehouden ook als bergaf gereden wordt. Bestuurders hebben dan niet het gevoel dat ze geremd hebben terwijl de oplooprem wel degelijk continue in werking is geweest. De kans op oververhitting is daardoor groter. En, bij het niet opvolgen van het onderhoudschema, vervalt de garantie van AL-KO.



Tot slot adviseert Lukas om in de stalling de caravan niet op de handrem te zetten maar de wielen te blokkeren met wielkeggen en raadt hij aan om heel voorzichtig bergaf te rijden en de remmen niet te oververhitten. Hoe je dat moet doen wordt niet echt duidelijk maar daar heb je Caravantrekker voor 😉

Jaarlijkse inspectie

Rijd je minder dan 5000 km per jaar met je caravan dan is een jaarlijkse controle voorgeschreven en minimaal elke twee jaar een echte onderhoudsbeurt.

Maar moet je nu gelijk een afspraak met de dealer maken? Zo'n vaart zal het niet lopen en hangt het er toch vooral vanaf hoe je de caravan gebruikt. Rijd je niet naar het buitenland en nooit op hellingen dan is m.i. normaal onderhoud (om het jaar) voldoende.



Maar er zijn ook veel caravanners die wel meer dan 5000 km per jaar rijden. Moeten die dan twee keer per jaar naar de dealer? Misschien wel als ze met een (te) zwaarbeladen caravan achter een SUV door Europa toeren en zich niet bewust zijn wat hellingen bergaf voor de caravanremmen betekent.

Het echte probleem

Een belangrijke oorzaak wordt volgens mij niet door AL-KO genoemd: Caravans worden te zwaar voor een technisch achterhaald oploopremsysteem. Een caravanrem moet tegenwoordig per wiel tot 1000 kg kunnen afremmen in een hele kleine remtrommel. En dat bij hogere snelheden dan vroeger maakt dat er wel heel veel gevraagd wordt van een remsysteem dat de laatste 75 jaar nauwelijks is veranderd. En blijkbaar is AL-KO niet in staat de huidige producten zo te maken dat ze fullproof zijn bij toch wel hedendaags gebruik. Het lijkt erop dat caravans tegenwoordig meer ontworpen worden om op de camping te staan dan ermee te rijden op de weg.

De toekomst

Het wordt tijd dat de caravanindustrie nu eens met een echte innovatie op de markt komt. Aan de technische ontwikkeling zal het niet liggen maar caravans worden dan natuurlijk wel duurder. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen zoals elektronische rem- en aandrijfsystemen die onlangs zijn gepresenteerd en waarbij de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Die stroom kan dan gebruikt worden om te moveren, voor de koelkast en zelfs om de hele caravan van aandrijving te voorzien. Bovendien is ABS en een antislingersysteem eenvoudig te integreren. Ook is met deze nieuwe technologie het probleem van oververhitte remmen bij bergaf rijden te voorkomen. De standaard oplooprem in z’n huidige vorm zal voor de echte toercaravan zijn langste tijd wel gehad hebben denk ik.

AL-KO kan veel beter dan ze nu verkopen



Reacties:

Frans schreef op 20 February 2020 om 19:51

Een onthutsend verhaal.
Je moet toch wel een schaamteloze monopolist zijn om met zo’n wanproduct nieuwe inspectie-eisen te gaan stellen, die alleen het spekken van de onderhoudsorganisatie tot doel kunnen hebben. Dit betekent voor velen iedere vakantietrip een rekening, omdat de firma AL-KO onderstellen levert voor caravans die voor die toepassing klaarblijkelijk ongeschikt zijn.
En een AAA Premium Brake systeem waarvoor ze een forse prijs durven vragen zonder dat het ook maar iets toevoegt aan verlenging onderhoudsintervallen, noch aan remcapaciteit. Waarom is die AAA niet standaard? Wordt hier een kwaliteitsillusie overeind gehouden?

En dan tenslotte nog over nieuwe garantievoorwaarden durven te beginnen. Je hebt een caravan met 1500 kg as, die altijd onder de 1500 kg wordt beladen en krijgt een stel gebruiksbeperkingen voorgeschoteld om je schadevrij van ‘maar liefst 5000 km’ te verzekeren. Wat behelst die garantie dan nog…. Dit is toch pure diskwalificatie van de kwaliteit van het product?

Dat tegenwoordig steeds zwaardere caravans worden meegesleurd doet daar niets aan af, want die hebben een navenant zwaardere as. Dat er sneller wordt gereden dan wettelijk toegestaan is ook niet de praktijk, als gevolg van verkeersmaatregelen en zuinigheidsstreven.
En neem een caravanner eens kwalijk dat zijn caravan gaat remmen als je bergaf met de auto vertraagt; mag de caravan daar tegen bestand zijn a.u.b….
Dat heel veel chauffeurs ten onrechte denken dat afremmen met de cruise control remmen spaart is een ongelukkig fenomeen, maar dat heeft geen enkele andere negatieve invloed op de caravanremmen dan remmen zonder cruise control.

Omdat het hier een echt monopolie betreft en caravanbouwers met de rug tegen de muur staan, is het hoog tijd dat de overheid aanvullende eisen stelt aan caravanremmen. Dat is de enige manier om AL-KO in beweging te krijgen om een verantwoord en betaalbaar product te leveren.


Adri schreef op 23 February 2020 om 16:24

Het verbaast mij dat een producent zijn eigen systeem de grond in boort middels zo'n artikel. Hoe moeilijk is het om een as met grotere trommels monteren? Volgens mij heb je daar geen hogere wiskunde voor nodig. Schijfremmen zijn mogelijk nog simpeler.. Al-ko moet zich schamen als het product niet goed is. Zorg dat het wordt opgelost. Kom met een beter systeem. Ze zijn toch zelf fabrikant. En dat voor een aanhanger van meestal rond de 1500 kilo. Er rijden aanhangers die veel zwaarder zijn.. Moeten we ons dan ook afvragen of dat systeem wel werkt? Wie is hier nu deskundig?


Albertjan schreef op 23 February 2020 om 19:17

@ Adri: Er rijden idd vele aanhangers die zwaarder zijn dan 1500kg, maar die hebben doorgaans ook een as extra, waardoor de last niet door 2 wielen maar door 4 wielen afgeremd wordt.

Hoeveel caravanners zijn er eigenlijk die het leeggewicht op kenteken voor 'waar' aannemen, maar geen rekening houden met dat een reservewiel, voortent, extra stokken, een watertank en een gastank niet bij datzelfde leeggewicht horen, maar wel nog even extra bagage toevoegen die het gewicht haalt gelijk aan het laadvermogen? En daarmee dus snel een paar 100kg meer op de caravanas hebben dan toegestaan?

@ Frans: Mijns inziens mag je van een caravanner verwachten dat die weet (dus zich voor laat lichten) hoe het remsysteem werkt en wat de nadelen zijn als je bergafwaarts rijdt. Er worden notabene cursussen voor aangeboden, maar velen vinden zich mogelijk al goed genoeg om niet zo'n cursus te hoeven volgen.

Als ik bergafwaarts rijd (in mijn geval met een boottrailer ipv caravan, maar die is zonodig zwaarder dan de gemiddelde caravan) geef ik na hard afremmen kortstondig volgas in een lage versnelling om de oplooprem weer los te trekken.

En voor wat betreft de navenant zwaardere as die zwaardere caravans hebben: Veelal zijn die met dezelfde remtrommels en remvoeringen uitgevoerd als een lichtere caravan. Maar ze worden wel geacht meer massa te vertragen, met meer hitteontwikkeling tot gevolg.
En dan hebben we het nog niet over eventuele (onbewuste) overbelading...


Robin schreef op 26 February 2020 om 17:01

@Alberjan; ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat in jouw laatste alinea. Aan de rem is niets (wel iets, maar niet genoeg volgens mij) gebeurd, alleen het laadvermogen nam toe.
En dat is precies wat Menno en Frans opmerken; die remmen kunnen eigenlijk echt niet meer. Het hele onderstel is eigenlijk twijfelachtig in het huidige verkeer.
Zelfs die mensen die maar korte stukken rijden hebben toch wel recht op goede remmen en een dito onderstel? Dat de remweg met caravan gemiddeld 20% langer wordt is een bizar gegeven!

In de huidige tijd van vertrutting en over-pampering kunnen wij eenvoudigweg niet meer verwachten dat een bestuurder weet waar hij mee onderweg is, dat bewijzen de ongelukken met hulpmiddelen als navigatie en auto-pilot wel.
De gemiddelde bestuurder (en dat zijn wij allen hopelijk niet!) leunt inmiddels flink op alle elektronica. Dat is een werkelijkheid waar wij mee moeten leren leven. En de onderstel-fabrikant moet zich daar op zijn minst op aanpassen, feitelijk is er al een enorme achterstand in de ontwikkeling, want idd de caravan wordt blijkbaar ontworpen om stil te staan.
Nu moeten we het ook niet weer al te dramatisch bekijken; als die onderstellen en remmen zó slecht waren geweest, waren er dan niet veel meer ongevallen geweest.
Of andersom; als de onderstellen, remmen, hulpsystemen, opbouw, stroomlijn e.d. state-of-the-art waren geweest, waren wij dan niet allemaal veel te hard gaan rijden? Dat doen veel mensen zonder caravan immers wel.....


angelo schreef op 26 March 2020 om 16:02

krijgen we straks ook een waarschuwing voor de koppeling? ik heb al diverse mensen gesproken die net als ik door hun al-ko aanhanger of caravan gebumperkleefd werden, terwijl toch alle stappen doorlopen waren. Bijvoorbeeld het optillen van het trekkend voertuig met het neuswiel... En dan toch losschieten.


Marcel schreef op 31 October 2020 om 12:49

"Het wordt tijd dat de caravanindustrie nu eens met een echte innovatie op de markt komt." Helemaal mee eens.
Schijfremmen bv, die koelen veel beter als een trommel. Maar de markt wil nu eenmaal veel bling bling en is niet gemotiveerd om meer te betalen voor functionele, veiligere technologie. Zo heeft Alko een kant en klaar 230V wisselstroom mover systeem. Kleine, lichte, frequentie gestuurde wisselstroom motoren zonder accu. Die geven maximale grondspeling door de geringe inbouwruimte. Is geen vraag naar is gebleken. De markt wil geen stekkerkabel maar een zware dure ouderwetse gelijkstroom mover met accu. Gemak en cosmetische illusie is wat de caravanmarkt helaas dicteert. Dat blokkert innovatieve ontwikkelingen, ligt niet aan fabrikanten.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blog

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Trends in 2021

De nieuwe caravanmodellen zijn gepresenteerd op de grootste camper en caravanbeurs in Europa, namelijk de Caravan Salon in Düsseldorf. Wat zijn de trends....

Toeren = Trekkracht

De meeste auto's hebben een toerenteller. Toch weten lang niet alle caravanners hoe ze daarnaar moeten kijken om de maximale trekkracht uit hun auto te halen.

ANWB Caravantrekker

De ANWB heeft een Caravantrekker, maar dat is heel wat anders dan de originele Caravantrekker rekentool op Caravantrekker.nl. Vaak worden beide met elkaar verward maar het verschil is groot!

Gewicht

Als we een caravan gaan trekken kijken we altijd naar het gewicht. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht?


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

© 2004-2020 Caravantrekker