Caravantrekker.nl

AL-KO wijzigt service-intervallen

Elke 5000 km of jaarlijks moet volgens AL-KO het onderstel en de remmen gecontroleerd worden.

AL-KO wijzigt service-intervallen

De meeste caravans, behalve Hobby, staan op een onderstel van AL-KO. De marktleider heeft aangekondigd in een bericht aan haar dealers dat de service-intervallen voortaan gehalveerd moeten worden. AL-KO schrijft nu voor dat elke 5000 km of jaarlijks er een inspectie moet plaatsvinden en dat elke 10.000 km of elke twee jaar, een service beurt uitgevoerd moet worden.

AL-KO remmen

Ook het nieuwste remsysteem, de AAA Premium Brake met een zelfstellende functie, heeft meer onderhoud nodig. Wist je overigens dat die zelfstellende remmen zich alleen 'zelf nastellen' als je echt hard remt? Je moet dus af en toe flink op rem om er profijt van te hebben. Vooral als je net een nieuwe caravan hebt is dat zeker iets om aan te denken en moet je echt de eerste paar duizend kilometer even een paar keer stevig remmen.



Het betreft de remmen met typenummers: 1636G, 1637, 2051 en 2361

Waarom

AL-KO schrijft in een bericht aan haar dealers de volgende argumentatie:

“Trekvoertuigen hebben meer vermogen gekregen, waardoor de gemiddelde snelheid is toegenomen en vaker de maximale laadcapaciteit wordt benut. Daarnaast is bij een deel van de gebruikers het kennisniveau afgenomen, terwijl de risico's van overbelading/overbelasting gemakkelijker voor lief worden genomen.”

Maximilian Lukas van AL-KO geeft in het Duitse tijdschrift ‘Caravaning’ de volgende toelichting: Caravans worden getrokken door steeds sterkere en zwaardere SUV's met automatische versnellingsbak waarmee harder gereden wordt. De onderdelen van het remsysteem en vooral de wielremmen worden daardoor aan hogere belastingen blootgesteld en slijten sneller. Bovendien vervolgt hij, hebben veel moderne auto's systemen aan boord waarbij de snelheid constant wordt gehouden ook als bergaf gereden wordt. Bestuurders hebben dan niet het gevoel dat ze geremd hebben terwijl de oplooprem wel degelijk continue in werking is geweest. De kans op oververhitting is daardoor groter. En, bij het niet opvolgen van het onderhoudschema, vervalt de garantie van AL-KO.



Tot slot adviseert Lukas om in de stalling de caravan niet op de handrem te zetten maar de wielen te blokkeren met wielkeggen en raadt hij aan om heel voorzichtig bergaf te rijden en de remmen niet te oververhitten. Hoe je dat moet doen wordt niet echt duidelijk maar daar heb je Caravantrekker voor 😉

Jaarlijkse inspectie

Rijd je minder dan 5000 km per jaar met je caravan dan is een jaarlijkse controle voorgeschreven en minimaal elke twee jaar een echte onderhoudsbeurt.

Maar moet je nu gelijk een afspraak met de dealer maken? Zo'n vaart zal het niet lopen en hangt het er toch vooral vanaf hoe je de caravan gebruikt. Rijd je niet naar het buitenland en nooit op hellingen dan is m.i. normaal onderhoud (om het jaar) voldoende.



Maar er zijn ook veel caravanners die wel meer dan 5000 km per jaar rijden. Moeten die dan twee keer per jaar naar de dealer? Misschien wel als ze met een (te) zwaarbeladen caravan achter een SUV door Europa toeren en zich niet bewust zijn wat hellingen bergaf voor de caravanremmen betekent.

Het echte probleem

Een belangrijke oorzaak wordt volgens mij niet door AL-KO genoemd: Caravans worden te zwaar voor een technisch achterhaald oploopremsysteem. Een caravanrem moet tegenwoordig per wiel tot 1000 kg kunnen afremmen in een hele kleine remtrommel. En dat bij hogere snelheden dan vroeger maakt dat er wel heel veel gevraagd wordt van een remsysteem dat de laatste 75 jaar nauwelijks is veranderd. En blijkbaar is AL-KO niet in staat de huidige producten zo te maken dat ze fullproof zijn bij toch wel hedendaags gebruik. Het lijkt erop dat caravans tegenwoordig meer ontworpen worden om op de camping te staan dan ermee te rijden op de weg.

De toekomst

Het wordt tijd dat de caravanindustrie nu eens met een echte innovatie op de markt komt. Aan de technische ontwikkeling zal het niet liggen maar caravans worden dan natuurlijk wel duurder. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen zoals elektronische rem- en aandrijfsystemen die onlangs zijn gepresenteerd en waarbij de remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Die stroom kan dan gebruikt worden om te moveren, voor de koelkast en zelfs om de hele caravan van aandrijving te voorzien. Bovendien is ABS en een antislingersysteem eenvoudig te integreren. Ook is met deze nieuwe technologie het probleem van oververhitte remmen bij bergaf rijden te voorkomen. De standaard oplooprem in z’n huidige vorm zal voor de echte toercaravan zijn langste tijd wel gehad hebben denk ik.

AL-KO kan veel beter dan ze nu verkopen

20 februari 2020



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.


Blog

Nieuwe 2023 caravans

Wat is het caravan nieuws op de jaarlijkse beurs in Düsseldorf voor 2023? Mijn verslag is vast anders dan in andere media😉

Elektrische trekauto

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Voldoende kogeldruk

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Zuinige trekauto

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

Rijden in de bergen

Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

©2022 Caravantrekker