Caravantrekker.nl

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Innovatie in de caravan

De stabilisatorkoppeling is tegenwoordig standaard maar elektronische systemen die ingrijpen als de caravan gaat slingeren zijn dat nog niet. Deze systemen kunnen ingebouwd zijn in de auto en/of in de caravan. Hoe functioneert dit en wat heb je eraan?

Anti-slingersysteem in de auto

Nieuwe auto's zijn uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). Via sensoren in de auto wordt ‘gevoeld’ of de auto in een slip dreigt te komen. De elektronica zorgt er dan razendsnel voor dat een of meer wielen worden afgeremd waardoor de auto weer stabiel op de weg komt. Een aanvulling hierop is het Trailer Stability Program (TSP of soms worden andere benamingen gebruikt). Als dit programma detecteert dat de aangekoppelde caravan gaat slingeren dan worden de wielen van de auto een voor een afgeremd en zal de caravan zich stabiliseren. Is dat onvoldoende dan remt de hele combinatie automatisch, waardoor de slingering van de caravan ophoudt.



In de caravan

Zo’n 30 jaar geleden bedacht Wolfgang Lubs LEAS (Lubs Elektronische Anhänger Stabilisierung) waarbij de oplooprem wordt aangetrokken als de caravan gaat slingeren. Dit nog steeds leverbare en goed functionerende universele LEAS-systeem heeft navolging gekregen door grote fabrikanten zoals ALKO (met ATC), BPW (met iDC) en Knott (ETS-plus). Ook het ‘bergremsysteem’ van Triorep (ITBS) bevat een anti-slinger functie waarbij een sensor in de caravan meet of de caravan een slinger- of pendelbewegingen maakt, en waarna vervolgens de caravanremmen aangetrokken worden. De combinatie strekt zich en de snelheid wordt verlaagd waardoor de slingerbeweging zal stoppen.



In de praktijk

Naarmate de caravan zwaarder is zal die eerder gaan slingeren. Een stabilisatorkoppeling zorgt ervoor dat de caravan dan in een iets later stadium gaat slingeren maar dan meestal wel heftiger. Natuurlijk kan je dan als bestuurder zelf op de rem trappen maar alle elektronische systemen doen dat veel sneller en effectiever dan de beste caravanchauffeur dat kan.



Systemen in de caravan reageren sneller dan het TSP in de auto. Soms zelfs iets te snel, als bijvoorbeeld bij lage snelheid de caravan via een hobbelweg aan het ‘slingeren’ is. Je voelt dan dat de caravan kortstondig (een paar seconde) aan de auto trekt. Dat voel je ook als je met een (te?) hoge snelheid een vrachtwagen ingehaald hebt en de caravan door de wind begint te slingeren. De snelheid neemt wat af en de caravan stabiliseert keurig. Rijd je met een sterke trekauto op cruisecontrole let dan wel extra op. Eigenlijk zou je dan een verklikker in de auto moeten hebben die aangeeft dat het systeem in werking komt. Als het TSP van de auto ingrijpt dan begint de caravan echt te slingeren. Je voelt en hoort de pulserende werking van het ABS-systeem van de auto. Op het dashboard gaan lampjes knipperen en nog voordat je zelf zou gaan remmen doet de auto dat al en wordt daardoor een gevaarlijke situatie voorkomen. Beide systemen kunnen prima naast elkaar werken en verhogen in hoge mate de veiligheid bij het rijden met een caravan.



Voor een betrouwbare werking is het goed installeren wel belangrijk. Vaak moet de TSP-functie bij de montage van de trekhaak achteraf, nog geactiveerd worden. Helaas komt het regelmatig voor dat bij de installatie van een (goedkope) trekhaak de boardcomputer van de auto niet goed wordt ingeregeld. Let daar dus extra op bij het plaatsen van een trekhaak. En voor systemen in de caravan is een goede betrouwbare stroomvoorziening noodzakelijk.



Blijf verstand gebruiken

Treedt een anti-slinger systeem in werking dan moet de oorzaak van het slingeren worden opgelost zoals het beter beladen van de caravan en minder snel rijden. Het anti-slingersysteem is immers alleen een vangnet voor noodgevallen en hoort normaal gesproken niet in werking te treden. Toch is investeren in ATC, ITBS, TSP en andere elektronische stabiliteitssystemen is een verstandigere investering dan in een airco of andere meer zichtbare investeringen voor je caravan. Het verhoogt absoluut de rijveiligheid en zou eigenlijk verplicht moeten worden op elke rijdende caravan.

23 juni 2021



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blog

Elektrische trekauto?

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Zuinige trekauto?

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

Rijden in de bergen

Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?


 

(Advertentie)

 

©2022 Caravantrekker