Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kogeldruk

Welke kogeldruk moet je hebben en hoe zit dit wettelijk?

Voor een goede wegligging van de caravan is goede belading met voldoende kogeldruk erg belangrijk. Voldoende kogeldruk is zo'n 5 á 7 % van het totale caravangewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn.

Bij een lage kogeldruk zal de caravan gevoeliger zijn voor slingeren. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

Aanbevolen kogeldruk

Hoewel de wijze van belading nog belangrijker is dan de exacte kogeldruk is als richtlijn de onderstaande kogeldruk als (minimale) richtlijn aan te houden.


Wettelijk maximum

Wat is wettelijk de maximale kogeldruk? Dit is de laagste waarde die voor de caravan of voor de auto(trekhaak) is toegestaan. Meestal heeft de auto de laagste waarde.

De maximale kogeldruk van de auto hangt af van het maximum dat de autofabrikant voorschrijft en van de waarde die op het typeplaatje van de trekhaak staat (de S-waarde).



In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum. Soms kan er voor een zelfde auto verschil zijn tussen het ene merk trekhaak en een ander merk of type trekhaak.

De maximale kogeldruk die toegestaan is voor de caravan staat of op het typeplaatje van de caravan, en op het typeplaatje op de koppeling/oplooprem zelf. Op het typeplaatje van de caravan staat achter de 0 de kogeldruk, de andere gewichten zijn de maximale aslast en totaal gewicht.

Op de oplooprem zit ook vaak een typeplaatje waarop de maximale kogeldruk is vermeld. De andere gewichten geven alleen aan waarvoor de oplooprem geschikt is. Als maximum toegestane kogeldruk geldt nu ook weer de laagste waarde van alle typeplaatjes van de caravan.

Voorbeeld

De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. Stel dat:
De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Pas boven de 100 kg (In NL met een marge 10%, dus boven de 110 kg) krijg je een bekeuring.

Een kogeldruk die iets hoger is dan het instructieboekje aangeeft (75 kg in dit voorbeeld) vinden we aanvaardbaar, maar niet meer dan de laagste waarde op de typeplaatjes (100 kg in dit voorbeeld).

Geen typeplaatje op de trekhaak?


Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sticker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is.

Zo ziet een officieel typeplaatje er niet uit!

Kogeldruk meten

Met een kogeldrukmeter of een neuswiel met ingebouwde weger kan je de kogeldruk meten. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.



Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 75 kg weegt dan mag die niet achterover vallen terwijl de dissel toch nog net (voor de meeste mensen) tilbaar is.

Lees ook:



Reacties:

Jadatis schreef op 13 February 2019 om 12:22

Dan moet wettelijk het gewicht op de kogel ,minimaal 1% zijn van totaalgewicht en maximaal 10%. Denk dat dit voor heel Europa geldt.
In Amerika , tussen 10 % en 15% , daar zit de as om die reden meer naar achteren.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Caravanspiegels

Zijn extra caravanspiegels verplicht? Vaak wel, maar belangrijker is dat je er ook wat in ziet.

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?


© 2004-2019 Caravantrekker