Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blog Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kogeldruk

Welke kogeldruk moet je hebben en hoe zit dit wettelijk?

Kogeldruk

Voor een goede wegligging van de caravan is goede belading met voldoende kogeldruk erg belangrijk. Voldoende kogeldruk is zo'n 5 á 7 % van het totale caravangewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn.

Bij een lage kogeldruk zal de caravan gevoeliger zijn voor slingeren. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

Aanbevolen kogeldruk

Hoewel de wijze van belading nog belangrijker is dan de exacte kogeldruk is als richtlijn de onderstaande kogeldruk als (minimale) richtlijn aan te houden.


Wettelijk maximum

Wat is wettelijk de maximale kogeldruk? Dit is de laagste waarde die voor de caravan of voor de auto(trekhaak) is toegestaan. Meestal heeft de auto de laagste waarde.

De maximale kogeldruk van de auto hangt af van het maximum dat de autofabrikant voorschrijft en van de waarde die op het typeplaatje van de trekhaak staat (de S-waarde).



In het instructieboek staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk. Wettelijk is echter het typeplaatje van de trekhaak bepalend voor het wettelijk maximum. Soms kan er voor een zelfde auto verschil zijn tussen het ene merk trekhaak en een ander merk of type trekhaak.

De maximale kogeldruk die toegestaan is voor de caravan staat of op het typeplaatje van de caravan, en op het typeplaatje op de koppeling/oplooprem zelf. Op het typeplaatje van de caravan staat achter de 0 de kogeldruk, de andere gewichten zijn de maximale aslast en totaal gewicht.

Op de oplooprem zit ook vaak een typeplaatje waarop de maximale kogeldruk is vermeld. De andere gewichten geven alleen aan waarvoor de oplooprem geschikt is. Als maximum toegestane kogeldruk geldt nu ook weer de laagste waarde van alle typeplaatjes van de caravan.

Voorbeeld

De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. Stel dat:
De maximale kogeldruk is dan 75 kg. Pas boven de 100 kg (In NL met een marge 10%, dus boven de 110 kg) krijg je een bekeuring.

Een kogeldruk die iets hoger is dan het instructieboekje aangeeft (75 kg in dit voorbeeld) vinden we aanvaardbaar, maar niet meer dan de laagste waarde op de typeplaatjes (100 kg in dit voorbeeld).

Geen typeplaatje op de trekhaak?


Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sticker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is.

Zo ziet een officieel typeplaatje er niet uit!

Kogeldruk meten

Met een kogeldrukmeter of een neuswiel met ingebouwde weger kan je de kogeldruk meten. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.



Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 75 kg weegt dan mag die niet achterover vallen terwijl de dissel toch nog net (voor de meeste mensen) tilbaar is.

Lees ook:



Reacties:

Jadatis schreef op 13 February 2019 om 12:22

Dan moet wettelijk het gewicht op de kogel ,minimaal 1% zijn van totaalgewicht en maximaal 10%. Denk dat dit voor heel Europa geldt.
In Amerika , tussen 10 % en 15% , daar zit de as om die reden meer naar achteren.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


Blogs

Verzekeren

Waar moet je op letten als je een caravan gaat verzekeren. Of is een aparte caravanverzekering helemaal niet zinvol of verplicht?

Tesla Model 3

Tesla Model 3 is de meeste verkochte auto in ons land. Hoe kan je dan op vakantie met de caravan? Een overzicht van Elektrische auto's en bijpassende caravans die minder wegen dan 1000 kg.

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.


© 2004-2019 Caravantrekker