Caravantrekker.nl

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Voldoende kogeldruk?

Zowel een te hoge als een te lage kogeldruk is niet goed voor de wegligging en veiligheid. Maar wat is dan wel goed? De meest ideale kogeldruk ligt tussen de 5% en 7% van het beladen gewicht van de caravan.

Hoewel je niet op een kilootje meer of minder hoeft te letten hanteren we onderstaande richtlijnen. Uiteraard moet wel de auto, de trekhaak en de caravan geschikt zijn voor deze soms hoge gewichten op de koppeling.

Beladen gewicht caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

800 kg
1000 kg
1200 kg
1400 kg
1600 kg
1800 kg
2000 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg
100 kg
110 kg

40 - 60
50 - 70
60 - 80
70 - 95
80 - 110
90 - 125
100 - 140


Een te lage kogeldruk is vaak de oorzaak van een onstabiel weggedrag. Door dan met een hogere kogeldruk te gaan rijden voelt het meestal prettiger aan maar of dat bij jouw combinatie ook zo is, zal je in de praktijk moeten uitproberen. Toch is een te hoge kogeldruk ook niet goed en beïnvloed dit de stabiliteit van de auto negatief. Niet eens zozeer doordat de voorwielen iets minder grip krijgen maar vooral omdat een zware belasting helemaal achterin de auto zorgt voor extra onbalans, zeker in kritieke situaties.

Maximale kogeldruk

Wat kogeldruk maximaal mag zijn is het laagste gewicht dat als maximum wordt opgegeven voor:
In het instructieboekje van je auto staat meestal wat de autofabrikant adviseerd als maximale kogeldruk en op het typeplaatje van de trekhaak staat altijd het wettelijk maximum (de S-waarde). Het maximum van de caravan staat of op het typeplaatje van de caravan en op het typeplaatje op de koppeling/oplooprem.

Op het typeplaatje staat achter de '0 -' de kogeldruk.

De maximale kogeldruk waarmee je mag rijden is de laagste waarde van alle typeplaatjes op zowel de auto als de caravan. Geeft het instructieboekje van de auto de laagste waarde, dan is dat niet het wettelijk maximum maar wel een (dringend?) advies van de autofabrikant. Ga in ieder geval niet rijden met een hogere kogeldruk dan de laagste waarde die op de typeplaatjes staat ook al is dat voor een optimale wegligging eigenlijk beter.

Voorbeeld

De kogeldruk mag niet meer zijn dan de laagste waarde die toegestaan is van de auto, caravan en trekhaak. Stel dat:

De maximale kogeldruk van deze combinatie is dan 75 kg. Maar in de praktijk krijg je pas boven de 100 kg een boete omdat onderweg alleen naar de typeplaatjes van de trekhaak en van de caravan gekeken wordt.

Kogeldruk meten

Controleer voor het eerste vertrek altijd de kogeldruk. Zorg daarbij dat de caravan horizontaal staat, en dat je onder de koppeling meet. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten.



Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten als de pootjes zijn opgedraaid. Als je zelf 80 kg weegt dan mag die niet achterover vallen als je een kogeldruk van tenminste 75 kg wil hebben.

Belading aanpassen

Meet je een hele andere kogeldruk dan het advies of rijdt je combinatie niet prettig, dan zal je de belading moeten aanpassen. Belangrijk is wel om zware spullen zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan op te bergen. Helaas is daar meestal niet zoveel bergruimte maar stop desondanks niet alles onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan.



Heb je bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan die bagage helemaal voorin leggen. Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet kan verschuiven. Je krijgt dan namelijk opeens een hele andere kogeldruk.

Extra onnodig gewicht in de dieselbak leggen om te zorgen voor voldoende kogeldruk is geen goede manier van beladen!

Bedenk dat een caravan geen verhuiswagen is en eigenlijk alleen bedoeld is om met lichte bagage te rijden. Zware voorwerpen kan je beter in de auto te vervoeren. Je krijgt dan een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan en dat vergroot de veiligheidsmarge van je combinatie.



De stabiliteit wordt vooral negatief beïnvloed als er veel gewicht achterin de caravan zit met daardoor een lage kogeldruk. Probeer dus vooral om de achterkant van de caravan niet te zwaar te maken en in de bovenkastjes alleen wat lichte kleding te stoppen. Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen. Eigenlijk zou je het gewicht per wiel moeten meten om dit goed te kunnen doen. Het vervoer van fietsen voor- en/of achterop heeft een relatief grote invloed op de kogeldruk. Let hier extra goed op als je fietsen op de caravan gaat vervoeren. En minder meenemen is vaak veel beter voor de stabiliteit.

Goede raad op een poster in de etalage bij Bas Buitensport!

Hulpveren

Heb je veel zware spullen in de auto gelegd en heb je een hoge kogeldruk dan is dat een zware belasting voor de auto. Die gaat achterover hangen en het veercomfort neemt af. En bij elke verkeersdrempel kan de caravan gemakkelijk de grond raken. Het monteren van een hulpveersysteem is dan aan te raden.



Meer informatie

19 mei 2022



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


Blog

Elektrische trekauto?

Een elektrische auto met een caravan roept veel vragen op. Bij sommigen ook weerstand maar is dat terecht of komt dat voort uit de angst voor het nieuwe grote onbekende?

Zuinige trekauto?

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

Rijden in de bergen

Ging je vroeger met de caravan naar de bergen dan was je vooral bang dat de motor van je auto warm zou lopen. Tegenwoordig is het probleem dat de remmen van de caravan bij het afdalen (te) warm worden.

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2022 Caravantrekker