Caravantrekker.nl

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

In de bergen naar beneden

Het bergaf rijden met de caravan kan ongemerkt voor grote problemen zorgen. Zonder het direct in de gaten te hebben kunnen namelijk de remmen van de caravan (veel te) warm worden. Dat levert een drietal problemen op:


Gesmolten wieldopjes geven aan dat de remmen erg warm zijn geweest.

Waarom worden de remmen (te) warm?

De caravanremmen worden warm omdat deze langdurig blijven remmen. Dit komt omdat de caravan door de zwaartekracht harder wil rijden dan de auto. Immers de auto remt af op de motor om met een constante snelheid naar beneden te rijden, terwijl de caravan steeds door de auto wordt tegengehouden.
Hierdoor zal de kracht op de dissel, de oploopkracht, er voor zorgen dat de oplooprem constant de caravanremmen blijft aantrekken en die dus langdurig in werking blijven. Pas als er geen oploopkracht meer is en de auto de caravan daadwerkelijk trekt, lossen de caravanremmen.



De caravanrem komt echter niet direct met de oploopkracht in werking. De oploopremdemper zorgt er voor dat de oploopkracht een zekere waarde moet overschrijden voordat de caravanrem in werking komt. De oploopdemper zorgt ook voor een evenwichtige verdeling tussen de remkracht van de caravan en de oploopkracht waardoor de caravan (bijna) net zo hard remt als de auto. Bij goed afgestelde remmen is de remkracht aan de caravanwielen ongeveer 95% en de oploopkracht 5%.



Op wat voor helling en bij welke snelheid de caravan gaat remmen is voor elke combinatie verschillend. Daarom heeft niet elke combinatie een even groot probleem, maar op stevige hellingen in de bergen remt elke oplooprem bij het afdalen. Ook het aanpassen van de rijstijl door het zogenaamde 'strekken' van de combinatie is dan geen oplossing.

Uitrekenen

In het uitgebreide advies rekenen we precies uit wanneer en hoe steil de helling maximaal kan zijn voordat de oplooprem in werking komt. Een caravan van 1500 kg zal op een bergweg bij constante snelheden tussen 20 en 40 km/u constant remmen op hellingen van meer dan 4% a 5%. En als je zelf met de auto remt op een minder steile bergweg (2 tot 3%) dan blijven de caravanremmen permanent aanlopen als je daarna de snelheid constant houdt.

Na 3 kilometer rustig afdalen zijn de remtrommels al 'kokend' heet!

Op een autobaan helling waarbij met een hogere snelheid van 80 km/u gereden wordt, is de luchtweerstand meer bepalend (afhankelijk van de combinatie!). Rijd je bijvoorbeeld met een SUV zal de oplooprem in werking komen op hellingen van zo'n 6%. Is de oplooprem in werking dan komt deze pas weer geheel vrij als de helling minder steil is dan 3% en de snelheid constant blijft.

Wat als de helling te steil is?

Bij het bergaf rijden is het dus zaak om het punt van 'beginnen met remmen' zo lang mogelijk uit te stellen. Er mag maar heel weinig kracht op de oploopdemper komen. In de praktijk is dat bijna onmogelijk omdat je dan op een helling zou moeten versnellen en uiteindelijk de snelheid veel te hoog wordt. Bovendien is het als bestuurder bijna niet vast te stellen of de caravan nu wel of niet remt via de oplooprem.

Bedenk ook dat alle energie die je toevoegt door te versnellen en het lostrekken van de oplooprem (strekken) ook weer door de remmen moet worden afgevoerd. Op lange steile hellingen is 'lostrekken' dan ook zeker geen oplossing.

Stoppen en de remmen laten afkoelen

Veel stoppen

Op een korte hellingen zoals in het heuvelland (bijvoorbeeld de Ardennen) waarbij niet meer dan 200 hoogte meters wordt afgedaald zullen de caravanremmen niet direct te warm worden. Maar op langere afdalingen en paswegen waarbij meerdere honderden meters afgedaald moet worden waarschijnlijk wel. De enige oplossing is dan om onderweg, om de paar kilometer te stoppen om de remmen te laten afkoelen of een 'hulpremsysteem' te gebruiken.

Hulpremsystemen

De hulpremsystemen ARC en ITBS zorgen er voor dat de oplooprem alleen kan remmen als daadwerkelijk met de (voet)rem van de auto geremd wordt. Je kan dus gewoon op de motor afremmen zonder dat de caravanremmen belast worden. Hiermee is het probleemloos, ontspannen en veilig rijden in de bergen.

ITBS gemonteerd achter de oplooprem

De downhill rembeschermer zorgt ervoor dat oplooprem minder remt en bij het monteren van een zwaardere demper remt de caravan pas later. Beide zijn eigenlijk niet toegestaan en alleen bruikbaar als de auto heel veel zwaarder is dan de caravan.

Lees ook:

31 januari 2019



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker