Caravantrekker.nl

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Anti-slingersystemen

De stabilisatorkoppeling is tegenwoordig standaard maar elektronische systemen die ingrijpen als de caravan gaat slingeren zijn dat nog niet. Deze systemen kunnen ingebouwd zijn in de auto en/of in de caravan. Hoe functioneert dit en wat heb je eraan?

Anti-slingersysteem in de auto

Nieuwe auto's zijn uitgerust met een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP). Via sensoren in de auto wordt ‘gevoeld’ of de auto in een slip dreigt te komen. De elektronica zorgt er dan razendsnel voor dat een of meer wielen worden afgeremd waardoor de auto weer stabiel op de weg komt.

Een aanvulling hierop is het Trailer Stability Program (TSP of soms worden andere benamingen gebruikt). Als dit programma detecteert dat de aangekoppelde caravan gaat slingeren dan worden de wielen van de auto een voor een afgeremd en zal de caravan zich stabiliseren. Is dat onvoldoende dan remt de hele combinatie automatisch, waardoor de slingering van de caravan ophoudt.



In de caravan

De techniek die in caravan gebruikt wordt is al heel lang nauwelijks veranderd. In 1952 beschrijft ALKO al een oplooprem die niet veel slechter functioneert dan de exemplaren van nu.



Zo’n 30 jaar geleden bedacht Wolfgang Lubs LEAS (Lubs Elektronische Anhänger Stabilisierung) waarbij de oplooprem wordt aangetrokken als de caravan gaat slingeren. Dit nog steeds leverbare en goed functionerende universele LEAS-systeem heeft navolging gekregen door grote fabrikanten zoals ALKO (met ATC), BPW (met iDC) en Knott (ETS-plus).

Ook het ‘bergremsysteem’ van Triorep (ITBS) bevat een anti-slinger functie waarbij een sensor in de caravan meet of de caravan een slinger- of pendelbewegingen maakt, en waarna vervolgens de caravanremmen aangetrokken worden. De combinatie strekt zich en de snelheid wordt verlaagd waardoor de slingerbeweging zal stoppen.



In de praktijk

Naarmate de caravan zwaarder is zal die eerder gaan slingeren. Een stabilisatorkoppeling zorgt ervoor dat de caravan dan in een iets later stadium gaat slingeren maar dan meestal wel heftiger. Natuurlijk kan je dan als bestuurder zelf op de rem trappen maar alle elektronische systemen doen dat veel sneller en effectiever dan de beste caravanchauffeur dat kan.



Systemen in de caravan reageren sneller dan het TSP in de auto. Soms zelfs iets te snel, als bijvoorbeeld bij lage snelheid de caravan via een hobbelweg aan het ‘slingeren’ is. Je voelt dan dat de caravan kortstondig (een paar seconde) aan de auto trekt. Dat voel je ook als je met een (te?) hoge snelheid een vrachtwagen ingehaald hebt en de caravan door de wind begint te slingeren. De snelheid neemt wat af en de caravan stabiliseert keurig.



Rijd je met een sterke trekauto op cruisecontrole let dan wel extra op. Eigenlijk zou je dan een verklikker in de auto moeten hebben die aangeeft dat het systeem in werking komt. Als het TSP van de auto ingrijpt dan begint de caravan echt te slingeren. Je voelt en hoort de pulserende werking van het ABS-systeem van de auto. Op het dashboard gaan lampjes knipperen en nog voordat je zelf zou gaan remmen doet de auto dat al en wordt daardoor een gevaarlijke situatie voorkomen. Beide systemen kunnen prima naast elkaar werken en verhogen in hoge mate de veiligheid bij het rijden met een caravan.



Voor een betrouwbare werking is het goed installeren wel belangrijk. Vaak moet de TSP-functie bij de montage van de trekhaak achteraf, nog geactiveerd worden. Helaas komt het regelmatig voor dat bij de installatie van een (goedkope) trekhaak de boardcomputer van de auto niet goed wordt ingeregeld. Let daar dus extra op bij het plaatsen van een trekhaak. En voor systemen in de caravan is een goede betrouwbare stroomvoorziening noodzakelijk.



Blijf verstand gebruiken

Treedt een anti-slinger systeem in werking dan moet de oorzaak van het slingeren worden opgelost zoals het beter beladen van de caravan en minder snel rijden. Het anti-slingersysteem is immers alleen een vangnet voor noodgevallen en hoort normaal gesproken niet in werking te treden. Toch is investeren in ATC, ITBS, TSP en andere elektronische stabiliteitssystemen is een verstandigere investering dan in een airco of andere meer zichtbare investeringen voor je caravan. Het verhoogt absoluut de rijveiligheid en zou eigenlijk verplicht moeten worden op elke rijdende caravan.

20 juli 2023



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Verschil in trekgewicht

Hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald en waarom zijn er zulke grote verschillen?


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker