Caravantrekker.nl

Stikstof

Maximaal 100 km/u! Politiek een actueel thema, maar hoe zit het bij het trekken van een caravan? Dat wil je niet weten..... je zou er 'caravanschaamte' van krijgen ;)

Stikstof

Het zal niemand zijn ontgaan dat volgens internationale afspraken de uitstoot van stikstof in Nederland te hoog is. Komend jaar mogen we niet harder dan 100 km/u rijden waardoor de bouw niet in de problemen komt. Maar hoe zit het met de werkelijke uitstoot van stikstof als je met een caravan rijdt?

Bij de verbranding van benzine en diesel in een automotor komt behalve CO2 ook de 'schadelijke' stikstofoxiden (NOx) vrij. Door een chemische reactie die plaatsvind bij hoge temperaturen van het uitlaatgas, gaat het onschuldige Stikstof (N2) een verbinding aan met zuurstof (O2) tot het schadelijke stikstofoxide (NOx). Ga je nu de motor zwaarder belasten en meer gas geven, neemt de temperatuur en de hoeveelheid van de uitlaatgassen toe. Vandaar dat bij 130 km/u je auto meer NOx uitstoot dan bij 100 km/u, en het kabinet de maximum snelheid aan banden legt.

Met de Caravan

Ga je met een caravan rijden dan neemt het brandstofverbruik en de temperatuur natuurlijk ook toe t.o.v. het rijden met een solo auto bij gelijke snelheid. De uitstoot van NOx neemt met een caravan dan ook enorm toe!

Metingen met de caravan laten dan ook zien dat zowel bij benzine- als bij dieselmotoren de de uitstoot van NOx vele malen hoger is. Autoweek publiceerde al in 2010 al een test in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit Twente.

Benzine motoren


Benzine motoren stoten met een caravan meer uit dan solo bij gelijke snelheid. Diesels stoten absoluut gezien heel veel meer uit.


Diesel

Opvallend is wel dat de 'sterke' Volvo 5-cilinder diesel (2.4D) is veel minder vervuilend dan de 'eco' 1.6 D. Die laatste moet met een caravan veel harder werken dan de 215 pk (420 Nm) sterke 2.4D.

Ook uit meer recent onderzoek van de ADAC in 2017 met moderne diesels, blijkt de enorme toename van uitstoot bij het trekken van een caravan van 1500 kg. Daarnast neemt de uitstoot bij het toenemen van de snelheid flink toe. Logisch, de motor moet dan immers nog harder werken (meer uitlaatgas en hogere temperatuur).

Bron: ADAC


Euro normen

Uiteraard zijn er de zogenaamde Euro normen waaraan auto's moeten voldoen. Die zijn echter opgesteld voor solo auto's en gelden niet bij het trekken van een caravan. Bovendien gelden die normen alleen bij het voorgeschreven testtraject met een lage belasting van de motor. In de praktijk blijkt met name bij de diesels nauwelijks verbetering op de snelweg bij de verschillende euro normen. Het verbieden van oude diesels zoals de Bovag en de RAI zo graag willen zal dus weinig zoden aan de dijk zetten. Pas v.a. de allernieuwste Euro6d-temp norm (en niet de gewone Euro 6) is er verbetering in de praktijk bij solo gebruik.

Bron: TNO

Automotoren zijn niet ontworpen om bij vollast en bij het rijden met een caravan schoon te zijn. Als verklaring wordt genoemd dat de reinigingssytemen met o.a. Ad-blue, er vooral op gericht zijn om de auto 'schoon' in de tests te laten zijn. Maar ook nu weer als harder gereden wordt en meer wordt versnelt waarbij meer van de automotor wordt gevraagd, kunnen die systemen eigenlijk onvoldoende ad-blue inspuiten om alle NOx onschadelijk te maken.

Caravanschaamte

Na vliegschaamte ook caravanschaamte? Het aantal kilometers dat we rijden met een caravan is meestal niet zo groot. De totale hoeveelheid stikstof die we uitstoten uitstoten valt dan misschien nog wel mee. Toch moeten we niet wijzen naar anderen die een vliegvakantie boeken want wij zijn met een caravan echt niet schoner....

Wat je zelf in ieder geval wel kan doen, is langzamer rijden. Haal geen vrachtwagens in, maar blijf rustig met de stroom meerijden. Dat scheelt al veel omdat behalve de hogere snelheid je ook niet telkens moet versnellen om in te halen. Tenslotte is het trekken met een (hybride) benzine auto 'schoner' dan met een 'lekkere' diesel. Voortaan zal ik toch iets rustiger rijden met mijn oude Euro3 diesel als trekauto 😉

18 november 2019



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker