Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

In de winter weg?

Waarom de caravan naar de stalling brengen terwijl je ook in de winter kan genieten van je caravan?

Is het niet zonde om de caravan maanden lang stil te laten staan in de stalling? Moderne caravans zijn zo goed geïsoleerd en hebben een uitgekiend verwarming- en ventilatiesysteem waardoor ook bij lagere temperaturen een comfortabel verblijf in de caravan mogelijk is. Ook het rijden met caravan in de winter hoeft geen problemen op te leveren, maar vraagt wel een goede voorbereiding, zeker als je de sneeuw in het hoger gelegen buitenland gaat opzoeken.

Wintercaravannen

In het hoogseizoen zijn wintersportcampings vaak vol. Reserveren is dan wel verstandig, omdat het aanbod aan campings niet zo groot is. Op de camping is vaak een droogruimte voor ski’s en skischoenen en soms ook voor kleding. Bijna elke camping verhuurt gasflessen van 11 kg propaan. Is het niet extreem koud dan kan je daar een week mee vooruit, maar is het koud (min 15) en waait het dan is zo’n fles na een dag of 4 meestal wel leeg.
De (gas)kachel met het omloopsysteem kan je het beste 24 uur per dag aanlaten. Angst hiervoor is echt ongegrond. De gaskachel haalt zijn lucht van buiten en voert via een gesloten systeem de afvoergassen weer naar buiten af.
Voor een aangenaam verblijf is ventileren erg belangrijk, zet dus altijd één of twee dakluiken permanent open. Verse lucht komt o.a. onder bij de kachel de caravan binnen en de warme lucht mag boven via het dak verdwijnen. Erg comfortabel is (elektrische) vloerverwarming. Is dit niet ingebouwd kan je ook prima een los elektrisch vloermatje gebruiken.

Wintertent

Een gewone voortent is onbruikbaar in de sneeuw. Er zijn speciale wintertenten maar ga je met twee personen in een royale caravan kan je m.i. ook goed zonder. Je moet dan wel ruimte hebben in de caravan om je (sneeuw) laarzen neer te zetten en voldoende ruimte om een (natte) jas uit te kunnen trekken en ophangen. Wij zelf gebruiken alleen een wintertent als mijn (volwassen ) dochter mee gaat!

Winterbanden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk. Het effect van winterbanden onder de caravan is niet zo groot en is alleen in enkele Scandinavische landen verplicht. In Duitsland zijn banden die voorzien zijn van het sneeuw’ symbool verplicht onder winterse omstandigheden voor de auto en niet voor de caravan. Winterbanden moeten minimaal 4mm profiel hebben.

Ook bij een auto met vierwielaandrijving zijn winterbanden onmisbaar. Het remvermogen is immers niet beter dan van een gewone voor- of achterwiel aangedreven auto. Bovendien merkt je door de enorme tractie met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn. Ga je naar de Alpen dan heb je natuurlijk goed passende sneeuwkettingen aan boord en kan je ze ook omleggen. Twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto zijn voldoende, kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.

De reis

Wintercampings zijn over het algemeen goed bereikbaar met een auto caravancombinatie. Veelal is er op de camping zelf een sleephulp om de caravan op z’n plaats te zetten. Op gladde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Houd er wel rekening mee dat de remwerking van de oplooprem niet zo groot zal zijn en de remweg veel langer is dan op normale wegen. Vooral bij afdalingen is het van belang om heel rustig, soms zelfs stapvoets, naar beneden te rijden. Laat je niet opjagen door de auto's achter je, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren. Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant en steek de caravankachel aan. Neem daarvoor dus wel voldoende gas (en iets te eten) mee! Meestal is in een paar uur of eventueel de volgende dag, de situatie op de weg verbeterd.



Dit klinkt allemaal erg eng en soms is improviseren noodzakelijk, maar bedenk ook dat de kans om in moeilijke situaties terecht komen echt erg klein is. Ga je voor het eerst met de caravan op wintersport, probeer dan in het voorjaar weg te gaan. Het is dan vaak niet zo koud, de dagen zijn langer en geeft de zon meer warmte dan in de Kerstperiode. In verreweg de meeste gevallen zijn de wegen gewoon schoon en is rijden niet anders dan in de zomers met de caravan.



Reacties:

Quirien schreef op 20 October 2018 om 16:39

Eigenlijk heb ik op het verhaal zoals na " lees verder>>"geen commentaar.
Het omschrijft wel alle aspecten voor een " winter in de sneeuw vakantie " zoals wij deze ook diverse keren hebben gedaan/ beleeft.

Er kleven echter ook wat nadelen aan omdat het toch iets meer gedoe is dan een vakantie in het voorjaar tot de herfst. Als je met zout etc. te doen heb gehad moet je toch meer aandacht in schoonmaken geven van het onderstel etc. voor dat deze weer naar de stalling gaat.

Eigenlijk moet je het een keer beleven om tot de conclusie te komen, het is wat voor mij, of nooit meer.
Echter wat misschien heel interessant is , is de tekst voor ; lees verder. Waarom de caravan naar de stalling brengen terwijl je ook in de winter kan genieten van je caravan.
Ik zie dat maar als ook in Nederland kun je in de winter genieten van je caravan. Misschien een heel gedoe want als je de caravan niet thuis hebt staan geeft dit de nodige extra inregelingen. Ik zelf heb ruim 27 jaar de caravan ( praktisch reisklaar) in de tuin gehad ( stond mooi weggewerkt zodat dit geen lelijk gezicht op leverde) dus konden er bij een beetje goed weer er op uit.
Tsja, je zit natuurlijk ook weer als je de caravan niet kwijt kunt of wel voor de deur nog met de plaatselijke APV 's meestal maar 3 dagen voor de deur als dit al mogelijk is.

Een ander punt is natuurlijk als je de caravan meer gebruikt je afschrijving/ kostenplaatje gunstiger uitkomt. ( zie hierover een topic in het archief genaamd; Hoe duur is nu globaal kamperen met de caravan)

Een ander punt is natuurlijk weer welke doelgroep zit je waar ik het over heb gehad in een ander Blog. Moet je tot je 67 e werken zit je wel met hoeveel beschikbare dagen die je nog hebt na een "zomervakantie" om langer weg te kunnen gaan.( en ook nog rekening houden met werk van je partner.)

Tsja, bij de werkelijke vrijheid om te gaan en staan wordt dit heel anders.
En aan wintercamperen zit natuurlijk vaak een groter kostenplaatje maar geef je het genoegen meer van je caravan te profiteren en plezier te hebben. Dus kun je ook denken, het zal mij een biet zijn.

Of toch maar niet.....?


Frans schreef op 27 October 2018 om 11:24

Voor iemand die er in zijn vakanties helemaal uit wil zijn is het ‘gedoe’ dat kamperen in zich bergt juist de sleutel voor een geslaagde vakantie. Dat geldt voor winter-caravannen nog meer dan voor andere seizoenen. Ook met opgroeiende jeugd is winterkamperen leuk, maar je moet wel eisen stellen aan de ruimte in de caravan of eventueel (als ze ouder zijn) tevoren plannen dat je slaapplaatsen hebt in bijvoorbeeld een Matratzenlager op de camping. Onze oudste ging mee de sneeuw in toen ie 8 maanden was; heerlijke vakantie gehad. Toen ze 16 waren vonden ze het nog steeds geweldig. Camping zoeken bij de inrichting van je wintervakantie, zoals ski-ambities en gezinssamenstelling, moet je niet onderschatten.

Verder is een gedetailleerde voorbereiding van belang en je moet houden van rijden onder winterse omstandigheden en geen problemen maken van ooit een gedwongen afwijking van de geplande reis, heen altijd met tussenovernachting. Terug naar het avontuur, ook al is er meestal niets aan de hand. We zijn ooit ingesneeuwd op een hoog gelegen camping en tijdig tevoren solo naar huis teruggereden. Mooi om dan 2 weken later opnieuw op avontuur te gaan om sneeuw te ruimen. En weer totaal anders dan een groene kerst in het buitenland en in een t shirtje in de zon om de Nederlandse feestdagen even te ontvluchten.


Erwin schreef op 01 November 2018 om 01:03

Ik zou best wel in de winter op vakantie willen met de caravan. Ik heb geen behoefte aan wintersport maar genoeg ideeën voor een korte trips in NL/B/D maar de meeste campings zijn gesloten. En campings die wel open zijn zien er in de winter wat triest uit. Campings liggen doorgaans ook nog ietwat afgelegen. Als ik dan kijk wat een caravan die je het hele jaar kunt gebruiken kost. Tja dan vraag ik mij af kan ik niet beter een camper kopen. Op camperplaatsen kun je immers het hele jaar door terecht. Je hebt parkings midden in de stad of dorp, dus je hoeft niet ergens in je uppie op een camping te staan. Ik heb eens een caravan verkocht in de winter via MP. De bezichtiging was bij een temperatuur van -10. Ik schrok me rot van de invloed van de temperatuur op de caravan. Alles (plastic) leek bijzonder fragiel en breekbaar. Moet er niet aan denken wat er gebeurt als je er mee rondrijdt.
Heb het idee dat campers veel beter geschikt zijn voor gebruik in de winter zeker als ze een dubbele bodem hebben.


bart schreef op 09 December 2018 om 10:51

Als je op youtube zoekt op winterkamperen, vind je al snel campings in Groenlo, van Staatsbosbeheer en Antwerpen, die niet verlaten of er triest bij staan. Als je een gewone goedkope caravan zelf isoleert, kun je er ook uitstekend mee winterkamperen. Vloerbedekking doet een hoop, isolerend noppenfolie daaronder en op andere plaatsen zoals in de bankkasten op de vloer in tegen de wand. Verder de koelkastroosters. Zwaar gordijn voor de deur. Kachel op waakvlam in de nacht, overdag uit of op 3. Heel goed te doen tot flink onder nul. En een voortentje scheelt ook een hoop bij het binnenkomen en uitgaan. Ik zou zeggen: gaan!!


Reageer op dit Blog

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


Andere Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Blog's zoeken

 

© 2004-2018 Caravantrekker