Caravantrekker.nl

Caravan of Camper?

Veel mensen verruilen hun caravan voor een camper. Een camper lijkt het ideaal, maar is dat echt zo?

Caravan of Camper?

Het aantal campers is de laatste 10 jaar in Nederland bijna verdubbeld. Die keuze tussen caravan of camper maken we vaak op gevoel. Zou je alleen op rationele gronden kiezen, dan is een caravan al snel een verstandiger keuze. Maar het rondreizen met een camper geeft ook veel mogelijkheden en is gewoon erg leuk. Dat maakt de keuze niet eenvoudiger.

Een voor de hand liggend verschil is dat een caravan vooral geschikt is om mee op een camping te staan en dat je met een camper vooral moet rondreizen. Maar eigenlijk kun je met een caravan ook prima rondtrekken, terwijl langer verblijven op dezelfde plaats met een camper wat minder handig is. Maar er zijn meer verschillen.

Camperplaatsen

Voor campers zijn er veel meer overnachtingsmogelijkheden dan voor caravans. Campers kunnen terecht op gewone campings, maar er zijn inmiddels ook tienduizenden speciale camperplaatsen. Kijk maar eens op campercontact.nl. Soms is het gewoon op een parkeerplaats in de stad waar je niet buiten kan zitten, maar wel heel snel de stad in kunt lopen.



Er zijn ook heel mooie plekjes op bijzondere locaties waar het heerlijk verblijven is. Sommige van die camperplaatsen zijn nog gratis, maar steeds vaker moet je gewoon betalen voor de overnachting en het gebruik van de faciliteiten. Echt vrij kamperen kan ook met een camper bijna nergens meer en door de toename van het aantal campers zijn de mooiste plekjes tegenwoordig vaak al vroeg bezet.



Welke camper?

Campers zijn er in vele soorten en maten. Van kleine kampeerbussen met hefdak tot aan hele grote luxe ‘liners’ die de afmetingen van een touringcar benaderen. Dat maakt het vergelijken met een caravan lastig. De meeste mensen die overstappen uit een caravan kiezen voor een buscamper met stahoogte of een (half)integraal camper, in lengte variërend van 6 tot 7,50 meter. Het woongedeelte lijkt dan veel op een compacte caravan, waarbij de zithoek ontstaat door de voorstoelen uit de cabine om te draaien. De bedden, de keuken en zelfs de gebruikte techniek is niet wezenlijk anders dan in een caravan. Bedenk wel dat je in een caravan vaak meer leefruimte hebt.



Let op gewicht

Om met een gewoon B- of BE-rijbewijs te mogen rijden mag de camper op het kenteken niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Dat is in de praktijk nog een hele uitdaging. Immers, van het laadvermogen moet ook het gewicht van de personen nog afgetrokken worden waardoor er voor bagage, fietsen, water en extra accessoires in de camper soms nog maar weinig gewicht overblijft. Overbelading is bij campers dan ook een groot probleem. Koop je een camper die wel zwaarder mag zijn dan 3500 kg, dan heb je een groot rijbewijs (C1) nodig en dan gelden er in sommige landen beperkingen die ook voor vrachtwagens gelden.

Steeds vaker kom je een hoogte beperking tegen op parkeerplaatsen

Rijden met een camper

Bij het rijden met een camper is het uitzicht door de hoge zit fantastisch. De spiegels geven vaak net een iets beter zicht dan de caravanspiegels en achteruitrijden vinden veel mensen gemakkelijker. Toch is het rijden met een camper niet te vergelijken met een personenauto. Bij het rechtsaf slaan is het zicht op bijvoorbeeld het fietspad naast de weg heel vaak beperkt. Onderweg parkeren met een camper heeft het voordeel dat je minder ruimte nodig hebt dan met een caravan, maar ook een camper past meestal niet op een gewone parkeerplaats. Het rijden op kleine weggetjes is met een camper niet eens zoveel gemakkelijker dan met een niet te grote caravan. Niet voor niets organiseren ook wij speciale rijvaardigheidscursussen speciaal voor camperaars.

Een camper heeft bijna altijd een dieselmotor. Oudere campers voldoen daarmee niet aan de strengste milieunormen, waardoor milieuzones problemen kunnen opleveren. Ook zijn moderne accessoires die op de betere personenauto’s tegenwoordig standaard zijn, vaak niet te krijgen voor een camper. Denk aan electronic climate control, adaptieve cruise control, line- en brakeassist. Soms is zelfs de bijrijdersairbag niet standaard.

Diesel zal nog lang verkrijgbaar zijn, maar over 10 jaar zal je met een diesel camper niet overal meer mogen rijden

Comfort

Ga je uit van een goede trekauto en een bijpassende caravan dan rijdt dat comfortabeler dan met een camper die gebouwd is op het onderstel van een eenvoudige bestelauto. De vering en de stugge banden, het geluidsniveau en zelfs het stuurgedrag en de prestaties zijn minder. Bedenk ook dat die bestelauto eigenlijk permanent maximaal belast wordt en er niet de mogelijkheid is te kiezen voor een extra sterke of meer geavanceerde auto, zoals je bij een caravantrekker wel kan.

Een sleurhut is minder hip dan een camper

Toch is onderweg zijn met een camper leuk. Je hebt alles bij de hand en in de file kan de passagier nog iets uit de keuken halen. Je bent onderweg met een groot voertuig dat je alleen tijdens de vakantie gebruikt. In je personenauto rijd je dagelijks en als je dan op vakantie gaat, dan voel je altijd de extra handicap van die aangekoppelde caravan.

Financiën

Voor een nieuwe camper ben je zo 75.000 euro of meer kwijt. Ook de tweedehands prijzen zijn fors en in gebruik is een camper niet goedkoop. Net als een caravan mag een camper niet langer dan een paar dagen op de openbare weg stilstaan, dus je hebt een stalling nodig. Het brandstofverbruik en de wegenbelasting zijn net zo hoog als voor een goede zware trekauto terwijl je daarnaast meestal ook nog een gewone dagelijkse auto nodig hebt.

Ga je eerlijk vergelijken tussen een camper en een caravan, dan moeten de jaarlijkse kosten gelijk zijn. Bedenk dan dat je ook een betere trekauto kan aanschaffen of kan wonen in een nieuwere caravan, voor de prijs die je kwijt bent voor een (tweedehands) camper.

Een grote sterke auto met een kleine lichte caravan rijdt zo veel comfortabeler!

Het woon- en rijcomfort is met een goede auto en caravan objectief gezien hoger maar dat neemt niet weg dat het gevoel van reizen met een camper veel positieve punten heeft. Dat gevoel van onderweg alles bij de hand hebben en het kunnen kiezen uit heel veel mooie camperplaatsen waar je met een caravan niet welkom bent. Kiezen tussen een caravan of een camper, dat is een lastige keuze waarbij het gevoel en de ratio lang niet altijd samengaan….

Tips:

Huur eerst een camper voordat je heel veel investeert in een eigen camper.

Koop voor een grote buitenlandse reis een echt kleine simpele caravan en laat je grote comfortabele caravan gewoon in Nederland.

Wil je toch veel geld uitgeven, koop dan een betere en grotere trekauto en ervaar dat rijden met een caravan dan opeens veel prettiger wordt.

27 maart 2021



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker