Achteruitrijden
Soms is de enige weg een weg terug. Afkoppelen op een helling moet je nooit doen, dus zal je toch achteruit moeten rijden. En dat kan je jezelf leren!
Achteruitrijden met de caravan vinden veel mensen lastig. Wat het moeilijk maakt is dat de caravan geen eigen stuur heeft maar door de auto ergens heen gedirigeerd moet worden. Daarbij moet je als bestuurder vaak net even anders denken en sturen dan je gewend bent.
Deze 'doe-het-zelf cursus' helpt de basisprincipes bij het recht achteruit rijden onder de knie te krijgen. Ga naar een groot parkeerterrein en voer onderstaande oefeningen uit. Neem er rustig de tijd voor en houd je aan drie belangrijke regels:
- langzaam rijden
- weinig sturen
- goed opletten waar de caravan heen gaat
Langzaam rijden
Om achteruit te rijden moet je heel langzaam kunnen rijden. En dan bedoel ik ook echt heel langzaam. Op een verharde vlakke weg geef je geen gas en laat je de koppeling zover opkomen totdat het toerental van de motor iets zakt. De koppeling begint dan aan te grijpen. Houd je het koppelingspedaal in deze stand vast, dan zal de auto heel langzaam gaan bewegen. Door nu de koppeling voorzichtig iets meer op te laten komen kan je je snelheid verhogen. Door het pedaal iets verder in te trappen verlaag je de snelheid. Met de koppeling kan je dus zonder gas te geven je snelheid variƫren.
Doodlopende weg ingeslagen? Geen paniek, als je weet wat je moet doen
Oefen dit eerst met de solo auto en als het lukt zal je merken dat dit ook kan met de aangekoppelde caravan. Door gebruik te maken van deze techniek is de slijtage van de koppelingsplaten minimaal en heb je bij het achteruit rijden voldoende tijd om te kijken en eventuele stuurcorrecties uit te voeren. Slechts als de weerstand erg groot wordt bijvoorbeeld op een hele zachte ondergrond of een helling zal je iets gas moeten bijgeven.
Met een automaat is het gemakkelijker en regel je de snelheid door de rem te doceren.
Weinig sturen
Stel je bent een straat ingereden en je wil achteruit. Bij het vooruitrijden heb je dan vast niet constant aan het stuur zitten draaien. Waarom zou je dat dan wel doen als het achteruit gaat?
Vaak kan je zelfs zonder te sturen al een stukje achteruitrijden. Zou je wel gaan sturen en gaat de caravan scharen dan wordt het lastig. Stuur dus alleen wel overwogen en kijk wat de caravan doet en waar die heen gaat.
Waar gaat de caravan heen?
Hoe eerder je ziet welke kant de caravan uit gaat hoe gemakkelijker je dit kan corrigeren. Zou je over je schouder kijken dan kan je niet goed zien waar de caravan heen gaat. Je kijkt immers tegen de voorkant van de caravan aan, en je kan niet recht langs de caravan kijken in welke richting die gaat.
Wil je recht achteruit rijden dan moet de auto exact recht voor de caravan staan zodat de caravan recht achteruit geduwd wordt. Om dit goed te kunnen zien moet je caravanspiegels gebruiken. Deze stel je zodanig in dat je in beide spiegels echt langs de caravan kan kijken waarbij het zicht op de caravan in de spiegels zowel links als rechts zoveel mogelijk gelijk is.
In de caravanspiegels moet je als de combinatie recht staat links en rechts langs de caravan kunnen kijken met een gelijk beeld
Oefenen
Zet de combinatie recht neer en ga dan, als de spiegels goed zijn ingesteld, heel langzaam en zonder te sturen (en gas te geven!) achteruitrijden. Kijk dan waar de caravan heen geduwd wordt door de auto. Kijk afwisselend in de linker en rechter caravanspiegel en bespeur elke verandering in het beeld. Zoek daarvoor een referentiepunt op de caravan zijwand, bijvoorbeeld de oranje breedtelichtjes, de wielkasten, of de tentrail achteraan. Je zal merken dat op een gegeven moment het beeld in de caravanspiegels (iets) verandert. Je ziet dan bijvoorbeeld meer van de strips op de zijwand of je ziet het oranje breedtelichtje niet meer, of juist beter.
Links de begin positie en rechts is een afbeelding nadat je twee meter hebt gereden. Zie je de verandering?
Als je goed kijkt dan zie je in de tweede afbeelding iets minder van de zijwand van de caravan. Je ziet de wielkast (spatbord) en het oranje lampje niet meer. In de rechter caravanspiegel verandert ook wat, ook al is het verschil heel erg klein!
Je ziet in de rechter caravanspiegel (iets) meer van de caravanwand in beeld komen. Dit betekent dat de caravan naar rechts wil en je dit moet gaan corrigeren. We willen namelijk, om recht achteruit te rijden, de auto recht voor de caravan houden.
Nu kunnen we hiervoor een trucje gebruiken. Zie je in de rechter caravanspiegel meer caravan(zijwand) in beeld komen dan stuur dan ook iets naar rechts.
Ook nu geldt: niet te veel sturen, een kwart slag is voor een kleine correctie misschien al genoeg. Rijd heel langzaam verder en verander je stuurstand niet en blijf goed in de spiegels kijken of door de stuuractie het beeld in die spiegels verandert.
Is het zicht weer zoals in de uitgangspositie dan zet je het stuur weer in de middenstand. De auto staat nu weer in een rechte lijn met de caravan waardoor je weer rechtuit rijdt. Vervolgens begint het proces opnieuw: afwisselend in de caravanspiegels controleren of de auto recht voor de caravan blijft.
Kijk afwisselend in de rechter en linker caravan spiegel of er verandering optreedt.
Stuur naar die kant waar je meer caravan ziet verschijnen
Rechts zie je geen caravan zijwand meer in beeld maar je ziet wel meer caravan in de linker spiegel komen. Stuur daarom naar ......
Blijf in de caravanspiegel kijken of er iets verandert. In de rechterspiegel zie je de caravan weer verschijnen. Dan staat de caravan weer in een rechte lijn met de auto.
Je bent weer in de uitgangssituatie, draai dan het stuur weer in de middenpositie.
Nu zie je links de caravanwand verdwijnen en komt die juist rechts meer in beeld. Stuur dan iets naar ......
Controleer in de rechter spiegel tot de auto weer recht voor de caravan is gekomen. Hoe sneller je een kleine reactie van de caravan kan waarnemen hoe minder je hoeft te sturen en hoe rechter je achteruit rijdt. Tevens zie je in dit voorbeeld de noodzaak van goede caravanspiegels! Door het achteruitrijden rustig te oefenen zal je merken dat het helemaal niet zo moeilijk is. Kom je dan onverwacht voor een gesloten hek te staan, kan je gewoon (recht)achteruit rijden.