Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning. De kans op een lekke band is dan echt niet zo groot.

Het juiste type band en een goede bandenspanning is bij een caravan van belang. Het maximaal draagvermogen staat op de band en is vaak onderdeel van de type aanduiding. Heeft de band de maat 185 R 14 C 102/100R dan geeft het eerste getal na de bandenmaat de loadindex (draagvermogen) aan.

Als er twee indexen staan (bijvoorbeeld 102/100R) is de laagste waarde voor vrachtwagens met 'dubbellucht' (twee banden op een wiel zoals bij vrachtwagens). Het hoogste getal is dus voor caravans van toepassing.



In dit voorbeeld het getal 102 wat volgens de tabel overeenkomt met een draagvermogen van 850 kg. Deze banden zijn dus geschikt voor een caravan met een asdruk (op 2 wielen) tot 1700 kg.

Enige reserve in draagvermogen is aan te raden, omdat een caravan vaak zwaarder is dan je denkt en wellicht de verdeling tussen links en rechts niet helemaal gelijk is. Bedenk wel dat dit draagvermogen alleen van toepasing bij de maximale bandenspanning die op de band staat (meestal in PSI)!

Loadindex (LI) draagcapaciteit per band:

74 375 kg
75 387 kg
76 400 kg
77 412 kg
78 425 kg
79 437 kg
80 450 kg
81 462 kg
82 475 kg
83 487 kg
84 500 kg
85 515 kg
86 530 kg
87 545 kg
88 560 kg
89 580 kg
90 600 kg
91 615 kg
92 630 kg
93 650 kg
94 670 kg
95 690 kg
96 710 kg
98 750 kg
99 775 kg
100800 kg
101825 kg
102850 kg
103875 kg
104900 kg
105925 kg
106950 kg
107975 kg
1081000 kg


Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden (met 6 of meer koordlagen, 6PR). Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of EL, RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo, of Lite Truck LT).

Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.



Ook zijn er 'trailer only' banden. Dit zijn banden die alleen toegestaan zijn op aanhangwagens en dus ook voor een caravan (hoewel we die niet aanraden in combinatie met een Al-Ko geknikte delta-as). De snelheidsindex die op de band staat is voor een caravan van minder belang omdat de snelheden meestal meer dan genoeg zijn.

Snelheidsindexen: (maximale snelheid)

J100 km/u
K110 km/u
L120 km/u
M130 km/u
N140 km/u
P150 km/u
Q160 km/u
R170 km/u


Leeftijd van de band

Op banden staat een zogenaamde DOT code die o.a. aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. De DOT code bestaat uit een aantal letters, die voor de datum niet van belang zijn, en een viertal cijfers die de productiedatum aangeven.



In bovenstaand voorbeeld betekent 1714 dat de band geproduceerd is in week 17 uit het jaar 2014. Algemeen wordt geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen. Sommige verzekeraars stellen dit als eis in hun polisvoorwaarden. Ondanks dat het profiel dan nog niet versleten is, wordt de kans op een klapband groter. In ieder geval is het verstandig om oudere banden jaarlijks door een expert op droogtescheurtjes en afwijkingen te laten controleren en sowieso te vervangen na 10 jaar.

Bandenspanning

Belangrijk is te zorgen voor een juiste bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning neemt het draagvermogen af en worden de banden tijdens het rijden te warm. De kans op en klapband neemt dan enorm toe.

Bij een hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort waardoor die meer te lijden heeft. Sommige mensen spreken dan van 'stuiteren'. Dat is wat overdreven maar vergelijk het maar met het effect van harde fietsbanden op een klinkerweg. Kies een bandenspanning die dus past bij het gewicht van de beladen caravan.



Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel. Kijk dus ook altijd goed naar de gegevens die op de band staan zoals de loadindex en op de maximale druk. Is de bandenspanning 4,5 bar of meer zorg dan wel voor versterkte ventielen.

Bandenspanningscalculator

Welke banden geschikt zijn en welke bandenspanning daarbij hoort kan je zien op onze bandenspanningscalculator. Bij veel gebruikte C-banden is dit vaak tussen de 3,5 en 4,5 bar!



Beter iets te hard dan te zacht, maar niet harder dan op de band zelf staat aangegeven. De bandendruk geldt bij koude banden en zal oplopen als met de caravan gereden wordt. Bedenk tenslotte dat de caravan vaak wat zwaarder is dan je denkt.

Bandenspanning voor de trekauto

De combinatie voelt stabieler aan als de bandenspanning van de auto, met name op de achteras, verhoogd wordt. Neem minimaal de waarde die voor uw auto opgegeven wordt bij volle belading (en snelheid) maar hoger kan ook. Waardes van 2.8 of 3.0 zijn voor de achterwielen geen uitzondering!



Lekke band

De kans om een lekke- of klapband te krijgen is met de caravan veel groter dan bij een auto. Vandaar dat het verstandig is om een reservewiel mee te nemen. Een reparatieset is alleen zinvol als tijdig opgemerkt wordt dat de band lek is. Is de band eenmaal leeg wordt die snel kapot gereden en helpt een reparatiesetje ook niet meer.



Schade aan de caravan kan beperkt worden door Tyron 'ringen' te monteren waardoor de band niet van de velg af kan lopen en minder snel kapot gereden wordt. In het midden van de velg wordt de Tyron ring gemonteerd nadat de band om de velg zit. De velg kan geen contact maken met het wegdek waardoor ook de schade aan de velg beperkt wordt.



Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met de caravan kan ongeveer 4 kilometer langzaam door gereden worden naar een veilige plek om daar het wiel te verwisselen. 

Een ander nuttig product is een bandenspanning controle systeem (TPMS). Hiermee wordt vanuit de auto constant de bandenspanning en de temperatuur in de gaten gehouden. Zowel een lage bandenspanning als een hoge temperatuur zijn voortekenen voor een klapband. De in of bij de band gemonteerde sensoren geven een draadloos signaal af aan een digitaal display dat in de auto gemonteerd is (of via je telefoon). Hierop is de bandenspanning en bandentemperatuur af te lezen en bij een te afwijkende waarde klinkt bovendien een alarm signaal.



Lees meer:

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


 

Blogs

Veel gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

 

Informatie

Veel gelezen:

Maximaal trekgewicht

Belading en kogeldruk

Caravanspiegels

Hybride Caravantrekkers

Rijden in de bergen

 

© 2004-2019 Caravantrekker