Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

CruiseControl

Veel auto's zijn tegenwoordig uitgerust met cruisecontrol. Hiermee wordt een ingestelde snelheid vastgehouden zonder dat de bestuurder met zijn voet gas hoeft te geven. Op lange caravanreizen lijkt dit een handig hulpmiddel, maar is dat wel zo?

Ons advies:

Gebruik geen cruisecontrol!

Er zijn een drietal redenen waarom je beter geen gebruik kan maken van de cruisecontrol:

1) Te laat ingrijpen bij slingeren

Met CC reageer je later als de caravan gaat slingeren. Juist op die momenten telt elke seconde en duurt het te lang voordat de bestuurder reageert op slingeren van de caravan. Schrik je namelijk van het slingeren dan is de natuurlijke reactie gas los laten. Dit kan al genoeg zijn om het slingeren te doen stoppen in tegenstelling tot het doorrijden met constante snelheid. Tevens is dan ook de voet al 'in beweging' en is de de rem sneller gevonden dan als de voet ergens ver weg staat niets te doen. Bovendien ben je actiever aan het rijden. Bij een slingering is elke seconde belangrijk, dus ook de extra tijd die het kost om tot actie over te gaan.

2) Onvoldoende gevoel in trekkracht

Bij gebruik van CC heb je geen gevoel over de hoeveelheid gas/kracht die gevraagd wordt van de motor. Vaak zie je een flauwe helling niet maar rijdt je auto volgas bij te weinig toeren. Daardoor moet je geheel op het gehoor bepalen wanneer het beter is terug dan wel op te schakelen (of de verbruiksmeter constant in de gaten houden). De schakelmomenten hangen immers niet af van de snelheid maar van de kracht die gevraagd wordt.

3) Constante snelheid niet altijd beter

Je kan brandstof besparen door te anticiperen op het verkeer en de omgeving. Het is vaak beter niet volgas een heuvel op te rijden om de snelheid 'koste wat kost' vast te houden terwijl je heuvel af toch weer op snelheid komt. Ook zal je merken dat door het gewicht van de combinatie deze heel lang blijft 'rollen' ook als je geen gas geeft. Door goed te anticiperen kan je zelf zuiniger rijden dan met CC.

Uitzonderingen

Adaptieve cruise control gecombineerd met een een sterke automaat (die zelf tijdig terug schakelt) op een auto die voorzien is van ESP met trailer assist. Ja...dan wordt langzamerhand de elektronica zo goed en geavanceerd dat die het tenminste net zo goed kan rijden als de chauffeur. In dergelijke gevallen is ook voor de caravanner het gebruik van cruise control natuurlijk niet zo'n probleem meer.

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Een nieuw Blog

Er is nog zo veel te vertellen over caravannen dat Caravantrekker gaat Bloggen!


 

© 2004-2018 Caravantrekker