Het bergaf rijden met de caravan kan ongemerkt voor grote problemen zorgen.We moeten namelijk voorkomen dat de caravanremmen langdurig blijven remmen. De remmen worden dan niet alleen (te) warm maar ook kunnen de remvoeringen gaan 'verglazen'. De remwerking neemt dan blijvend af en een dure reparatie is het gevolg.
Voor de remvoeringen is het beter om kortstondig hard te remmen dan langdurig een klein beetje, ondanks dat dan ook de temperatuur oploopt! Langdurig remmen (van de caravan) gebeurd als de caravan door de zwaarte kracht harder wil rijden dan de auto, oftewel als er een oploopkracht is. Wanneer op welke helling en bij welke snelheid de caravan gaat remmen is voor elke combinatie verschillend. Daarom heeft de ene combinatie veel sneller problemen en een andere niet of veel minder!
Door hierboven uw auto en caravan te selecteren kunnen we uitrekenen bij een constante snelheid hoe steil de helling maximaal kan zijn voordat de oplooprem in werking komt en bij welke helling die weer losgetrokken zal worden (zonder te versnellen).
Kenmerkend voor een oplooprem is dat de rem in werking komt zodra de trekauto vertraagt. De caravan wil door zijn massa snelheid behouden en drukt tegen de auto (oplopen). Het schuifstuk, dat aan de dissel bij de koppeling zit, schuift daardoor in en trekt aan de remkabels. De remvoeringen worden tegen de binnenzijde van de remtrommels gedrukt en de caravan remt.
Bedenk dat er een kracht op de dissel is (de oploopkracht) als de auto afremt, maar ook als met constante snelheid een helling naar beneden wordt gereden. Door de zwaartekracht druk immers de caravan tegen de auto. Pas als er geen oploopkracht meer is omdat de auto de caravan trekt, lossen de caravanremmen.
De caravanrem komt echter niet lineair met de oploopkracht in werking. De oploopremdemper zorgt er voor dat de oploopkracht een bepaalde waarde moet overschrijden voordat de caravanrem in werking komt. De oploopdemper zorgt er ook voor dat de caravan nog wat blijft remmen ook als de oploopkracht weer iets minder wordt.
Voorbeeld:
Aan het begin van de helling is de oploopkracht kleiner dan 300N. De oploopdemper voorkomt dan dat de caravan remt. Nu remt de auto meer af (of op de motor of met de voetrem), of de helling wordt steiler. De oploopkracht wordt dan groter, bijvoorbeeld 400N. Dit heeft tot gevolg dat de oploopdemper in schuift en de caravan gaat remmen. Doordat de caravan gaat remmen neemt de oploopkracht af en komt er een nieuwe evenwichtssituatie waarbij de oploopkracht naar zo'n 5% van de oorspronkelijke oploopkracht gaat. De caravan remt dan langdurig met een kleine 380N! Pas als de oploopkracht negatief wordt, de auto dus trekt aan de caravan oftewel: het strekken, houden de caravanremmen op met remmen.
Bij het rijden is het dus zaak om het punt van 'beginnen met remmen' zo lang mogelijk uit te stellen. In dit voorbeeld betekent dit dat we moeten zorgen dat de oploopkracht minder dan 300N blijft. Dat kan door de snelheid niet constant te houden maar iets te versnellen. Zodra de snelheid te hoog wordt, stevig afremmen en direct daarna de caravanrem 'lostrekken' om vervolgens weer iets te versnellen. Let daarbij wel goed op het achterop komende verkeer en zorg ervoor dat de snelheid nooit te hoog wordt!
Bedenk wel dat alle energie die je toevoegt door te versnellen ook weer door de remmen moet worden verwerkt. Op lange steile hellingen is 'lostrekken' dan ook niet de oplossing.
Bovenstaande zal ook duidelijk dat het rijden van korte hellingen niet direct problemen zal opleveren, maar lange afdalingen waarbij meerdere honderden meters (>300) afgedaald moet worden vermoedelijk wel. Ook leert de praktijk dat sommige bergwegen of verkeerssituaties het onmogelijk maken de remmen voldoende te 'sparen'. Ook in dat geval zal onderweg regelmatig gestopt moeten worden (om de paar kilometer!) om de remmen te laten afkoelen of kan een 'hulprem systeem' worden gemonteerd.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.