Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Hulpvering

Hulpvering kan het rijcomfort met een caravan enorm verbeteren. Hoe komt dat en welke mogelijkheden zijn er?

Vaak is de auto volledig beladen op vakantie. Niet alleen de bagage en alle personen maar ook de caravan drukt met een flink gewicht (de kogeldruk) op de auto. Het gevolg is dat de auto achterover hangt. Dat ziet er niet mooi uit en vergroot de kans dat de caravan bij een drempel de grond raakt. Bovendien rijdt het minder comfortabel en voelt de combinatie minder stabiel aan. Hulpveren bieden dan een uitkomst.



Wat doen hulpveren

Hulpvering vergroot de veerweg en zorgt er voor dat de vering niet 'doorslaat'. Stel dat de lege auto een veerweg heeft van 10 cm. Bij een hobbel kan de auto dan 10 cm inveren om de klap op te vangen. Maar als die zelfde auto zwaar beladen is en al 5 cm is 'ingezakt', is er nog maar een veerweg van 5 cm over. Rijd je nu over een hobbel dan is de totale veer mogelijkheid nog maar de helft. Bovendien is de bodemvrijheid met 5 cm afgenomen.

Door hulpvering te monteren zal de auto in onbeladen toestand iets hoger komen te staan, stel zo'n 2 cm. Je hebt dan een veerweg van 12 cm. Omdat het inveren iets zwaarder gaat, zakt de auto na belading minder in en hangt dus minder achterover. Bovendien is er in dit voorbeeld nog zo'n 7 a 8 cm over om in te veren. Genoeg om te voorkomen dat de auto 'doorslaat' en minder achterover helt.


In de grafiek geeft de 'X' as de hoogte van de auto aan in mm (de onderkant van de spatbord rand tot het hart van de naaf).
De 'Y' as geeft het gewicht weer van de achteras van de auto. Je ziet het hoogte verschil in beladen en onbeladen toestand van de originele en de hulpveer.


Soorten hulpvering

Er zijn verschillende mogelijkheden:


Een goede en eenvoudige mogelijkheid is het toepassen van een extra hulpveer. MAD en CarSupport zijn bekende merken die voor de meeste auto's hulpveren kunnen leveren die specifiek zijn afgestemd op het type auto. Het doel daarbij is om de veerkarakteristiek bij een onbeladen auto zo min mogelijk te veranderen maar de auto wel geschikt te maken voor zwaardere belading.

Een extra veer wordt geplaatst naast de huidige autovering of als dat niet kan, wordt de standaard veer vervangen door een ander, meer geschikt, exemplaar.

Luchtvering bestaat uit een luchtbalg die in of naast de bestaande veer wordt gemonteerd en die afhankelijk van de belasting aangepast kan worden. Via een ingebouwde compressor (of via een bandenvulstation) worden de balgen gevuld met lucht en die nemen een deel van de vering bij zware belasting voor hun rekening.

Kunststof blokjes tussen de bestaande autovering voorkomt niet dat de veer zelf minder belast wordt. Deze mogelijkheid raden we daarom niet aan.
Auto's die standaard beschikken over automatische niveauregeling hebben hulpvering niet nodig.

De proef op de som

Voor een test hadden we twee identieke combinaties ter beschikking. De ene was een standaard Peugeot en de andere had MAD hulpvering. De combinatie zonder kwam bij grote verkeersdrempels op de grond terwijl de combinatie met hulpvering er soepel overheen kan rijden. Bovendien was het deinende gevoel weg waardoor de combinatie met hulpveren strakker aanvoelt.



Aangezien het voor de stabiliteit het gunstigst is als de auto zo zwaar mogelijk beladen is en de caravan zo licht mogelijk, en wij adviseren om te zorgen voor voldoende (maximaal toegestane) kogeldruk, krijgen veel auto’s het zwaar. Het monteren van hulpveren (afhankelijk van het model v.a. zo’n 250 euro) kan dan voor een enorme comfort verbetering en prettiger rijgedrag van de combinatie zorgen.



Hulpveren zorgen er niet voor dat het wettelijk laadvermogen of de maximaal toegestane kogeldruk van de auto hoger wordt.

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

Schrijf een beoordeling

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Schrijf een beoordeling van je eigen auto als caravantrekker.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE

Maximaal trekgewicht

Maximum snelheid en verkeersregels in Europa

Fietsen mee

Belading en kogeldruk

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker