Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Politie caravan controle

Aan het begin van de mei vakantie was Caravantrekker in Brielle te gast bij de (Zeehaven)politie die een controle naar caravans, campers en aanhangwagens uitvoerde. Interessant om eens te kijken hoe alle wetgeving die we hier op de site vermelden in praktijk getoetst wordt. 

Elke combinatie werd gewogen, soms met auto en al en veel aandacht was er voor verlichting, het juist bevestigen van de breekkabel en voldoende spiegels. En natuurlijk moesten de papieren in orde zijn.

In totaal zijn 67 combinaties gecontroleerd. Bij 26 daarvan werden (soms meerdere) overtredingen geconstateerd waarbij 17 een proces verbaal kregen en 9 keer werd er volstaan met een waarschuwing. Enkele mochten niet verder rijden en moesten bijvoorbeeld eerst een reparatie uitvoeren, een geschikte trekauto regelen of een chauffeur met BE-rijbewijs aan het stuur zetten.

Toch valt het met de technische staat en overbelading van de caravans wel mee. Veel caravans zitten wel aan het maximum toegestaan gewicht maar omdat de Politie (in NL!) een overgewicht tot 10% tolereert (en max aslast niet op het nieuwe kenteken staat) en je nog eens 20 kg per gewogen wiel ‘cadeau’ krijgt (de meetfout), kon iedereen toch op vakantie.

Slordig was wel een bouwvakker die zijn bus nog vol had liggen met gereedschap en zijn gezin nu ook in de auto vervoerde en daarmee 450 kg te zwaar werd. Omdat je pas na 20% overbelading moet uitladen kon ook dit gezin, weliswaar met bon, aan de vakantie beginnen. En, niet dat je er overheen moet gaan, maar er is geen aparte controle op kogeldruk en treingewicht.

De meeste technische problemen waren er bij de ‘oude’ karretjes tot 750 kg. De basis verlichting functioneerde vaak niet en gelukkig werd niet eens gekeken naar het verplichte mistachterlicht. 

Meeste discussie was er over de juiste manier van bevestigen van de breekkabel. Aan een vast punt van de auto (of trekhaak) is een wettelijke vereiste, en beter voor een goede werking is het ook als de kabel gelust is. Bijzonder irritant dat veel afneembare trekhaken standaard geen goede bevestiging hiervoor hebben. Maar als je een beetje aandacht geeft aan de technische staat van je voertuig en alle adviezen hier op de site opvolgt, heb je onderweg geen problemen!

Ruime marge in Nederland

Natuurlijk mag je met een te zware caravan niet rijden en kan dat gevaarlijk zijn. Toch hanteert men in Nederland een ruime marge, voordat beboet wordt. Immers als je caravan 1500 kg mag wegen en/of mag trekken, wordt pas geverbaliseerd als de gemeten aslast meer dan 1690 kg is (10% marge = 150 kg en een aftrek van 20 kg per wiel voor de meetfout). Heb je dan 85 kg kogeldruk dan kan de caravan zelfs 1775 kg wegen (275 kg te veel) voordat je een boete krijgt.

Geen marge in het buitenland

In het buitenland is de Politie veel strenger dan in Nederland. De boetes zijn hoger en de marge is kleiner!

In Frankrijk, Engeland, Oostenrijk en Zwitserland mag de caravan geen enkele kilogram te zwaar zijn. In Denemarken en Zweden wordt 1% marge gehanteerd en 2% in Belgie. In Spanje, Italie en in Duitsland hanteren ze 5% marge. Boetes in het buitenland kunnen oplopen tot duizenden euro's.

Lees ook:

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


 

© 2004-2018 Caravantrekker