Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Politie controle

Regelmatig controleert de Politie caravans, campers en aanhangwagens. Waar wordt bij zo'n controle op gelet?

Aan het begin van de vakantie periode organiseert de Zeehavenpolitie in Brielle regelmatig controles naar caravans, campers en aanhangwagens. Ik keek een keer mee hoe ze de wetgeving die hier op de site staat in de praktijk toetsen.

Elke combinatie wordt gewogen en als daar aanleiding toe is, ook de auto. Daarnaast is er veel aandacht voor de verlichting, het juist bevestigen van de breekkabel en wordt gecontroleerd of de spiegels wel voldoende zicht achter/naast de caravan hebben. En natuurlijk moeten de papieren in orde zijn.

Bij ongeveer 40% van de gecontroleerde combinaties werden (soms meerdere) overtredingen geconstateerd. In 25% kreeg de chauffeur een proces verbaal en een klein percentage (zo'n 5%) mocht de reis pas voorzetten na een reparatie, met een andere wel geschikte trekauto of met een chauffeur met BE-rijbewijs aan het stuur.

Geen trekgewicht op het kenteken betekent ook echt niet verder rijden. En als een BE-rijbewijs nodig is volgens de maximale afzonderlijke maximale toegestane gewichten dan is verder rijden met alleen een B-rijbewijs echt niet mogelijk. Ook bij lading die te ver uitsteekt is de Politie onverbiddelijk.



Toch valt het met de technische staat en overbelading van de caravans wel mee. Veel caravans zitten wel aan het maximum toegestaan gewicht maar omdat de Politie (in NL!) een overgewicht tot 10% tolereert en je nog eens 20 kg per gewogen wiel 'cadeau' krijgt (de meetfout), is de marge best groot. De kans dat je niet verder mag rijden en ter plekke bagage moet uitladen is zelfs (in Nederland!) maar klein omdat dit pas hoeft als de caravan meer dan 20% is overbeladen!

Alleen het gewicht op de as (de wielen) wordt gewogen en er is normaal gesproken geen aparte controle van de kogeldruk of het maximaal treingewicht. Alleen als op het oog lijkt dat een auto heel erg achterover hangt of doorgezakt is dan wordt die gewogen en wordt de kogeldruk gemeten.



De basis verlichting moet natuurlijk goed functioneren, maar het verplichte mistachterlicht is niet zo belangrijk. Veel discussie is er over de juiste manier van bevestigen van de breekkabel. Aan een vast punt van de auto (of trekhaak) is een wettelijke vereiste, en beter voor een goede werking is het ook als de kabel gelust is. Bijzonder irritant dat veel afneembare trekhaken standaard geen goede bevestiging hiervoor hebben. Maar als je een beetje aandacht geeft aan de technische staat van je voertuig en alle adviezen hier op de site opvolgt, heb je onderweg geen problemen!



Ruime marge in Nederland

Natuurlijk mag je met een te zware caravan niet rijden en kan dat gevaarlijk zijn. Toch hanteert men in Nederland een ruime marge, voordat beboet wordt. Immers als je caravan 1500 kg mag wegen of je mag maar 1500 kg trekken, dan wordt er pas geverbaliseerd als de gemeten aslast meer dan 1690 kg is (10% marge = 150 kg en een aftrek van 20 kg per wiel voor de meetfout). Heb je dan bijvoorbeeld 85 kg kogeldruk dan kan de totale caravan zelfs 1775 kg wegen (275 kg te veel) voordat je een boete krijgt.

Een paar jaar geleden is de Nederlandse wet aangepast waardoor de kogeldruk niet meer bij het gewicht van de caravan gerekend wordt. Hierdoor kan er dus altijd aangekoppeld gewogen worden.

Geen marge in het buitenland

In het buitenland is de Politie veel strenger dan in Nederland. De boetes zijn hoger en de marge is kleiner!

Ooit is mijn eigen caravan in Duitsland een keer gewogen en was toen net niet te zwaar

In Frankrijk, Engeland, Oostenrijk en Zwitserland mag de caravan geen enkele kilogram te zwaar zijn. In Denemarken en Zweden wordt 1% marge gehanteerd en 2% in België. In Spanje, Italië en in Duitsland hanteren ze 5% marge. Boetes in het buitenland kunnen oplopen tot duizenden euro's.

Lees ook:


Reacties:

pierre schreef op 29 April 2019 om 11:25

Die van de "rdw"zijn geeneens geen ambtenaren meer ,maar medewerkers van een door de overheid ingehuurd bedrijf.
De R van rijks is er al lang vanaf ,maar ze willen er nog niet aan ,en lopen nog belangrijk te doen ,terwijl ze niks meer te vertellen hebben....


PVe schreef op 03 July 2019 om 16:18

U schrijft: "Een paar jaar geleden is de Nederlandse wet aangepast waardoor de kogeldruk niet meer bij het gewicht van de caravan gerekend wordt."
Geldt dit ook voor in het buitenland? Hoe rekenen ze daar?
Rekenen ze in buitenland ook de twee banden van de caravan niet mee?

In de bovenstaande berekening komt u uit op 1775 kg, dit is incl 150 kg (10 % marge) + banden 40 Kg + kogeldruk 85 Kg !!!


Menno (Caravantrekker) schreef op 03 July 2019 om 16:31

In het buitenland kan het gewicht anders bepaald worden. In veel landen geldt geen of een hele kleine marge en kan de kogeldruk wel bij het gewicht van de caravan gerekend worden! Dit blog beschrijft dus alleen de controle in Nederland.

Overigens worden de banden altijd meegerekend maar heeft die 40 kg in het voorbeeld betrekking op een mogelijke meetfout van 20 kg per gemeten wiel.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-


Informatie

Veel gelezen:

Caravanbanden

Maximaal trekgewicht

Belading en kogeldruk

Caravanspiegels

Hybride Caravantrekkers

 

© 2004-2019 Caravantrekker