Wegrijden op (steile) hellingen
Zoveel mogelijk blijven rijden is het devies, maar soms moet je toch stoppen en wegrijden op een (steile) helling. Bij een uitrit bijvoorbeeld.....
De koppeling krijgt het zwaar te verduren tijdens het wegrijden. De koppeling vangt immers de slip op tussen de stilstaande wielen en de draaiende motor. En bij een helling met een caravan heb je veel meer kracht nodig om weg te komen dan bij een solo auto. Bovendien hoe steiler een helling (en hoe zwaarder de caravan is!) hoe langer het duurt voordat je de koppeling geheel kunt laten opkomen. Een stinkende en verbrande koppeling kan bij verkeerd gebruik heel snel gebeuren.
Overigens geldt dit in iets mindere mate ook voor een automatische transmissie. Het gemak van wegrijden is veel groter maar ook de 'koppeling' die daar in zit kan gemakkelijk overbelast raken.
Zo min mogelijk gas
Op een vlakke weg kan je zonder gas te geven ook met een caravan wegrijden. Probeer maar eens heel voorzichtig de koppeling op te laten komen.... Doordat de motor nu heel weinig toeren maakt is het nauwelijks schadelijk voor de koppeling om op dezemanier al slippend (weg)rijden. Moderne auto's geven zelf voldoende 'gas' bij zodat de motor niet afslaat en de hele combinatie langzaam op gang komt.
Zou je wel zelf veel gas geven waarbij de motor meer dan 1500 á 2000 toeren maakt, en zou je dan wegrijden ontstaat veel meer ongewenste warmte in de koppeling. Bovendien is de kracht op de koppeling veel groter omdat de versnelling bij het wegrijden veel groter is.
Op een helling zal het wellicht niet lukken om met stationair toerental (zonder gas te geven) weg te rijden, maar ook daar zal je moeten wegrijden met zo min mogelijk gas (toeren). Je kan beter de auto drie keer laten afslaan dan telkens te veel gas geven. Hoeveel toeren je moet maken moet je uitproberen en is zeer verschillend tussen de ene en de andere combinatie, maar bijvoorkeur niet meer dan zo'n 1500 toeren.
Berucht zijn bijvoorbeeld de files voor de tunnels in de Alpen. Meerdere malen achterelkaar optrekken kan snel leiden tot een verbrande koppeling. Probeer zo veel mogelijk te blijven rijden en zo min mogelijk gas te geven.
Wat we vaak vergeten is dat 'snel' optrekken voor veel extra warmte ontwikkeling zorgt. We willen de 'koppelingsslip fase' zo kort mogelijk laten duren maar vaak is het beter om langzamer op te trekken, en daarbij ook minder gas te geven. Liever dus in 4 seconde optrekken van 0 - 10 km/u met 1000 toeren en koppelingsslip dan optrekken in 2 seconde van 0 - 10 km/u waarbij je een slippende koppeling met 2000 toeren nodig hebt. Dit geldt ook voor een automaat overigens.
Is de helling te steil, de caravan te zwaar en/of de trekauto niet sterk genoeg dan je ook (beter) een andere techniek toepassen.
Gecontroleerde wielslip
Voorwielaangedreven auto’s hebben een eigenschap waar je normaal gesproken niet echt blij mee bent. Gebrek aan tractie op gladde ondergrond. Op een steile helling kan je deze eigenschap juist gebruiken om de koppeling te sparen. De benodigde slip wordt nu door de banden geleverd in plaats van door de koppelingsplaten. Banden zijn immers veel goedkoper en gemakkelijker te vervangen dan een koppeling!
Hoe gaat dit in z'n werk? Koppeling intrappen en de motor veel toeren laten maken. Tegelijk de handrem los en volgas en zo snel mogelijk het koppelingspedaal helemaal op laten komen. Het gevolg is dat de voorwielen onmiddellijk hun grip verliezen en als een wilde beginnen rond te draaien.
De bedoeling is echter om die overdreven ongecontroleerde wielslip te matigen door minder gas te geven, zodanig dat er een goede verhouding komt tussen motortoerental (rond het maximum-koppel toerental) en tractie. Controle dus.
Is er eenmaal gang genoeg lift je het gaspedaal nog meer zodat het piepen van de banden geheel ophoudt en je weg bent.
Of deze methode goed werkt bij auto's met een tractiecontrole systeem zal je moeten uitproberen (of het systeem uitschakelen). Auto's met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving hebben vaak een teveel aan grip (tractie) waardoor de wielen niet aan het spinnen te krijgen zijn. Dan helpt alleen een lage gearing of een hele korte eerste versnelling.
Scharen
Om op een steile helling iets gemakkelijker weg te komen kan je de combinatie laten scharen. Je laat de combinatie heel langzaam naar achteren zakken met de voorwielen helemaal ingedraaid totdat auto en caravan geheel geschaard op de weg staan. Uiteraard wel oppassen dat de caravandissel niet de auto raakt en dat er voldoende ruimte naast en achter je combinatie is. Kijk in de opzetspiegel (in onderhavig voorbeeld is dat de rechter) en kan je tussen auto en caravan doorkijken moet je beslist stoppen... Eventueel leg je een wielblok achter het linker achterwiel om verder achteruit zakken te voorkomen.
Door vanuit deze stand weg te rijden hoeft over de eerste meters niet het gehele gewicht van de combinatie naar boven getrokken te worden. Je neemt als het ware een aanloopje. Maak in zo kort mogelijke tijd enige snelheid en laat de koppeling los, zodra de motor het verder op eigen kracht klaart.
Op een drassige camping helpt het ook als je aankoppelt waarbij de auto en caravan haaks op elkaar staan. Door zo te vertrekken hoeven niet beide caravanwielen tegelijk 'weg te rijden' en hoeft de auto vanuit stilstand minder hard te trekken. Je hebt dan meer kans dat de autowielen in het begin meteen grip krijgen.