Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mitsubishi Eclipse Cross

Sorteer op:


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Dethleffs

De ervaring van Jeroen met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1122 kg geplaatst op 18-03-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

De eclipse cross voldoet zeer goed voor onze dethleffs 460 (1350kg). Ook in hooggebergten geeft de combi geen krimp.

Er is altijd vermogen, koppel en versnelling beschikbaar

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Weinsberg

De ervaring van Ron de Lange met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Weinsberg CaraOne 480 EU van 1280 kg geplaatst op 28-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Na 4 jaar lang Fiat (ducato) ellende met onze moderne camper (bj 2012) voor onze kiezen te hebben gekregen, deze na de laatste reparatie verkocht en een nieuwe Eclipse Cross PHEV kunnen kopen. Enkele weken daarna een redeijk recente Weinsberg caravan aangeschaft.
Totaal geen ervaring met hybride rijden, hadden hiervoor een skoda fabia TSI DSG. Ook caravannen was al weer 23 jaar geleden dus hebben ons wel weer even ingelezen 😁.
Al met al nog niet heel veel kilometers ervaring, maar voldoende om hier te posten.
Na 1 weekend proef kamperen om aan caravan en auto te wennen gingen we dit najaar naar de drome en de ardeche. Kon ik solo net aan heen en weer (48 km) naar het werk alleen elektrisch, met de caravan er achter maximaal 20 km. Maar zodra het snelheidspedaal dieper ingedrukt wordt zal de motor bijkomen om aan de extra gewenste electriciteit te voldoen.
De auto vindt ik gewoon geweldig; super stil, ruim en meer dan voldoende kracht.
De caravan, met 1500 kg as, weegt volbepakt ca 1270 kg en de kogeldruk regel ik af op 70 a 75 kg.
De snelheid hield ik op ca 95 km/h, en dit houd hij ook de steilste (snelweg) klim goed vol.
En ja, bij snelle acceleratie en lange steile hellingen hoor je in de verte de motor/generator loeien, maar zeker niet storend, zeker als je zo meer dan gemiddeld met het verkeer mee kan.
In eerste instantie de auto alles zelf laten regelen en toen een aantal keer (bijna boven) de aftellende blokjes in beeld gekregen voordat vermogen teruggeschroefd zou worden (schildpadje?). Dat laatste heb ik dus nog net niet meegemaakt, maar vanaf die tijd schakel ik als de accu nog ruim voldoende vol aan geeft wel naar de safe of charge stand zodat de brandstofmotor zijn deel al eerder doet. In charge stand wordt de accu weer verder gevuld als de motor/generator wat over heeft en de electronica dit ook vind maar zeker bij file rijden…
Ook doet de regeneratie de accu weer opvullen, maar helaas minder dan solo omdat de caravan vaak ook mee gaat remmen.
Het brandstofverbruik was 12,7 L/100 km (1:7,8) waarbij er alleen aan begin van de rit gestekkerd is. We hebben telkens zo rond de 300 km het brandstoftankje volgegooid en rust genomen. Snelladen had gekund, maar is imo minimaal net zo duur, dus niet gedaan. Volgens de gegevens kost het ook 3l brandstof om accu van 0 naar vol te laden. Accu op 0 dan zit er nog 3 a 4 KW in zodat op camping en in dorpjes altijd nog puur elektrisch gereden wordt.
De stabiliteit van de combinatie is vooralsnog prima, caravanspiegels zijn lastig te stellen (en na af en weer opbouwen telkens weer iets anders) maar gelukkig geven de Mitsubishi spiegels 95% van het beeld

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Jan Immink met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Kip van 1455 kg geplaatst op 29-09-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

De mitsubishi eclipse cross rijdt vlot en stabiel met de Kip greyline 47. Ook bij 90 km heuvel af geen onbalans of problemen, de combi voelt prima aan. Wel heeft de automaat de neiging om te snel in 8e versnelling te gaan, ik mis een 'trekstand' schakelprogramma. Verbruik ligt rond de 1 : 10 en soms wat slechter dan dat. Voordeel van hoog koppel bij lage toeren is dat het rustig blijft in de auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 03-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Met caravan naar Spanje geweest.
Fietsen op de dissel,totaal gewicht caravan 1550 kg
De auto beladen tot 1850 kg
Dit alles als prettig ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 02-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Ben zeer tevreden over mijn eclips cross.

Super auto ,motorische prestaties uitstekend. 1.5 turbo 165 pk koppel 250 nm


Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Camille met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Kip Sky-line Special 47 TDB van 1300 kg geplaatst op 20-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Het gaat om de eenvoudigste uitvoering van de Eclipse, de Pure met CVT. Op de dissel gaan 2 elektrische fietsen mee.
Ik vind deze auto met de Kip caravan een comfortabele combinatie. De Eclipse heeft weinig moeite met de caravan, het rijdt vlot, stuurt goed, is stil en heeft prettige hoge zit.
Een lange rit met deze combinatie is voor mij minder vermoeiend dan met een lage handgeschakelde auto.
We hebben een tocht van 2 maanden gemaakt via België en de Franse Alpen naar de Middellandse zee, verder langs de kust, Spanje in, stukje Pyreneeën en terug naar huis.
De hellingen bij Luik kun je met 80 km/u omhoog rijden. Verder ook alle hellingen op de snelwegen kunnen met 80 km/u. Ook de E712 ten Z van Grenoble gaat vlot.
Stuurt goed en dat blijft goed bij hoge snelheid. Niet één keer nijging tot slingeren.
Een aantal keren reed ik harder dan mijn bedoeling was. De motor bromt rustig 1800 toeren, aan het stuur merk je niks, maar je gaat soms ongemerkt steeds sneller, oei 120 km/u ..
Zijwind gevoeligheid en zuiging van passerende vracht auto’s zijn minimaal. Bokt soms even.
De CVT doet wat ik wil dat hij moet doen. De koppel omvormer zorgt er bij steile hellingen en rare opstapjes voor dat je gewoon kunt wegrijden. De motor kan niet afslaan en koppeling kan niet stinken, maar remmen op de motor valt tegen.
Benzine verbruik met caravan tussen 11 en 13 liter per 100 km, zonder caravan bij toeristisch gebruik 7 liter.
Ondanks de balk in de achterruit is er toch voldoende zicht op het achteropkomende verkeer.
Het uitzicht schuin rechts naar achteren is lastig. De hoeveelheid licht van de halogeen koplampen valt mij tegen. Bij het koppelen is de kogel van de trekhaak op de achteruitrijcamera te zien.
Navigatie werkt via Android Auto. Ik gebruik Waze, maar Maps kan ook.
De software van Android Auto voor de Eclipse is nu nog niet uit ontwikkeld. Er is een beta versie beschikbaar. Het werkt, maar er valt nog heel wat te verbeteren.
Als ik de Eclips vergelijk met mijn vorige auto, een 2 liter 150 pk Subaru, valt mij op:
De Eclipse heeft duidelijk meer vermogen, gaat veel vlotter hellingen op en gebruikt 1.5 l/100 km minder benzine. De Eclipse stuurt beter bij 85 km/u en veel beter bij hogere snelheden. Subaru maakt meer lawaai en heeft meer last van zijwind, maar heeft beter uitzicht naar achter en ik mis de AWD van de Subaru.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Burstner

De ervaring van Albert met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Burstner Averso 420 TS van 1250 kg geplaatst op 01-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Recent terug van 1e caravanrit met deze auto, 1e keer dat ik met automaat en caravan heb gereden, combinatie is (te) snel en zeer stabiel, geen enkele keer spannende of moeilijke momenten gehad, zelfs niet toen we een omleiding over een bergpas moesten rijden, de cvt schakelt berg op perfect, ook het rangeren op de camping gaat erg gemakkelijk, geen gepruts met stinkende koppelingen, automaat lost dit super op!

Enigste “nadeel” is dat je op de vlakke weg de cvt handmatig max. In de 7e of 6e versnelling moet houden, aangezien er altijd zo snel mogelijk word opgeschakeld naar de hoogste versnelling, ik had dit eerst niet goed door, waardoor brandstof verbruik op 1e stuk schrikbarend was, later viel me in dat ik met de handschakel auto's ook zelden in de hoogste versnelling reed (resp 5 of 6), dus achter af logisch, na aanpassing zakte het brandstof verbruik naar acceptabelere waarden.

Overigens is onze caravan 950 kg leeg, en max. 1200 kg geladen, in afwijking van de gegevens op deze site, maximaal trekgewicht van de auto is 1600 kg, dus er is overcapaciteit genoeg, wat misschien deels ook het comfortabele rijden verklaart, alhoewel de moderne benzine turbo motoren bijna net zo goed “trekken”als een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Rijbewijs B of BE?

Bandenspanning

Parkeren

Hoe meer PK's, hoe beter?

Abnormale bandenslijtage

 

©2022 Caravantrekker