Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Mitsubishi Eclipse Cross

Sorteer op:


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Dethleffs

De ervaring van Wiel Pelzer met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Dethleffs Camper 470 FR van 1344 kg geplaatst op 25-10-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Heel tevreden over deze combinatie, die ik in 2021 en 2022 heb gereden. Geen problemen in de bergen. Fernpass en Brenner. De auto kan ik doorgaans op 2000 rpm houden in de 4e versnelling. Ook het benzineverbruik stemt tevreden. De caravan heeft ATC, waardoor er extra stabiliteit is. Het gewicht van de belading verdeel ik over auto en caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Hobby

De ervaring van Hans Kolenbrander met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Hobby Excellent 455 UF van 1335 kg geplaatst op 18-09-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 63%

Sinds eind september 2021 zijn wij in het bezit van een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
Voor ons was dat enorm wennen: vier wiel aandrijving, automaat en hybride met stekker. Na 40 jaar een “gewone” benzineauto een enorme uitdaging!
Het afgelopen jaar zijn we tweemaal met de caravan in Nederland op vakantie geweest. Geen erg lange ritten, dus dat was geen goede test om te kijken hoe de auto het deed in combinatie met een beladen caravan van 1500 kg. Onze vaststelling was alleen dat het prima reed.
De uitdaging kwam afgelopen zomer. Wij zij twee maanden weg geweest. Gekampeerd in Oostenrijk en Italië. Met de caravan aan de haak hebben we in totaal 2600 km gereden. Met de auto solo was dat 1500 km. Vanuit het westen des lands via Koblenz en Ulm over de Fernpass naar Innsbruck. Daarvandaan via de Brennerautobahn naar Bolzano. Toen via alleen B-wegen naar Graz. En tenslotte via Regensburg, Frankfurt en Koblenz weer naar huis.
Al snel werd ons duidelijk dat we met de nieuwe auto een prima koop hadden gedaan.
Om het verbruik in verschillende situaties goed op het netvlies te krijgen, hebben we na elke rit met de caravan direct afgetankt. Onze gemiddelde snelheid met de caravan was tussen de 80 en 90 km.
De eerste twee ritten van huis naar Zuid-Duitsland hebben we de auto zelf alles laten doen. Dus gereden in de normaal modus met de regeneratie op B2. We vertrokken met een volle accu, maar op de overnachtingscampings was geen mogelijkheid om te laden. Dus we begonnen met een lege accu. In beide gevallen tankten we af op 1:10.
En toen de uitdaging van de Fernpass. Zagen we best wel tegenop, want hoe zou de combinatie het doen? Wel: voortreffelijk. De auto had er totaal geen moeite mee. De benzinemotor moest natuurlijk veel bijspringen, maar het ging prima. Geen enkel moment verscheen het beruchte schildpadje. Ook het optrekken vanuit stilstand gaf geen enkel probleem. Op deze rit hebben we de auto het niet zelf laten doen. Gekozen voor de normaal modus en de chargestand totdat de accu halfvol was. Daarna de chargestand uit tot de accu nog een kwart vermogen had en dan de chargestand weer aan tot halfvol, enz. De save stand hebben we niet gebruikt omdat deze de laatste stand van de accu bijhoudt. Gebruik je echter meer stroom dan je bijlaadt, dan onthoudt hij weer die laatste stand. Regenereren wekte veel stroom op. Gekozen om helling op de B2 stand te gebruiken en helling af de B5.
Aftanken na deze rit liet een verbruik zien van 1:10,5
Na afloop van de vakantie konden we vaststellen dat het gemiddelde verbruik met caravan 1:11 was en solo 1:16. Met de auto solo hebben we diverse passen gereden, o.a. de Passo di Sella bij Bolzano.
Met caravan en solo auto is steeds gekozen voor de normaal modus en chargestand en gespeeld met B2 en B5. We hebben driemaal gebruik gemaakt van een laadpaal. Maar omdat die nogal dun gezaaid zijn in Oostenrijk en Italië, hebben we er verder ook geen moeite meer voor gedaan. Bovendien lagen de laadtarieven daar wel erg hoog.
Al met al een fantastische auto waar we heel tevreden over zijn. Daardoor hadden we ook een heerlijke vakantie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Eriba

De ervaring van Onno Slinger met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Eriba van 1500 kg geplaatst op 02-06-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Zeer tevreden over deze Cross, voorheen twee keer een Outlander gehad, maar dit is een ander verhaal.met name de motor met turbo. De auto doet het zeer gemakkelijk met een caravan van 1600kg, zelfs rij ik stukken in de 8ste versnelling! Had gehoopt op de nieuwe Cross plugin, maar die mag jammergenoeg maar 1500gr trekken! Hier nu in Kroatië wacht ik al op de terug reis met veel plezier!

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Dethleffs

De ervaring van Jeroen met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Dethleffs c-joy 460 LE van 1122 kg geplaatst op 18-03-2022. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 68%

De eclipse cross voldoet zeer goed voor onze dethleffs 460 (1350kg). Ook in hooggebergten geeft de combi geen krimp.

Er is altijd vermogen, koppel en versnelling beschikbaar

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross PHEV met een Weinsberg

De ervaring van Ron de Lange met een Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (138 Kw/188 pk bouwperiode: maart 2021 - heden) en een Weinsberg CaraOne 480 EU van 1280 kg geplaatst op 28-09-2021. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

Na 4 jaar lang Fiat (ducato) ellende met onze moderne camper (bj 2012) voor onze kiezen te hebben gekregen, deze na de laatste reparatie verkocht en een nieuwe Eclipse Cross PHEV kunnen kopen. Enkele weken daarna een redeijk recente Weinsberg caravan aangeschaft.
Totaal geen ervaring met hybride rijden, hadden hiervoor een skoda fabia TSI DSG. Ook caravannen was al weer 23 jaar geleden dus hebben ons wel weer even ingelezen 😁.
Al met al nog niet heel veel kilometers ervaring, maar voldoende om hier te posten.
Na 1 weekend proef kamperen om aan caravan en auto te wennen gingen we dit najaar naar de drome en de ardeche. Kon ik solo net aan heen en weer (48 km) naar het werk alleen elektrisch, met de caravan er achter maximaal 20 km. Maar zodra het snelheidspedaal dieper ingedrukt wordt zal de motor bijkomen om aan de extra gewenste electriciteit te voldoen.
De auto vindt ik gewoon geweldig; super stil, ruim en meer dan voldoende kracht.
De caravan, met 1500 kg as, weegt volbepakt ca 1270 kg en de kogeldruk regel ik af op 70 a 75 kg.
De snelheid hield ik op ca 95 km/h, en dit houd hij ook de steilste (snelweg) klim goed vol.
En ja, bij snelle acceleratie en lange steile hellingen hoor je in de verte de motor/generator loeien, maar zeker niet storend, zeker als je zo meer dan gemiddeld met het verkeer mee kan.
In eerste instantie de auto alles zelf laten regelen en toen een aantal keer (bijna boven) de aftellende blokjes in beeld gekregen voordat vermogen teruggeschroefd zou worden (schildpadje?). Dat laatste heb ik dus nog net niet meegemaakt, maar vanaf die tijd schakel ik als de accu nog ruim voldoende vol aan geeft wel naar de safe of charge stand zodat de brandstofmotor zijn deel al eerder doet. In charge stand wordt de accu weer verder gevuld als de motor/generator wat over heeft en de electronica dit ook vind maar zeker bij file rijden…
Ook doet de regeneratie de accu weer opvullen, maar helaas minder dan solo omdat de caravan vaak ook mee gaat remmen.
Het brandstofverbruik was 12,7 L/100 km (1:7,8) waarbij er alleen aan begin van de rit gestekkerd is. We hebben telkens zo rond de 300 km het brandstoftankje volgegooid en rust genomen. Snelladen had gekund, maar is imo minimaal net zo duur, dus niet gedaan. Volgens de gegevens kost het ook 3l brandstof om accu van 0 naar vol te laden. Accu op 0 dan zit er nog 3 a 4 KW in zodat op camping en in dorpjes altijd nog puur elektrisch gereden wordt.
De stabiliteit van de combinatie is vooralsnog prima, caravanspiegels zijn lastig te stellen (en na af en weer opbouwen telkens weer iets anders) maar gelukkig geven de Mitsubishi spiegels 95% van het beeld

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Jan Immink met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Kip van 1455 kg geplaatst op 29-09-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

De mitsubishi eclipse cross rijdt vlot en stabiel met de Kip greyline 47. Ook bij 90 km heuvel af geen onbalans of problemen, de combi voelt prima aan. Wel heeft de automaat de neiging om te snel in 8e versnelling te gaan, ik mis een 'trekstand' schakelprogramma. Verbruik ligt rond de 1 : 10 en soms wat slechter dan dat. Voordeel van hoog koppel bij lage toeren is dat het rustig blijft in de auto

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 03-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Met caravan naar Spanje geweest.
Fietsen op de dissel,totaal gewicht caravan 1550 kg
De auto beladen tot 1850 kg
Dit alles als prettig ervaren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Fendt

De ervaring van Jan van Oorschot met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Fendt Bianco 465 SFB Selection van 1498 kg geplaatst op 02-08-2020. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 91%

Ben zeer tevreden over mijn eclips cross.

Super auto ,motorische prestaties uitstekend. 1.5 turbo 165 pk koppel 250 nm


Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Kip

De ervaring van Camille met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Kip Sky-line Special 47 TDB van 1300 kg geplaatst op 20-05-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Het gaat om de eenvoudigste uitvoering van de Eclipse, de Pure met CVT. Op de dissel gaan 2 elektrische fietsen mee.
Ik vind deze auto met de Kip caravan een comfortabele combinatie. De Eclipse heeft weinig moeite met de caravan, het rijdt vlot, stuurt goed, is stil en heeft prettige hoge zit.
Een lange rit met deze combinatie is voor mij minder vermoeiend dan met een lage handgeschakelde auto.
We hebben een tocht van 2 maanden gemaakt via België en de Franse Alpen naar de Middellandse zee, verder langs de kust, Spanje in, stukje Pyreneeën en terug naar huis.
De hellingen bij Luik kun je met 80 km/u omhoog rijden. Verder ook alle hellingen op de snelwegen kunnen met 80 km/u. Ook de E712 ten Z van Grenoble gaat vlot.
Stuurt goed en dat blijft goed bij hoge snelheid. Niet één keer nijging tot slingeren.
Een aantal keren reed ik harder dan mijn bedoeling was. De motor bromt rustig 1800 toeren, aan het stuur merk je niks, maar je gaat soms ongemerkt steeds sneller, oei 120 km/u ..
Zijwind gevoeligheid en zuiging van passerende vracht auto’s zijn minimaal. Bokt soms even.
De CVT doet wat ik wil dat hij moet doen. De koppel omvormer zorgt er bij steile hellingen en rare opstapjes voor dat je gewoon kunt wegrijden. De motor kan niet afslaan en koppeling kan niet stinken, maar remmen op de motor valt tegen.
Benzine verbruik met caravan tussen 11 en 13 liter per 100 km, zonder caravan bij toeristisch gebruik 7 liter.
Ondanks de balk in de achterruit is er toch voldoende zicht op het achteropkomende verkeer.
Het uitzicht schuin rechts naar achteren is lastig. De hoeveelheid licht van de halogeen koplampen valt mij tegen. Bij het koppelen is de kogel van de trekhaak op de achteruitrijcamera te zien.
Navigatie werkt via Android Auto. Ik gebruik Waze, maar Maps kan ook.
De software van Android Auto voor de Eclipse is nu nog niet uit ontwikkeld. Er is een beta versie beschikbaar. Het werkt, maar er valt nog heel wat te verbeteren.
Als ik de Eclips vergelijk met mijn vorige auto, een 2 liter 150 pk Subaru, valt mij op:
De Eclipse heeft duidelijk meer vermogen, gaat veel vlotter hellingen op en gebruikt 1.5 l/100 km minder benzine. De Eclipse stuurt beter bij 85 km/u en veel beter bij hogere snelheden. Subaru maakt meer lawaai en heeft meer last van zijwind, maar heeft beter uitzicht naar achter en ik mis de AWD van de Subaru.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. met een Burstner

De ervaring van Albert met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T aut. (120 Kw/163 pk bouwperiode: november 2017 - 2021) en een Burstner Averso 420 TS van 1250 kg geplaatst op 01-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Recent terug van 1e caravanrit met deze auto, 1e keer dat ik met automaat en caravan heb gereden, combinatie is (te) snel en zeer stabiel, geen enkele keer spannende of moeilijke momenten gehad, zelfs niet toen we een omleiding over een bergpas moesten rijden, de cvt schakelt berg op perfect, ook het rangeren op de camping gaat erg gemakkelijk, geen gepruts met stinkende koppelingen, automaat lost dit super op!

Enigste “nadeel” is dat je op de vlakke weg de cvt handmatig max. In de 7e of 6e versnelling moet houden, aangezien er altijd zo snel mogelijk word opgeschakeld naar de hoogste versnelling, ik had dit eerst niet goed door, waardoor brandstof verbruik op 1e stuk schrikbarend was, later viel me in dat ik met de handschakel auto's ook zelden in de hoogste versnelling reed (resp 5 of 6), dus achter af logisch, na aanpassing zakte het brandstof verbruik naar acceptabelere waarden.

Overigens is onze caravan 950 kg leeg, en max. 1200 kg geladen, in afwijking van de gegevens op deze site, maximaal trekgewicht van de auto is 1600 kg, dus er is overcapaciteit genoeg, wat misschien deels ook het comfortabele rijden verklaart, alhoewel de moderne benzine turbo motoren bijna net zo goed “trekken”als een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mitsubishi Eclipse Cross.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T met een Knaus

De ervaring van Miguel Gaspar met een Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T (120 Kw/163 pk bouwperiode: 2017-2021) en een Knaus Azur 450 FU van n.b. kg geplaatst op 01-07-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= NAN%

It´s a good reliable car for towing.
I've spend 1 tank of ga for a 400km journey with a mix of highway, mountain road in portugal and north of spain.
not a speedy car but extremely confortable and do well the job with a knaus 450fu azur 2006 1100kg.
Better than my ex-freelander Di, I do miss sometimes the 4wd


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer eerst een auto voor een trekkrachtberekening.


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

De caravan waterpas

Rijbewijs B of BE?

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Maximaal trekgewicht

 

©2022 Caravantrekker